Hout(fornuis) CV zonder aansluiting aan de waterzijde

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Hout(fornuis) CV zonder aansluiting aan de waterzijde

Bericht door daapiedo »

Beste forumleden,
Ik ben nog steeds opzoek naar een lange termijn oplossing voor koken in mijn huis. Onze keuken is redelijk ruim (25 m2) en bevat geen directe verwarming. Voorheen stond in de keuken een AGA. Leuk om te zien maar het gas verbruik was absoluut niet acceptabel. Als hoofd verwarming van de woning wordt na wat omzwervingen inmiddels een bergkachel type 7 gebruikt. Daarnaast beschikken we over een pellet cv installatie die ons van warm water kan voorzien en die daar waar nodig de woning extra kan verwarmen. In de winter zakt bij langdurige koude de temperatuur naar ongeveer 15 graden in de keuken.
In mijn zoektocht ter vervanging van de aga kom ik veel houtfornuizen tegen die ook beschikken over een CV aansluiting. Aangezien wij reeds over een pellet cv beschikken en er in buurt van de keuken geen gelegenheid is om het fornuis aan het systeem toe te voegen, vroeg ik mij af wat de eventuele gevolgen zouden zijn om een fornuis met CV aansluiting te gebruiken zonder een daadwerkelijke aansluiting op het CV systeem?
Ik verneem graag jullie respons
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout(fornuis) CV zonder aansluiting aan de waterzijde

Bericht door Paul Joosten »

Wat gebeurt er met een waterketel die je leeg op het gas zet? Maar waarom zou je zoiets willen? Er zijn heel wat soortgelijke fornuizen zonder zo'n ingebouwde warmtewisselaar (ww), doorgaans goedkoper en met meer stookruimte omdat er geen (in jouw geval nutteloze) warmtewisselaar in zit. Mijn fornuis (met ww waarmee ik mijn huis verwarm) heeft een verder identiek familielid zonder ww met daarom de genoemde voordelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Hout(fornuis) CV zonder aansluiting aan de waterzijde

Bericht door daapiedo »

Het is niet zo dat ik het per se zo wil. Ik kom echter veel "showroom" modellen tegen waar een warmtewisselaar aanwezig is.
Ik vraag me dus af of er naast de warmtewisselaar andere schade kan ontstaan aan een fornuis/kachel dat niet aangesloten
is op een CV.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout(fornuis) CV zonder aansluiting aan de waterzijde

Bericht door Paul Joosten »

Eenmaal 'droog' gestookt lijkt het me dat de ww niet meer bruikbaar zal zijn maar als je dat (ook naderhand) toch niet wil gaan aansluiten is dat geen groot bezwaar. Je loopt wel het risico dat je een gat brandt in de dunne wand tussen het vuur en het watergedeelte. Wanneer er aan de andere kant water zit kan die nooit warmer worden dan 100° en die zal dus niet bestand zijn tegen de hitte van het vuur. Dan heb je ineens een open verbinding met de wateraansluitingen. Die kan je beter niet vanaf het begin afdoppen omdat je dan een afgesloten ruimte maakt van de ww die bij hitte een overdruk zal krijgen, geen idee hoe hoog die kan oplopen maar dat zou ik toch niet ongecontroleerd in mijn huis willen hebben. Zodra er wel een gat in die afscheiding zit is dat risico weg maar wat die temperaturen dan met de wateraansluitingen doen...

Ik zou er wel even bij de verkoper nog even specifiek naar vragen, waarschijnlijk wil hij dan geen of beperkt garantie geven omdat je het fornuis niet volgens de specificaties gaat aansluiten. Zeker ook even informeren wat je met de wateraansluitingen moet doen.

Bij twijfel toch maar even afwachten tot je een leuk alternatief ziet zonder ww kan ook geen kwaad.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie