Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hallo,

waarom zouden wandverwarming (wij overwegen dan wandverwarming met beperkte isolatie) en een tegelkachel niet samen gaan? Is dat vanwege de wand isolatie die het opwarmen van de muren tegenwerkt?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Je mag dat combineren maar je moet ervan uitgaan dat de wandverwarming uw primair verwarmingssysteem is. De wandverwarming is immers een must om de gehele muuropbouw (incl. binnenisolatie) condensvrij te houden.
De vraag is hoeveel behoefte ga je nog hebben aan bijkomende stralingsverwarming bij een functionerende wandverwarming? Dat is een persoonlijk aanvoelen maar ik denk niet dat het veel zal zijn.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Keon,

dank voor je reactie. Zelf dacht ik dat de wandverwarming wellicht onvoldoende de kamer zou opwarmen omdat door geen of beperkte isolatie energie weglekt via de muren. Vandaar het idee om de wandverwarming aan te vullen met een tegelkachel.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Je kan natuurlijk altijd uw voorzorgen nemen voor het geval je extra bijverwarming nodig hebt.

De bewoner van Het Polderhuis heeft ook wat moeten zoeken naar de juiste temperatuur en opstartmoment van zijn systeem (omdat hij aan nachtverlaging doet).
Je moet dus eerst kijken hoe ver je komt met de wandverwarming.

De hoofdvraag wordt dan: waarmee ga ik het water in mijn wandverwarming opwarmen? Hout, gas, wp,...?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Het idee is om de wandverwarming met gas (HR ketel) te verwarmen.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Harm,
Wat ook interessant kan zijn voor als je wat dikker wenst te isoleren, is het principe van Warm Bouwen, zie https://bouwprofsnederland.nl/profiles/ ... and-opgele

Met de "tussenverwarming" op lage temperatuur kan uw gasketel optimaal condenseren. En bij gebruik van een wp levert dat geen nadeel op omdat je de condensor-warmte optimaal weet te benutten (warmte die anders toch verloren ging bij de expansie-fase).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 22 jul 2020, 23:11 Harm,
Wat ook interessant kan zijn voor als je wat dikker wenst te isoleren, is het principe van Warm Bouwen,
Redelijk interessant, maar niet om dikker te isoleren vermits de isolatie tussen binnenruimte en klimaatmatten zit.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

G,
Maar je kan er wel dikker mee isoleren dan volgens het Polderhuis-principe daar moet de R-waarde van de binnenisolatie ongeveer overeenkomen met die van de bestaande volle muren om op de overgang isolatie/muur een wandtemperatuur te halen van ca. 13°C (buiten 0°C, wandverwarming op +26°C).

Warm Bouwen doet dat met aparte verwarmingsnetten dus je bent vrij qua dikte van uw binnenisolatie.

Nadeel is misschien wel de kostprijs... je hebt immers bijkomende buizen nodig voor de verwarming van de leefruimten. Al is dat relatief.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Klimaatmatten, discussie al vele jaren geleden gevoerd ...

Nadelen: -kostprijs (misschien is dat intussen veranderd)
-levensduur (was slechts 15 jaar, wat doe je daarna als de boel begint te lekken ?)
- pompenergie stijgt enorm door de kleine diameters.
- plaatsing komt erg nauw. (iets dieper gelegen, iets dikkere afwerklaag en je hebt een muur met ongelijkmatige zones van afgifte.
- Duitse fora maakten melding van verkalking en vernauwingen bij plaatsing. Gepompt water neemt de weg van de minste weerstand, dus
ontstaan al snel zones met méér en minder warmte-afgifte.
Keon schreef: 23 jul 2020, 00:31 Maar je kan er wel dikker mee isoleren dan volgens het Polderhuis-principe daar moet de R-waarde van de binnenisolatie ongeveer overeenkomen met die van de bestaande volle muren om op de overgang isolatie/muur een wandtemperatuur te halen van ca. 13°C (buiten 0°C, wandverwarming op +26°C).
Mmmm hier neem je eigenlijk verschillende stellingen in.
1. ja je kan wellicht dikker isoleren dan het polderhuis, maar dan gebruik je die klimaatmatten enkel om de muurtemperatuur te handhaven. Voor de binnenverwarming heb je dan nog een geheel apart systeem nodig.
In het voorbeeld uit je link gaan ze trouwens heel erg dun isoleren. Maar ja beide kan theoretisch.

2. Polderhuis: R-waarde idem als de bestaande muur ? Is dat zo bij het Polderhuis ? Geen idee eigenlijk, maar dat gaat alleen op als je uitgaat van een watertemperatuur van 26 graden. Ik denk dat het meestal berekend wordt in functie van de muren (elke muur-windrichting misschien wel anders) de R-waarde van de toegevoegde isolatie, De gewenste aanvoertemperatuur (in functie van ketel/opwekker) en het benodigd vermogen in de ruimte, de isolatie wordt trouwens samen met de aanvoertemperatuur bepaald. Complex geheel, wat je niet even gaat DHZ'en.

De klimaatmatten zoals hier toegepast ,lijken trouwens per muur een uniforme warmte af te geven. (Misschien maken ze zelfs geen onderscheid tussen windrichtingen, is me niet geheel duidelijk). Maar ook voor één muur is de warmteweerstand en vochtbelasting niet uniform. Onderaan hoopt zich veel meer water op (en nog meer uitgesproken bij regenrichtingen). Onderaan de muur heb je ook meer verlies door geleidingsverliezen naar de ondergrond (spectaculair in geval van bevroren grond). Kortom de muur wordt egaal gecompenseerd, maar verliest niet op egale wijze. Temperierung van Grosseschmidt gaat bijvoorbeeld wel meer rekening houden met de asymetrische verliezen (ook meer compenseren onderaan).

Grosseschmidt werkt daarentegen op hogere temperaturen, wat weer inefficient is aan de ketel.
Om een beetje de twee te combineren heb ik wel eens voorgesteld om een 'lambriserings-verwarming' op lage temperaturen aan de buitenmuren aan de te brengen op de eerste 1 à1,5 meter hoogte. Een beetje een minimum-maximum-afweging. Dit dan enkel als basisverwarming. Comfort kan dan met een (massa)kachel door de bewoner bijgevoegd worden in tijd/ruimte van aanwezigheid. Lambrisering wordt continu op laag regime gevoerd en tempert de buitentemperaturen. (gewone verwarmingsbuizen, grote bochten, 6 à 10 cm houtwol, te berekenen aan de hand van de aanvoertemperatuur )

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Interessante info!

Eigenlijk kan je die klimaatmatten vervangen door gewone wandverwarmingsbuizen (in een laag leem) en dan zou je zelfs het relatief warmste water eerst aan de onderzijde kunnen voeren om dan daar die verliezen naar de ondergrond te compenseren.
Eventueel voorzie je onderaan een soort plintverwarming (temperierung) maar de hogere temperatuur is idd een nadeel (ca. 50 à 55°C).

De opbouw van het Polderhuis kwam van een Duitse architect... staat ergens beschreven op de website van het Polderhuis (of in de info brochure ervan).

Uw idee van lambrisering is bij mij ook al eens opgekomen... je hebt dan dezelfde gunstige effecten als plintverwarming maar op een lagere voedingstemperatuur maar ik zou het wel toepassen bovenop wat isolatie (à la Polderhuis). Indien er houten balken in de muren zitten, geef je die zone een bijkomend warmtecircuit.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 23 jul 2020, 01:25 je hebt dan dezelfde gunstige effecten als plintverwarming maar op een lagere voedingstemperatuur maar ik zou het wel toepassen bovenop wat isolatie (à la Polderhuis).
Inderdaad. En met als doel 13°C achter de isolatie, is de isolatiedikte ook betrekkelijk eenvoudig te berekenen aan de hand van de gemiddelde watertemperatuur.

Keon schreef: 23 jul 2020, 01:25 Indien er houten balken in de muren zitten, geef je die zone een bijkomend warmtecircuit.
Die balken zitten een eind boven de lambriserering en laat ik liefst gewoon met rust.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 23 jul 2020, 01:33
Keon schreef: 23 jul 2020, 01:25 Indien er houten balken in de muren zitten, geef je die zone een bijkomend warmtecircuit.
Die balken zitten een eind boven de lambriserering en laat ik liefst gewoon met rust.
Ja, dat is waar... de isolatie mag eigenlijk stoppen boven de lambrisering.
Maar in Vlaanderen komen ze dan zeuren "dat de EPC-waarde zo laag is" ;-)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Klopt. Hebben ze gedeeltelijk ook gelijk in. Maar als je er van uitgaat dat in bestaande gevallen het best haalbare een optimum is, dan is zowel minder als méér doen nog slechter ... (en die EPC en EPB berekeningen zijn natuurlijk onzin voor bestaande huizen)

Het enige waar ik nog "winst" zie is 'huisindeling' en bewonersgedrag.

De lambrisering aan buitenmuren zal de ruimte gezond en getemperd houden. Ideale slaapkamers ...
De (massa)kachel zal een fractie van het jaarlijkse hout nodig hebben onder het passiefdak dan in de getemperde benedenruimte ...

G
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Wouter Gillis »

Zelf heb ik een soort plintverwarming gemaakt met 800 kg leem en 70m vvbuis

viewtopic.php?f=3&t=7216
Werkt in de geïsoleerde zolder zeer goed op een aanvoertemperatuur van zo'n 30 °C. Kan me voorstellen dat een aanvoertemperatuur van bijv 40°C een minder geïsoleerde ruimte ook redelijk op temperatuur kan houden... Het leuke vond ik dat het quasi niets hoeft te kosten (leem uit eigen tuin) en het in opbouw kan uitgevoerd worden waardoor er niet moet gebroken worden in bestaande muren.
Groet Wouter
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi,

wederom dank voor jullie reacties! En Wouter, dat ziet er creatief uit, maar esthetisch heeft het niet direct mijn voorkeur. Ik weet nog steeds niet precies wat ik wil - maar kwam zelf nog op dit idee, zou dit wat kunnen zijn, of gaat dit niet goed werken: Een dubbele wandverwarming:

steens buitenmuur 210 mm
leem / kalk 10 mm om gaten en kieren te dichten
wandverwarming in een laag leem / kalk +/- 21 mm => deze op relatief lage temperatuur stoken, bijv. 12 graden (indien mogelijk?)
houtwolvezelplaat Gutex Thermoroom, bijv. 100 mm
wandverwarming in een laag leem / kalk +- 21 mm => deze op kamertemperatuur stoken, bijv. 20 graden
leem / kalk afwerkingslaag 10 mm

Maak ik hier denkfouten en zie ik iets over het hoofd? Klinkt dit als een goede oplossing, energie technisch gezien? Het idee is dus om 1 laag wandverwarming te gebruiken om vooral de buitenmuur warm / droog te houden en condensatie te voorkomen. Hier zou de aanvoertemperatuur vrij laag kunnen zijn, aldus u-rechner, bijv. >= 12 graden Celcius.
Vervolgens komt een flinke laag dampopen isolatie zoals Gutex Thermoroom houtwolvezelplaat om de binnenruimte te isoleren. Daarna komt een tweede laag wandverwarming om de woonkamer op een comfortable temperatuur te verwarmen, bijv. 18 - 20 graden. En dan nog een laagje voor de afwerking.

Afgezien van de hogere kosten en meer arbeid om dit aan te leggen, zien jullie nog voor - en nadelen in dit systeem? Zo vraag ik mij af of de wandverwarming die tegen de buitenmuur zit wellicht te veel warmte aan de buitenmuur verliest waardoor dit systeem te veel energie verbruikt?
Plaats reactie