Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Ik heb er zeker wat aan, alle info is welkom en ook informatie om over na te denken.

Tja met plankjes stookt hij inderdaad beter maar deze wil ik in onze andere kachel verstoken want daar heb ik ook hout voor nodig.

De balken te groot denk je? Normaal is een houtvergasser voor groot stukhout, als ik de handleiding lees zouden mijn balken nog relatief klein zijn.
Ik ben er niet helemaal aan uit waarom hij zo slecht stookt met de standaard instellingen, lijkt mij dat meer mensen hier last van zouden moeten hebben.

Ook de rookgastemperatuur moet hoger zijn met licht hout, dat is mij wel duidelijk door veel te lezen en informatie in te winnen.
Veel hars betekend een hogere temperatuur nodig om volledig te verbranden, dit merk ik ook in de onze living kachel (speksteen massa kachel) deze stookt maar max 1-1,5 uur per dag deze dagen, maar wel vol en hard, dan heb je de minste rook buiten en het beste rendement.

Sowieso start ik met fijn hout, van plankjes en fijn gehakt.
Pas als ik een goed gloeibed heb dan eerst nog wat klein hout en pas daarna de balken bovenop.
Dan is mijn ervaring wat het beste werkt.
Ik sta open voor ervaringen!

Ik moet nu weer 3 dagen wachten vooraleer ik weer kan stoken dus starten met de secundaire lucht op 40 heb ik nog niet gedaan.
Ik hou jullie op de hoogte!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door pelletpower »

De balken te groot denk je? Normaal is een houtvergasser voor groot stukhout
Ja, dacht ik ook.. Maar hier gaan toch echt de kleine plankjes in de vergasser en de boomstronken van 1 meter in de woonkamerkachel. En drie of vier tegelijk als de diameter niet te groot is. Omgekeerde wereld inderdaad.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Ik vind het toch wat vreemd, oké ik heb de 55 kW, dus kan net effe anders zijn.
Ik maak een klein vuurtje van licht hout net voor de opening naar beneden. En daarna volgooien, niet echt problemen met aansteken en rook, wel zou ik graag eens een testo er in hangen om de luchtovermaat te zien.
Inmiddels stook ik bijna alleen azobe, dit dankzij Paul, volle vracht blijkt wel veel 33 ton. Maar we zijn wat jaren voorzien.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

33 ton :shock: :shock:

Dat is wel genoeg voor een zacht wintertje haha.

Zonder gekheid, ik zou niet weten waar ik het kwijt zou moeten, ik kan 20m3 opslaan maar das echt de max. en dat verstook ik niet per winter dus valt gelukkig best mee.

Wellicht dat het nu beter gaat met de 40% secundaire luchtinstelling, wellicht morgen of als het zonnig worden overmorgen kan ik weer stoken.
Ik ben benieuwd.

Ik warm de houtvergasser ook voor, lees, hij pakt 10 min warm water 35-45 gr uit de top van de boiler.
Dus ik begin niet met een 15 gr water maar eerder 30-35gr als watertemperatuur.
Dus echt koude start heb ik niet en zou toch echt eerder op temperatuur moeten komen.

Normaal was ik altijd zo'n half uur bezig om de rookgas temp op 100+ te krijgen en vulde ik pas na 45-60 de kachel vol.
Lijkt mij dat dit ook wat sneller zou moeten kunnen.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Zo vandaag weer een stook.

Start met 30 gr watertemp uit de boiler.

Klein hout en aansteken maar, 1 keer nog wat klein hout bijgevuld met de deur zo'n 3 cm open.
Na 30 min rookgas boven de 100 graden en een redelijk gloeibed.
Kachel gevuld en deurtje dicht.
Geen gebulder dus gaan spelen met de secundaire klep. (stond op 40%)
Pas bij 15-20% ging hij weer bulderen, zo even laten staan en de rookgastemperatuur klom weer snel omhoog.
Hierna ging hij weer roken, dus de klep naar 40 gezet, nu weer goed en temperatuur steeg weer verder.
Bij de 180 gr weer rook en nu staat de klep op 65%, geen rook en rookgas rond de 195 graden.
Hij brandt nu perfect, geen rook, klein gebulder als je luisterd bij de luchtkleppen.

Wel een veel grotere waterflow door de kachel dus de output is wel hoger dan eerst.
Eerst stond mijn pwm pomp op 37% te draaien als de kachel op een output van 84 gr watertemperatuur.
Nu staat de pomp op 63% te draaien en een output van 86 gr watertemperatuur dus een grotere output dan eerst.

Het enige verschil met de vorige stook is dat het nu windstil is buiten en de vorige keer echt een windkracht 3 was.

Oftewel hij trekt dus veel meer bij wind, logisch maar moet ik nu elke keer mijn kleppen daarop gaan instellen en veranderen, toch vreemd vind ik het.

Ook de opstart zou eigenlijk op 10% moeten beginnen en langzaam moeten oplopen naar de 65%.
Volgens mij doet de Attack lambda dit ook, die regelt natuurlijk op zuurstof in de rookgas.

Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... VMcDMzcEFn

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... VMcDMzcEFn

Kunnen jullie bovenstaande foto's bekijken?

Hierdoor kan ik dus de secundaire luchttoevoer verdraaien tijdens het stoken :D

Morgen kan ik weer stoken, ik hou jullie op de hoogte van de stook.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Ik heb nog een vraag...

Waar heb jij je temperatuursensor van je buffervat geplaatst?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Ik heb meerdere sensoren in mijn boiler en buffervat zitten.
Bovenin, midden en onderin.
Totaal een temperatuur sensor of 10 die het systeem van informatie voorzien.

Ik werk ook niet met de standaard aansturingen voor de houtvergasser.
Alleen de normale instelunit van de Attack gebruik ik voor de ketel te laten branden, dus alle originele instelling voor de rookgas temperatuur, ventilator snelheid, maar meer ook niet.

Ik bestuur alles via een Beckhoff PLC die ik zelf geprogrammeerd heb.
Daarom kan ik zelf alles regelen op temperatuur, pomp snelheid, kleppen naar boiler/buffer.
Ik ben wel van de klep afgestapt die de retourtemperatuur naar de attack moest regelen afgestapt, deze was teveel aan het pendelen en de temperatuur schommelde teveel hierdoor.
Ik heb een Thermovar aangeschaft met een 72 graden patroon, wat dus veel stabieler is, maar merk wel dat deze altijd mengt en dus niet met 60 graden retour uit het vat vol open staat, deze mengt altijd ben ik wel achter gekomen, jammer want hierdoor kan ik dus niet tot de laatste drup mijn vat vullen want de temperatuur die de kachel ingaat komt dan al boven de 80 graden want teveel is.
Ook de restwarmte kan ik gebruiken voor het verwarmen van mijn garage met een (gekregen van mijn werk :) ) heater van 22KW.

Ik regel dus op de retour temperatuur van mijn water net boven het mengventiel of mijn boiler vol is.
Dit scheelt aanzienlijk met de temperatuur onderin mijn boiler.
Temperatuur onderin de boiler is zeg maar 75 graden maar dan duurt het nog een kwartier voor de retourtemperatuur uit het boilervat boven de 60 graden komt en pas dan schakel ik om naar mijn buffer,(later kan niet door het mengventiel, wat ik eerder aangaf) voordeel is dus dat mijn boiler echt veel meer gevuld wordt wat dus met alleen de sensor onderin het vat dus niet kan want dan mis je dus nog een 75 liter ongeveer, misschien wel meer.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Stook van vandaag:

Opstart idem, secundaire klep op 20%, primair altijd 100%.
Na opstart met kleinhout gelijk deur dicht, resultaat rook.
Deur op een kier en geen rook meer.
Dus toch met de deur op een kier opstarten, kan ik dus niet omheen.

Na opstarten zonder rook de kachel vol geladen met hout en kijken.
Rookgastemperatuur was met kleinhout naar de 125 graden gestegen en hierna vol geladen.

Secundaire klep van 20 naar 40 verzet en geen rook hierdoor.
Temperatuur rookgas klimt omhoog naar de 140 graden, rook.
Klep van 40 naar 65 gezet en geen rook meer.
Temperatuur rookgas klimt omhoog naar de 160-165 graden, rook.
Ok, waarom... Klep naar 80% gezet, minder rook.
Klep naar 100% gezet rook weg.
Rookgas stijgt naar 190 graden en blijft hierop hangen voor een 30 min.
Om hierna te dalen naar 160 graden met rook als gevolg.
Klep weer op 65% (origineel) gezet en temperatuur zakt in naar 140 met rook.
Klep op 40 gezet en kachel pakt weer op en rookgas stijgt weer naar 165 graden en gaat weer roken.
Klep naar 65% gezet en hierna stookt hij de kachel leeg zonder te stoken.

Conclusie is wel dat de verbranding niet echt stabiel is.

Mijn hout vliegt er wel sneller doorheen moet ik zeggen en de stook is sneller klaar.
Ik ben nu 5 uur verder en de kachel is wel bijna uit en zal zo omschakelen om de rest warmte eruit te halen en in mijn garage te steken.
Vroeger (met veel rook) was dit wel 6-7 uur omdat de rookgas veel lager was natuurlijk.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Vandaag weer gestookt, al meerdere malen ondertussen natuurlijk maar loop elke keer beetje tegen hetzelfde aan.

Ik krijg geen stabiele verbranding met mijn houtvergasser.

Start is soms op 20% zonder rook na dichtdoen van de deur met een volle ketel.
Andere keer op 65% zonder rook, andere keer moet ik gelijk naar 100% secundair.

Hoe stoken jullie de kachel op?
Altijd met dezelfde hoeveelheid hout of waar kijken jullie naar wanneer de kachel vol te steken met hout?

Ik vind het lastig wanneer ik hem moet volladen en hoe de kachel hierop gaat reageren.

Als ik mijn secundaire klep niet aanpas, dan rookt de ketel en komt hij niet op temperatuur. Naja uiteindelijk wel denk ik maar ik wacht er niet op, want de buurt staat blauw dan en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Lijkt er dan echt op dat er iets mis is...

Je weet zeker dat alle instellingen goed staan?

Als mijn kachel rookt, is het omdat ik teveel haast heb.

Ik vul m vaak pas helemaal af, als de kachel op bedrijfstemp is, 75 graden.

Zet m nu eens op de standaard instelling van attack, en zodra de kachel op temperatuur is, vul je m. De rookgas zal iets zakken, daarna stijgen. Zodra hij weer op temp is, en je ziet dat hij gaat roken, kijk dan eens in de brandkamer. Grote kans dat je moet porren. Het hout moet op de gleuf liggen. Ik heb een speciale zware pook, soort stootijzer met onder een dwarspunt eraan, werkt super. Ga dan eens flink poken en sommige blokken op zn kop gooien, over elkaar heen, alles naar achteren schuiven zo veel mogelijk, probeer het hout voor je gevoel met die pook door de brandergleuf heen te porren (echt waar) en sluit de deur en kijk dan nog eens naar de schoorsteen.

99% kans dat het over is. Ik denk dat je niet met de schuiven moet spelen, maar slimmer moet stapelen in brandkamer.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door pelletpower »

Hier een Atmos. Luchtinstelling doe ik niets mee. Aansteken met veel kleine houtje onderin. Daarna afdekken met palletplankjes zodat er geen rook ontsnapt. Door stapelen tot de ruimte helemaal vol is. Als de rookgastemp oploopt naar boven 150 weet ik dat deurtje dicht kan en loop ik weg.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door pelletpower »

Rookgastemp is dus leidend. Dan weet je dat verbranding ok is. Dit wil je zo snel mogelijk. Daarom kleine houtjes, bijna grote lucifers.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door bertocello »

Ik sluit mij aan bij de 3 voorgaande berichten. Doch, ik maak aan met kleiner hout, de brander ruimte ongeveer voor 1/4 gevuld. Zodra dit een mooi gloedbed heeft vul ik nog eens de helft bij. Ik selecteer de hoeveelheid bijvullen op het brandbare oppervlak. Als ik veel dun hout (diameter 5 cm) stook heb ik meer en vlugger rookontwikkeling dan wanneer ik dikker hout (10/12 centimeter diameter) stook. Het lukt om mijn buffer van 2500 liter totaal rookvrij vol te stoken. Ik controleer dan wel elk half uur en voorkom dat hout blijft hangen. Mijn rookgas temperatuur is gemiddeld 230° en ik stook een Atmos 25 kw.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Ik denk dat ik er ben.

Instellingen zijn onveranderd, behalve de rookgastemp heb ik op 200 gr gezet, andere instellingen niets aan veranderd.

Vandaag gestookt met veel meer klein hout, veel meer dan dat ik normaal deed, op jullie aanraden wat ik terug lees.

En nu blijft de klep op 65% staan, zoals origineel en pas veel later de ketel vol gevuld en de deur gesloten, rookgas op 150 en pas als de ketel op bedrijfstemperatuur 80+ dan pas de ketel volladen en deur dicht.
Wat ik wel merkte dat hij dan erg gaat aanwakkeren. Hij gaat dan echt een stoomtrein nadoen maar dan heel overdreven hebben jullie dat ook?

Voor vandaag werkt het, kijken hoe het is met andere omstandigheden en andere sessies.
Plaats reactie