Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Franse ovens, four à gueulard. Ik was ze compleet vergeten. De eersten dateren uit de 18e eeuw. Duidelijk verwant met wat we nu rocket stove met bell noemen. Eigenlijk hadden de Romeinen met hun vloerverwarming dit ook al, maar dat is een ander verhaal.

Die ovens zijn uitgerust met een oriënteerbare deflector. Zoiets will ik ook hebben boven de rocket. Mijn bedoeling was in eerst plaats om het plafond van de oven te beschermen. Haha het duiveltje is er weer.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Haja, die deflectoren zijn van dik gietijzer. Ik wil er een uit vuursteen maken.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Gargouille »

DocBB kwam er lang geleden eens mee af.
Uiteindelijk geloof ik niet dat iemand het al geprobeerd heeft, tenzij Rits dan toch ?

Het design lijkt nochtans makkelijk schaalbaar en de gueulard kan evengoed achteraan geplaatst worden in een vaste stenen opstelling als de rookafvoer vanvoor komt.
four à gueulard.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Jep, met een rocket direct onder de ingang in de oven en waarbij de rookgassen ook om de oven konden. In een Franse oven is de gietijzeren ingang ook draaibaar maar dat heb ik niet zo gemakt.

Maar een goed geisoleerde pizza oven met een goede beluchting geeft voor mij betere resultaten. Omdat je een ruime oven hebt kun je goed zien wat je doet, je kunt de pizza op de goede plek leggen en en de pizza op een gecontroleerde manier draaien en verschuiven.

Als je dat met een pizza oven met een rocket en een dubbelwandige oven wil doen wordt het een heel groot apparaat. Als je een oven maakt waarbij je de rookgassen a la een franse oven naar binnnen blaast en de opening afsluit voor het pizza bakken, dan zul je tussen de pizza's door moet stoken.

Het gaat mij te ver en het wordt mij te ingewikkeld, ik denk dat je met een gedegen studie van de Franse ovens een heel eind kunt komen. Maar ja dan ben je echt een houtgestookte oven aan het ontwikkelen en dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan een paar avonden knutselen...

ik ben blij met mijn grote goed geisoleerde koepel met verbeterde beluchting en een goed geplaatste schoorsteen. Ik bouw hem in vier avonden (1. vloer, 2 zandmal en de koepel van vuurbeton 3. isolatie en watervast cement 4.deur en steentjes). je moet dan wel al een onderstel hebben. Als je hem stookt met goed droog hout en je weet hoe je een vuurtje moet stoken dan kom je een heel eind in de richting. Maar een rocket wordt het natuurlijk niet....

Maar een Franse broodoven is prachtig en perfect om broden te bakken op ongeveer 240 graden, voor een pizza wil je een fors hetere oven.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie