Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

Hoe krijg je een kachel op zijn snelst uit?

Ja....dit heeft mij een poosje bezig gehouden omdat ik bij het eerste keer proefdraaien van onze hout-cv kachel de zaak "op stoom" dreigde te komen. Destijds was het eind aug/begin september en de houtblokken waren zo in een oude zinken afvalemmer gedaan en naar buiten gedragen door de toen steeds open staande deuren. Desondanks voelde dat toch een beetje als paniek.

Ik kreeg van onze kachelboer de tip dat je bij een schoorsteenbrand 3 zakken zout in de kachel moest smijten en alle luchttoevoeren naar het vuur toe direct moest sluiten. Door de chemische reactie dooft het vuur dan en door het gebrek aan zuurstof dooft dan de kachel en dus ook de schoorsteenbrand. (Kachel natuurlijk gesloten houden tot de brandweer er is)

Ik dacht, ik probeer het een keer uit voor als mijn pomp of wat dan ook uitvalt en het vuur dus zo snel mogelijk gedoofd moet worden.....

Zout erop dus; ik heb het met een paar handjes vol op een volop brandend blok gedaan. Het blok ging wel uit maar flakkerde ook eigenlijk direct (15 sec.) weer op. Ik kreeg hierbij het idee dat je door het zout net zoal;s met zand de zaak dooft doordat het zuurstof er niet meer bij kan komen. Meer verstikking dus als het ware.

Vervolgens las ik over het effect van huishoud-soda op houtvuur bij een brand. Hiervan ook maar een handje vol geprobeerd.
.....Het effect hiervan vond ik verbluffend; Wie heeft er s'winters niet eens sneeuw op een houtvuur gegooid? Precies dat was te zien. Je ziet de soda meteen smelten, deels in het hout trekken en het hout is per direct uit. En, zeer belangrijk,.... het blijft uit. Het begint niet weer te branden.
In plaats van de drie pakken zout in de kast in de kamer liggen er nu dus 3 pakken soda.

Natuurlijk gebruik ik het bij een evt. schoorsteenbrand of systeenstoring, maar wat is het effect op de materialen van de kachel en de schoorsteen? Geeft het blijvende schade?

Han
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door bonkelaar »

Hallo Han,

Mooi verhaal en goed getest met het soda.
Geen idee of het agressief reageert in de kachel.
In principe wordt ijzer aangetast door zuren en gepassiveerd door alkalien / logen. Je zou dus naar de Ph waarde kunnen kijken al weet ik niet wat deze in het vuur doen, of het verandert of dat er reactieproducten ontstaan.

Ik ken ook het verhaal van een eerste opstook van een 18 KW vergasser waarbij het mengventiel Laddomat 21 fout gemonteerd was. Het ding kwam goed op temperatuur, het noodspiraal ging in werking, lichte paniek, de kruiwagen genomen, de kachel leeggeschept in de kruiwagen en het ding de tuin ingeschoven. Het duurde niet lang toen knalde de kruiwagenband vanwege smeltend rubber en verhoogde luchtdruk. Altijd weer een leuk verhaal als het allemaal is doorstaan en de installatie werkt.

Bij mijn installatie was ook het ontluchten eerst problematisch en werd de kachel te warm omdat de pomp hoofdzakelijk lucht kreeg i.p.v. water. Gaf ook even overlast maar was snel over. Waren gelukkig met 2 man, je komt dan snel handen tekort.

Heb niets klaarstaan, vertrouw op de veiligheidsvoorzieningen die ik af en toe test door de pomp uit te zetten. Ben er lang niet altijd bij als de kachel werkt, wil er ook bij weg kunnen gaan.
Mocht het een keer uit de hand lopen en ik ben er bij, dan snel de tuin in, grond genoeg, zo'n hectare, en hoe diep ik ook graaf allemaal zand. Moet voldoende zijn om één kacheltje uit te krijgen.

met vriendelijke groet Jos
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

Bonkelaar,

Ja spannend is dat die eerste keer proefdraaien. ook ik heb dat de eerste keer gedaan met hulp van een nog kundig iemand; je weet immers maar nooit. Buiten dat is het ook leuk om ondertussen te kletsen over wat goed/fout gaat. Echt even een spannende bezigheid.
noodspiraal ging in werking,
Op zich is dit een erg goede beveiliging van een hout cv-ketel. Inmiddels zijn er ook kachels op de markt die met een dergelijk koelsysteem werken. Hier kun je inderdaad meer op vertrouwen. Dit vanwege het feit dat een dergelijk systeem geen water "inblaast" in het cv-systeem zelf. het koelt het water door -zoals jij al opmerkte- een spiraal in het cv-water.
Ik moet het echter hebben van andere koelings-manieren (zie hiervoor mijn andere toppics) en ben erop uit om deze "inblaaskoeling" te voorkomen.

Maar.... waar het me om ging:
Ik lees op internet dat Soda een PH waarde heeft van 14. Lees ook dat dat een sterk ALKALISCH product is. Wat houdt dit dan volgens jou in?
gepassiveerd door alkalien / logen.
Wat betekend dat dan, dat het van een verwaarloosbare invloed is? Of ligt dat weer anders wanneer het verbrand en er reacties ontstaan?

Weet evt. iemand anders hier antwoord op?

Han
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door bonkelaar »

Heb niet al te lang op school gezeten maar die Ph 14 zou naar mijn ideel betekenen dat ijzer niet wordt aangetast door soda. Ik ken dit uit mijn eigen vak, de bouwkunde waarbij betonijzer in het alkalisch beton niet wordt aangetast.

Dit zou ook kunnen betekenen dat as hetzelfde werkt. Potas dat uit as wordt gewonnen wordt samen met vet tot zeep gekookt het z.g. zeep zieden. Potas is alkalisch en de zepen zijn ook (welliswaar zwakker) alkalisch.

Kun je een boom over opzetten al je de juiste kennis hebt. Bij mij houdt het dan op.

Misschien iemand anders......?

groeten Jos
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Dutch John »

Geen kennis, alleen een paar ervaringscijfers:

As uit de kachel: pH = 11
Char/ash uit houtgasgenerator (80%koolstof) pH = 8
Condensaat uit het drogende hout generator: pH = 3

Bij het thermisch op hol slaan ligt het gevaar in de hoeveelheid warmte die de ketel al in zijn eigen massa opgeslagen heeft èn hoe heftig het vuur nog is. Het vuur is vlug te blussen. De opgenomen warmte in de stenen kan ook vlug geblust worden, maar zal ze doen scheuren als er water gebruikt wordt. Vandaar de zout methode. Een noodklep die koud water bijmengt zou een uitkomst zijn om de ketel zelf te koelen.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

Bedankt voor de opmerkingen.
DD; natuurlijk heb je gelijk; met het doven ben je nog lang de warmte niet kwijt. Maar ik heb gemerkt dat het open laten staan van de deur van de kachel al flink koelt. de luchtstroom gaat dan langs de warmtewisselaar vandaar.
Hier heb ik natuurlijk bij een schoorsteenbrand niet aan, dan moet de kacheldeur afgesloten blijven om zuurstoftoevoer te vermijden.

De meningen zijn wat verdeeld merk ik wel. Heb de vraag ook nog op het wetenschapsforum hier http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=94510 geplaatst. Kreeg het volgende als antwoord:
Soda is een beetje een rottige term omdat het voor meer stoffen door elkaar gebruikt wordt.
Je hebt caustic soda, NaOH, een sterkte base, maar in het nederlands slaat 'soda' meestal op natriumcarbonaat (Na2CO3), een zwakke base.
Van de blussende effecten is me niets bekend, maar ik zou zeker afraden om NaOH op een vuur te gooien... kokende loog vreet vrijwel overal op onaangenaam tempo doorheen.


Dat doorvreten zal bij een keer blussen wel meevallen den ik. Dus dat zal ik in een noodgeval zeker niet nalaten.
Vanuit technisch oogpunt blijf ik echter nieuwsgierig naar het effect

Groet, Han
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door bonkelaar »

Zoals de Duitsers zeggen: 'Probieren geht über studieren' .

groeten Jos
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

dag,

Ik zal het eens een keer goed -en niet op een kelin brandend balkje zoals ik in mijn kachel deed- in mijn gietijzeren tuinhaard. Niet dat ik iets kan meten maar ik kan wel kijken wat en of er een effect is op de wanden van de kachel en hoe de rook al dan niet veranderd bij het blussen met soda. Tevens kan ik dan zien hoeveel handen soda ik nodig heb om het vuur afdoende te doven.

Verslag volgt,

Han
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Pigion »

Een stevig vuur kan je ook doven door er een flinke hoeveelheid zand op te gooien. De toevoer van zuurstof wordt dan afgesneden en de massa van het zand blokkeert de stalingswarmte. Het voordeel van zand is dat er geen reacties optreden. Het is een oud doch effectief middel.
Pigion
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

@ Pigion,

Zand Ja.... dat is natuurlijk het eerste wat opkomt en zou ook heel goed werken in een kachel zonder aslade, waar dus het vuur in zijn eigen bed brand. Dan is een klein beetje zand inderdaad genoeg om het vuur zuurstofdicht af te sluiten en vervolgens te laten doven.
Anders zit dit met een kachel met rooster en aslade. Hierin zitten zoveel gaten en kiertjes dat het zand als het ware door een "zeef" in de aslade valt. Niet dat het onmogelijk is natuurlijk maar er gaat dan nogal wat zand in, zeker asl dit nog droog is ook. Vandaar dus dat ik naar andere oplossingen zocht.

Han
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Atlas »

Dag mensen,
Te vinden op kilroy http://kilroynews.net/latestnews.htm over hoe de Brandweer een schoorsteenbrand blutste: nl door dit de vlammen doven te door een flinke hoeveelheden zout in het rookkanaal te storten. Zoek op deze pagina met het trefwoord "rookkanaal" voor actiefoto's. Ook dat het werken met een poederblusser niet zo erg handig is.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door gdelea »

zand en als het kan van boven afsluiten met bv tegel .bij de meeste rvs pijpen hou je na een schoorsteenbrand van 8 min ,gewoon ijzer over dus proberen een schoorsteenbrand te voorkomen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door JantjeV8 »

Wat maakt het eigenlijk uit wat die soda met je kachel doet, als je het nodig hebt ben je er blij mee en als het goed is heb je het nooit nodig...
Er komt bij dus ook een voorraadje soda in de buurt van de kachel te staan.
En die reactie over 'grond genoeg', hoe wilde je dat vorige week doen? En wanneer stook je het meest? Juist, bij vorst...

Als je een keer die soda noodgreep hebt gehad en het vuur is uit, na een half uurtje zal het wel afgekoeld zijn in de stookkamer, dan schep je hem toch weer leeg. Krab de wanden een keer schoon, de hoeveelheid die dan nog achterblijft zal zoveel schade niet toebrengen. Ik weet het, het is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Hoe zit het dan met strooizout/pekel op het plaatwerk van auto's? Dat is toch ook alkalysch? Of komt dat door de combinatie met zuurstof en water?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Chicken Power »

Aa!

Mijn ding!

Buiten de al eerder vermelde naamsverwarring over soda, keukensoda is een prima blusmiddel. Zoals je het in pakken van 500 gr in de winkel koopt (natriumcarbonaat) bestaat dit niet alleen uit deze stof, maar in deze kristalvorm zijn ook nog watermoleculen opgenomen in de vorm van kristalwater. Bij geringe verhitting komt dit vrij, en de ontstane sodavloeistof heeft dan ook nog eens een lage oppervlaktespanning die een goede penetratie in het hout of de houtskool geeft.

Naar mijn beste weten geen enkel risico op milieuschade, eventueele teer wordt wel opgelost/afgeweekt.

Niet te verwarren met caustic soda (NaOH, natriumhydroxide, gootsteenontstopper), levensgevaarlijk. Het potassium van Dutch John is KOH, kaliumhydroxide.

NaOh en KOH duidelijk niet te gebruiken, keukensoda of natriumcarbonaat, uitstekend. Alleen slecht voor aluminium of zink. Maar bij brandgevaar zal je dat een worst wezen.

Helaas nog steeds niet ten overvloede, welk doorstroomnoodkoelingssysteem {3X woordwaarde} men met koud water men ook toepast, indien er geen 100% gegarandeerde voeding (i.q. een watertank van 2 a 3 kuub op het dak), te verkrijgen valt, zijn alle op dit principe gebaseerde systemen niet te beschouwen als een echte veiligheid! Hooguit een symptoombestrijder. Hierbij is uiteraard ook een gegarandeerde onderbreking van de brandstof toevoer nodig.

Groet, Cp
Verwijderd.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hout-cv kachel Uitmaken,Blussen,Doven bij Schoorsteenbrand

Bericht door Blijfhopen »

Zout werkte bij mijn beginnende schoorsteenbrand prima. Het was een gietijzeren kachel met een kleine stookruimte. Onmiddellijk nadat ik de zware rook naar beneden zag komen zout er op. Doofde al behoorlijk. Er stond ook nog (droog !!) zilverzand van het tegels voegen en dat is er ook op gegaan. De brandweer hoefde gelukkig niet met de ramonneur aan de gang omdat het vuur beneden, maar ook boven al uit was.
We hebben dus geluk gehad.
Maar ... ik moet er niet aan denken bij een keramische kachel waar zo'n 8 of meer kilo hout fikt de deur open te doen en zout, soda of zand op het vuur te gooien.
Bij een hout cv lijkt het mij in verband met de grootte van het vuur ook geen pretje.
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie