Hout duurzaam verduurzamen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Ongelijkmatig vergrijzen, das een goei :lol: Ik heb hek palen die zijn flink verkoold en ik moet toegeven dat er heeft nooit schimmel op gezeten.
Gargouille schreef: 01 nov 2020, 18:57 -houtskool creëert een zwart oppervlak dat beter zonlicht absorbeert en dus ook iets sneller droogt.
Als hout te veel zon/warmte opneemt door bijvoorbeeld het zwarten het kan net zo goed meer schade als goed doen. Denk bijvoorbeeld aan oppervlakte scheuren door te snel krimpen en drogen met alle gevolgen van dien. Mijn schuur is zwart en ik heb het idee dat dat geen goed aan het beschot doet door het absorberen van zo veel warmte.

remco d volgens mij is dat weidepalen hout niet het zelfde als volwassen gegroeid hout. Van oudeheer waren de palen altijd van gekloven stammen dus een paal was gelijk aan een kwartier van een stamdeel. Het zelfde geld voor hout van de tammekastanje . De paal hout wat je bij de bouwmarkt koopt is van snel gegroeid onvolwassen bomen met meer voedingstof voor ongedierte en het is minder hard. Maar ik denk je hoeft niet zorg te maken als de spint een keer weg is blijft het kernhout stevig staan maar voor de zekerheid volgende keer alle spint weghalen voordat je hem gaan gebruiken.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Ernest Dubois schreef: 01 nov 2020, 23:39 Ongelijkmatig vergrijzen, das een goei :lol:
Jaja, nu hebben we natuurlijk Corona, maar er is een periode aan vooraf gegaan waar we het moesten doen met luxeproblemen.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, ik weet het zoals kruiskop schroeven.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Met ongelijkmatig vergrijzen bedoel ik dus niet wat kleine vlekkerigheden, maar echt overgangen van heel andere kleur door verschil in blootstelling in zon/regen.
vergrijzing.jpg
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Gargouille schreef: 02 nov 2020, 14:23 Met ongelijkmatig vergrijzen bedoel ik dus niet wat kleine vlekkerigheden, maar echt overgangen van heel andere kleur door verschil in blootstelling in zon/regen.
14E523A0-E3F0-4782-A78C-4C8079ADAC68_1_105_c.jpeg
Dat is inderdaad niet mooi en een uitzonderlijk ontwerp fout zou ik zeggen. Hier bij mijn schuur heb je een vergelijkbare kleur verschil maar die vind ik juist mooi
14E523A0-E3F0-4782-A78C-4C8079ADAC68_1_105_c.jpeg
Afbeelding[/img][/img]
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Zeker, het is maar juist of je die verschillen mooi vindt of juist niet.
Paukerock vatte het hier ooit mooi samen met de legendarische uitspraak:"its oll in the eye ov the beholder".

Maar als je het dus op die moeilijke plekken monochroom wil, kan je de brandtechniek inzetten ...

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Nog eens een beeld van mijn graanvoederbak.
9D042EB5-1778-4583-8A94-BAE0EEFEE3E1_1_105_c.jpeg
Zou dat een verbetering zijn als in plaats van een natuurlijk vergrijzing hij was geshou sugi band? Dat dank ik niet.
Oké, oké, ik maak een beetje een grap er van. Wij hoeven het niet over mooi en lelijk te hebben, ha, ha, ha.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Ja kan bijna niet beter.
Maar ik zie wel een constructiefout in je deur. De schoor zit niet tussen de klampen en wordt meestal toch in de andere richting geplaatst bij deze draairichting ? :fff
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

De richting is hartstikke fout maar een schoor moet juist niet tegen de twee klampen anders creëren je een hefboom die de boel uit elkaar gaat heffen. In de fachwerk proberen ze dat te vermijden, een schoor die tussen twee liggers tegen aan komt. Beter is een spiegel klamp te hebben en de schoor aan minst een uiteinde tegen die aan. Maar die voederbak heeft wel wat aandacht nodig een aan die deur gaat ik zeker iets wat doen, bedankt.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Gargouille »

Ernest Dubois schreef: 02 nov 2020, 18:30 een schoor moet juist niet tegen de twee klampen anders creëren je een hefboom die de boel uit elkaar gaat heffen. In de fachwerk proberen ze dat te vermijden, een schoor die tussen twee liggers tegen aan komt. Beter is een spiegel klamp te hebben en de schoor aan minst een uiteinde tegen die aan.
Ernest,
Ik moet nog een schuurdeur maken dus dit interesseert me. Kan je eens omstandig uitleggen wat de sterkste variant is aub ?
De spiegelklamp: daar bedoel je een staander mee in 2 stukken ? Is dit dan de scharnierzijde of de andere ? Of beide ?
Dus best de schoor van staander naar horizontale klamp ?

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Ernest Dubois »

Gargouille schreef: 02 nov 2020, 19:45 Dus best de schoor van staander naar horizontale klamp ?
Bijvoorbeeld, zeker als de schoor in een (schuin) inkeping valt.AfbeeldingTwee deuren met spiegel soms ook steekklampen genoemed, verbonden met pen en gaat.
Werken, das leuk.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hout duurzaam verduurzamen

Bericht door Krelis »

is het aanbranden niet bedoeld als ‘verteren’?
Plaats reactie