Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

In de handleiding staat dat je zelf kunt weten of je deze wel of niet toepast. Vandaar dat ik hier de vraag gesteld had, wat andere ermee hadden gedaan. Hij ligt opgerold in het besturingsgedeelte van de vergasser.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Zolang er in ieder geval maar ergens in/bij de uitgaande waterstroom een sensor zit, die aan de ketel doorgeeft wat de watertemperatuur is.
Een extra sensor zou ik niet aansluiten dan.
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Cv-zijdig aangesloten in de garage. Als ik straks alles gereed heb en getest zal ik mijn schema nogmaals updaten voor eventueel
hergebruik voor andere :D .

20200724_170216_3.jpg
20200724_170212_2.jpg
20200724_170202_1.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Netjes hoor! Alles zelf gedaan?

Niet vergeten je leidingen te isoleren he :wink:
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

Als je de extra sensor niet aansluit (ur=0) dan gaan nadat de ketel is uitgebrand de buffels de ketel voeden en ze gaan daarmee door totdat de oventrop klep sluit. Deze energie verlies je dus direct weer.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Kofi1 schreef: 27 jul 2020, 19:15 Als je de extra sensor niet aansluit (ur=0) dan gaan nadat de ketel is uitgebrand de buffels de ketel voeden en ze gaan daarmee door totdat de oventrop klep sluit. Deze energie verlies je dus direct weer.
Dat is mogelijk ja.
Tenzij je de buffers niet helemaal vol maakt en ervoor zorgt dat het laatste/koelste gedeelte van de buffer niet warmer wordt dan de openingstemperatuur van je thermostaatklep.
Zelf schakelde ik de ketel helemaal uit met een tijdklok, één uur nadat deze zou zijn leeggebrand.

Die extra sensor is de laatse jaren pas bijgevoegd bij de Attack ketel.
Ik vraag me eigenlijk af wat die sensor dan doet, waar je hem plaatst en wat hij aanstuurt op de ketel. (3 vragen dus)
Change, before you have to.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

Ur=4. Als je de buffer ontladingspomp niet door de ketelregelaar laat aansturen plaats je de sensor onder in de (laatste) buffer. De oventrop pomp (buffer laadpomp) sluit je dan op de kraantje uitgang aan en op de display is deze dan geel ipv groen.
Pomp aan als keteltemperatuur > sensor (en P30).
Pomp uit (als sensor > temp ketel) of (als ketel onder bedrijfstemperatuur.) 2 antwoorden voor 3 vragen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 27 jul 2020, 18:46 Netjes hoor! Alles zelf gedaan?

Niet vergeten je leidingen te isoleren he :wink:
Met wat hulp hoor. Leidingen ga ik zeker isoleren nadat we wat proefstoken hebben gedaan. Binnen in het huis kunnen we de buffervaten nog niet aansluiten omdat het huis verder nog niet klaar is. Vloerverwarming en de smeervloer zijn vorige week gemaakt.

Ik wil de ontladingspomp niet aansluiten op de regelaar van de attack. Deze wordt geschakeld door mijn zoneregeling van de vloerverwarming.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Klopt het dat ik een messing plug moet demonteren om de dompelbuis voor de noodkoeling daarin te kunnen draaien? Deze zit naast een andere aansluiting waar 2 sensoren inzitten.

Ik zie verder geen vrije aansluitingen waarop ik deze moet plaatsen. Ook de handleiding schrijft hier niets over.
Screenshot_20200728-214725_Drive.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Bij mij paste hij erbij...

Misschien eerst de sensoren eruit halen, overstortmeter erin, en dan sensoren weer terug. Bij mij zitten er ook 2 temp sensoren en die sts overstortvoeler in. Wel ff wroeten.

Attack slx20
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Arjan O »

De dompelbuis most bij mij onder de klep (bovenop (
Daar hoefde ik niks voor te demonteren meen ik
Ik heb hem inmiddels verkocht, als je geluk hebt kan ik nog even kijken als ik terug kom van mijn vakantie (slx 55)
Ik was er geen extra plug voor nodig
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Het is misschien te laat maar ik wil je deze tip geven,
mijn Attack staat ruim 30cm boven de vloer voor mij ideaal met laden en schoonmaken(1.90 lang)
Ik zag en voelde direct alles krom en gebukt werken is niets voor mij.
Geen moment spijt van deze hoogte.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

De koel beveiliging buis(je) zit onder de kap
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

ik heb nu ook een doorschakelknop gemaakt voor de ladomat of oventrop pomp om deze in de zomerstand ook te laten draaien.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Voor je koeling heb je wel een permanente water aansluiting nodig die leiding wordt tevens je bijvulkraan
voor de houtvergasser.
Plaats reactie