Houtkachel CV en buffer meten met domotica

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door Paul Joosten »

zeger schreef: 17 nov 2020, 12:00 Precies! Raspberry bestellen en gewoon beginnen, als je het jezelf wat makkelijker wil maken is een breadboard met breakout board ook fijn om mee te testen (https://www.kiwi-electronics.nl/40-weg- ... gesoldeerd).
Heb al wat van dat spul in huis maar wanneer je daar als volslagen leek aan wilt beginnen zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Dan ga je er een paar omzagen en tot kachelhout verwerken en zit je weer zonder voldoende tijd. Hopelijk krijg ik straks voldoende lange saaie winteravonden zonder dat er nog een waslijst aan andere klusjes af moet. :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door JW te R »

Interessant draadje dit.
Ik heb ook naar Grafana gekeken, maar het nog niet aan de praat gekregen.
Wel geëxperimenteerd met Node-RED (wat ik vanaf een NUC draai, maar je kunt het ook installeren op een Raspberry Pi), en daar kun je ook best mooie plaatjes mee krijgen:
Buffer.jpg
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

JW te R schreef: 18 nov 2020, 19:15 Interessant draadje dit.
Ik heb ook naar Grafana gekeken, maar het nog niet aan de praat gekregen.
Wel geëxperimenteerd met Node-RED (wat ik vanaf een NUC draai, maar je kunt het ook installeren op een Raspberry Pi), en daar kun je ook best mooie plaatjes mee krijgen:
Buffer.jpg
Ziet er mooi uit! Grafana is niet altijd heel gebruiksvriendelijk, veel opties en dus ook veel manieren om het net niet te laten werken ;).
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

Heb nu ook de laatste toevoeging gebouwd:
Screenshot from 2020-11-18 22-39-41.png
Je kan door de url van het plaatje aan te passen de CV of kachel pomp aan / uit zetten en de temperatuur aanpassen.

Wil de CV en de kachel er nog iets beter uit laten zien, maar design is niet mijn beste kan :)

Voor een live voorbeeld: link

Source: https://gist.github.com/zegerk/fc3390fb ... index-html
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door rob21tq »

zeger schreef: 17 nov 2020, 11:57
TLS schreef: 17 nov 2020, 08:25 je hebt een fantastisch resultaat gehaald, je architectuur is zeer flexibel en goed te onderhouden. Kan je eens kort toelichten hoe die dokker werkt in je geheel?

- Voor de pomp kan ik deze aanraden: https://www.oeg.net/nl/circulatiepomp-c ... g512200103 Die zou je met een tasmota pwm-dimmer kunnen aansturen. Het verbruik van de pomp is extreem laag en het modulatiebereik is zeer breed; ik gebruik niet eens meer een condensklep/mixer.
- de thermokoppel breng ik ook extern aan m'n rookkanaal aan. Ik steek deze in een prop aluminiumfolie zodat de warmte van het rookkanaal goed rond de sensor zit en hij nergens afkoelt. De buitenzijde breng ik wat brandvrije isolatie aan en alles gefixeerd met een klemband.
Thanks! :)

Ik draai Docker op een refurbished NUC (voorbeeld, is een oud beestje maar meer dan genoeg power voor wat ik er mee doe. Trekt rond de 15W continue. De vorige setup was op een raspberry PI 3 maar dat liep niet helemaal lekker, er is voor de database een externe HD nodig en dat heb ik nooit helemaal goed gekregen. Op een raspberry PI 4 zou het prima moeten werken maar die zitten in de dezelfde prijs range als een refurbished NUC. Op de NUC draai ik Linux (Ubuntu server), met de volgende docker setup:

- MQTT (https://hub.docker.com/_/eclipse-mosquitto)
- Home Assistant (https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/)
- Grafana en InfluxDB gecombineerd (https://github.com/nicolargo/docker-influxdb-grafana)

Voor alle setups gebruik ik docker-compose omdat je dan eenvoudig met een config file kan werken in plaats van command line arguments waar het snel onoverzichtelijk van wordt. Heb hier en daar nog wat aangepast om de onderdelen aan elkaar te koppelen via het interne docker netwerk.

In mijn vorige setups heb ik zelf veel aangepast maar uiteindelijk wordt het daar niet stabieler van en ben je vaak elke week wel een paar uurtjes kwijt om weer iets te fixen. Ik probeer de software nu zo standaard mogelijk te houden en alleen aan te passen als het echt niet anders kan (nog niet nodig geweest), sinds die tijd geen issues meer gehad.

Pomp ziet er goed uit, was zelf aan het kijken naar een pomp met bluetooth of wifi maar via een pwm-dimmer op tastmota is sluit nog beter aan in de al bestaande structuur. Hoe stuur jij de pomp nu aan?
Hoi zeger.

Ikzelf zit mij nu ook te verdiepen in het opslaan van data en later eventueel aansturen.

Ik zit ook te denken aan Home Assistent.

Ik heb daar een vraag over:

Ik heb al een synology nas, de DS416 wel met HDD schijven.
Zou deze volstaan om doormidden van een docker hier home assistent op te draaien, of kan ik echt beter voor een nuc gaan kijken of een rasberry 4

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

CPU is snel genoeg, geheugen is niet heel royaal maar voor HA ook voldoende; gewoon proberen overstappen naar een nuc kan altijd nog. En als je docker gebruikt is een overstap ook niet al te spannend - paar files copieren en go.
yoeri
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mar 2021, 16:53

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door yoeri »

net bij het zoeken op dit topic gevallen.

heb hier een Flam staan welke door omstandigheid nog niet tot gebruik was gekomen.(intussen is die firma er al niet meer)
in de kast van de warmtewisselaar die in de kelderruimte hangt ontbreekt denk ik de driewegpomp en van het door flam geleverde electrokastje verwacht ik niet veel.

dan liever de sturing door een opstelling met sensoren laten doen en met gebruik van een rpi.

nu las ik dat de pi4 goed zou zijn voor de open source soft te draaien, enkel een kleine vraag daaromtrent.
zou de 2gb versie ervan goed zijn of toch liever meer ram?

al zeker bedankt


edit: is er voor die InfluxDB ook een lokaal opensource alternatief?
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

Ik zou voor sturing van een houtkachel CV geen raspberry PI gebruiken, het kan best voorkomen dat die een keer vastloopt of moet herstarten - dan ben je dus al je sturing kwijt.

Als je op de Raspberry nog meer gaat draaien zoals bijvoorbeeld een database en Home Assistant (of soortgelijke) software is 4Gb wel heel fijn om mee te werken. Een alternatief kan zijn om voor een refurbished nuc te kiezen, zijn niet veel groter dan een Raspberry maar hebben wel een stuk meer power. Ze zitten ook in een vergelijkbare prijscategorie. Ze berbruiken natuurlijk wel meer stroom.

InfluxDB is open source, je kan hem prima lokaal draaien, werkt erg goed met Kibana als dashboarding. Link naar een voorbeeld van een docker compose file hiervan.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

rob21tq schreef: 13 mar 2021, 23:23
Hoi zeger.

Ikzelf zit mij nu ook te verdiepen in het opslaan van data en later eventueel aansturen.

Ik zit ook te denken aan Home Assistent.

Ik heb daar een vraag over:

Ik heb al een synology nas, de DS416 wel met HDD schijven.
Zou deze volstaan om doormidden van een docker hier home assistent op te draaien, of kan ik echt beter voor een nuc gaan kijken of een rasberry 4

Alvast bedankt.
Heb inmiddels weer een stapje gemaakt en een Resol DeltaTherm FK met PWM pomp aangesloten. Deze kan ook de driewegklep van CV retour naar buffer aansturen scheelde bij mij weer een apparaat. Deze is op afstand uit te lezen en aan te sturen en heeft veel opties op het naar wens in te stellen.

Ten opzichte van mij vorige setup met "aan-uit" blijft de pomp nu keurig doordraaien op lager vermogen en vult de buffer zich heel netjes. Vooral bij hogere watertemperaturen vind ik het fijner dat de pomp altijd blijft draaien. En natuurlijk meer grafiekjes voor op het dashboard:
screencapture-10-10-1-44-3000-d-rt1UBSnnk-fireplace-backup-2021-10-22-19_41_36.png
yoeri
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mar 2021, 16:53

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door yoeri »

dus beter een nuc nemen.
bedoeling is wel de sturing van de kachel te doen ( omzetten van de driewegklep bij voldoende temperatuur in de kachel circuit zodat het water door de warmtewisselaar gaat.
een buffer vat zit er hier niet bij, dus nog even zien welke software die voor het aansturen het beste is.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

Qua software vind ik Home Assistant een hele fijne, brede ondersteuning voor veel devices, grote community en vooral heel stabiel. Heb er eigenlijk nooit problemen mee die ik niet zelf veroorzaakt heb :). Het automation stuk heeft heel veel opties om zelf aansturing te regelen zonder dat je direct aan het programmeren bent.

Heb ook de nuc, de bufferpomp en controle electronica aan een UPS gehangen, twee keer stroomuitval gehad terwijl ik aan het stoken was en dan zijn er niet veel opties meer. Of direct zand op de kachel of hij schiet in de noodkoeling.
yoeri
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mar 2021, 16:53

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door yoeri »

hp 705 g2 dm mini in huis :)

stond helaas van bij de refurb een windows 10 op maar die mag verdwijnen.
al even aan het zien en rednote zou in HA te integreren zijn.

had ook al een soft voor VM's te maken gevonden maar die link vind ik na een avond zoeken niet meer terug :(
yoeri
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mar 2021, 16:53

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door yoeri »

en updatetje, zie in documentatie van flam die ik van een kennis kreeg dat ze rond 2013 ergens de grote kast met stuurkast en warmtewisselaar vervangen hebben door een thermostatische pompgroep.

staat helaas niet bij welk type, alleen dat ze in die periode er een dikke 600€ exl voor vroegen.

lijkt me wel handig om ineens de laatste updates van voor hun faillissement ook toe te voegen.
voor HA lijkt Home Assistant Container de beste optie voor de install.

ook even een nieuw topic starten :) dan blijft alles eens beetje bij elkaar
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door Ruuben »

zeger schreef: 18 nov 2020, 22:41 Heb nu ook de laatste toevoeging gebouwd:

Screenshot from 2020-11-18 22-39-41.png

Je kan door de url van het plaatje aan te passen de CV of kachel pomp aan / uit zetten en de temperatuur aanpassen.

Wil de CV en de kachel er nog iets beter uit laten zien, maar design is niet mijn beste kan :)

Voor een live voorbeeld: link

Source: https://gist.github.com/zegerk/fc3390fb ... index-html
mooi zeg, waar heb je deze nou getekend en erin gekregen?
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Houtkachel CV en buffer meten met domotica

Bericht door zeger »

Ruuben schreef: 01 okt 2023, 22:11 mooi zeg, waar heb je deze nou getekend en erin gekregen?
Dank je :) - heb hem in SVG met de hand gemaakt, zie allen dat de voorbeeld URL niet meer werkt. Maar je kan hem gewoon als HTML in Home Assistant plakken.
Plaats reactie