Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door Ingir »

Zoals gezegd heb ik ervaring met een vrij populair forum met dagelijks enkele honderden actieve bezoekers die foto's en video's plaatsen van hun hobby. De beheerder/moderator is er druk mee maar zag ook de hostingskosten oplopen door de enthousiaste leden. Het forum is met 3000 leden nog relatief klein maar met 200-400 bezoekers per dag wel bijzonder levendig... Op DIT moment zijn er 72 bezoekers aanwezig (vrijdagavond 21:30). De beheerder heeft net als dit forum gekozen om onafhankelijk te blijven (geen reclame) en heeft ter compensatie van de hostingskosten een donatie-knop gemaakt waar tevreden leden hun vrijwillige bijdrage kunnen leveren. En dat loopt bijzonder goed. De meeste leden die doneren maken jaarlijks een bedrag over van 5-100 euro (uiteraard veel 5 en weinig 100) maar er zijn ook leden die met een automatische overboeking elke maand 5 euro overschrijven... al met al ruim voldoende voor de beheerder om de directe kosten te dekken maar ook te investeren in betere hosting en zelf maandelijks een leuk bedragje over te houden als dank voor de verrichte werkzaamheden.

Werkt prima, iedereen tevreden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door ritsaert snijder »

Dat lijkt me ook prima voor een forum, maar als je wat meer wil dan een forum (activiteiten) dan is een vereniging wellicht de betere keuze (samen werken). Als ik zou betalen voor een forum dan zou ik ook wel zeggenschap willen hebben. Willen weten waar mijn geld heen gaat. En uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal goed....totdat het niet goed gaat. En dan kan je het beter goed geregeld hebben.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door Ingir »

De vraag is of er werkelijk grote belangstelling is voor een ecologievereniging, d.w.z. voldoende om een heel verenigingsapparaat voor in stand te houden over vele jaren, leden die jaarlijks pak em beet 30-50 euro willen neerleggen om de vereniging financieel gezond te houden. Met een donatie-knop op het forum weet je snel genoeg of er voldoende draagvlak is voor een vereniging.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou niet weten waarom er grote belangstelling moet zijn om er een vereniging van te maken. Een vereniging kan heel klein worden opgezet en bijvoorbeeld bestaan uit 2 bestuursleden en 10 a 20 leden met een en contributie van.... 5 euro per jaar? Die kleine vereniging heeft als voordeel dat allerlei zaken netjes geregeld zijn. Je kan het zo klein houden als je zelf wil!

Zoals ik al zei zitten er nogal grote risico's aan het eigendom van 1 persoon van een forum waarbij je ook activiteiten gaat organiseren.

Mijn insteek zou zijn; kijk of je 10 tot 20 leden kan vinden die lid willen worden het ecologieforum en dan 5 euro per jaar willen betalen.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door Ingir »

Uiteraard kun je met 3 man een vereniging beginnen maar of dat ook stand houdt op langere termijn is zeer twijfelachtig. Ons dorp heeft een zeer rijk en actief verenigingsleven met jaarlijks grote activiteiten die hier wel mogelijk zijn maar niet in omringende, grotere plaatsen. Het verschil is een mentaliteitskwestie, leden in ons dorp willen aanpakken en samen iets neerzetten. In de omliggende dorpen is minder saamhorigheid merkbaar en gaan activiteiten ten onder aan ego's.

Om een levensvatbare vereniging neer te zetten heb je een flinke achterban nodig van leden die bereid zijn om tijd en geld te investeren in gezamenlijke activiteiten. En dat vele jaren achtereen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door ritsaert snijder »

Dat kan misschien zo zijn maar het is geen enkele reden om te denken dat een forum (in eigendom van een persoon) het langer zal volhouden als een vereniging. Integendeel de huidige situatie - dat Maarten wil stoppen met een levendig forum - onderstreept die kwetsbaarheid. Een vereniging geeft een gezonde basis voor een forum met forumleden en activiteiten.

Je bent nu eigenlijk al bijna een vereniging; een paar moderators, een forum een 20 of 30 actieve leden, af en toe een activiteit en heel veel aanhang.

Je maakt er een vereniging van (blijft gewoon het ecologieforum) en dan zijn die moderators het bestuur, je krijgt een paar leden en je organiseert een dagje en je hebt heel veel aanhang. Het kan klein blijven...wat groter worden... of . Het enige wat verandert is dat je een vereniging bent en dat je het samen doet en samen beslist. En ik zou geen eigenaar van het forum willlen zijn als er een paar mensen tijdens een forumdag blijvend letsel oplopen. In mijn herinnering (geweldige herinneringen trouwens) is dat tijdens een forumdag best mogelijk. Met een vereniging kan je een goede verzekering afsluiten.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door Ingir »

Misschien een idee om via dit forum de interesse te peilen om lid te worden van de ecologievereniging, welke contributie men bereid is te betalen en of er interesse is voor het organiseren van activiteiten en voor bestuurswerk.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door willem »

Ingir schreef: 14 jun 2020, 23:13 Misschien een idee om via dit forum de interesse te peilen om lid te worden van de ecologievereniging,
Naast Ecologie is het ook Energie-forum. Er zitten hier zoal twee groepen op dit forum die elkaar voor een gedeelte overlappen maar ook die met het ene niets hebben. Er zijn al opmerkingen geweest van Ecologie
mensen dat het voor hun al minder werd tov de Energie (Technische) mensen. Gaat de ene groep zich hard maken door lid te worden en contributie te betalen??? en zich overspoeld "voelen" door de andere groep????
Een peiling ja, da's een goed idee maar zolang Maarten weinig van zich laat horen zal het geen storm lopen
qua overnamekandidaat. Het zou er één van 'buiten' kunnen worden die de klappen van de zweep al kent,
hij zal misschien een vereniging of stichting helemaal niets vinden voor dit forum, het is nog allemaal
gissen. Maar iets van een peiling waar wat vragen in zitten geeft ook duidelijkheid hoe we er overdenken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door ritsaert snijder »

Een peiling lijkt me een goed idee..(moeilijk om dat goed te doen).

En er zijn waarschijnlijk veel mensen die een vereniging niks vinden. Mensen hebben het idee dat je dan lid bent van de gym, voetbal of bridgeclub. Maar de consumentenbond en anwb zijn ook verenigingen - en daar merk je niet veel van dat je lid bent. Het is maar hoe je het inricht, als is de contributie een euro per jaar!
groet!

Ritsaert
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door alefarendsen »

Ik denk dat het begint bij wat Willem zegt: nadenken / praten over de focus van het forum en daar actief richting aan geven door bijv. actiever te modereren. Daar is geen vereniging voor nodig en het kan nu al.

Actiever modereren kan alleen als duidelijk is wat mensen kunnen verwachten qua moderatie en met welke richtlijnen / waarden / normen men rekening dient te houden.

Als dat werkt, zou een vereniging een mooi sluitstuk kunnen zijn om continuïteit te waarborgen.

Maar wat mij betreft wel in die volgorde, en niet andersom. Ik denk dat als de huidige actievelingen daar hier een goede discussie over hebben Maarten best wel openstaat voor een aantal extra moderatoren. Dan zou dat een mooie eerste stap kunnen zijn en kan een overgang geleidelijk.

't Is maar een idee...

Overigens denk ik dat een peiling een prima idee is, om te kijken of er überhaupt kans van slagen is.

gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door jwardenier »

Willem heeft ook een sterk punt als hij zegt dat er 2 stromingen zijn ,ik reken me zelf bij de louwtech en dit wordt aardig overschaduwd door de techno ,maar misschien heeft de eerste stroming geen geen toekomst ,de meeste topic,s open ik niet eens .
Dus ik zou geen lid willen worden hierom ,en als de louwtech het onderspit delft bij de onderwerpen zal er ook geen belangstelling zijn op forum dagen dus zie ik mezelf ook niet als lid ,die 5 man die met de zeis willen maaien komen dan maar een keer naar open dag van het maai team .
Paarden traxtie ,alternatieve landbouw, melk ,verwerking ,bijen enz. het zijn onderwerpen uit het zelf voorzienend leven waar op dit forum de belangstelling erg voor is afgenomen .
Wat ook logisch is ,mijn dagelijkse leven bestaat hier uit ,maar als ik het jachtige leven om mij heen zie en er soms wat van proef ,dan wil je niet sukkelen .
Hierom ben ik wat minder actief op het forum en als de tendens zich voorzet zal ik ook iets anders gaan zoeken .
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door Ingir »

Ik heb die twee stromen nooit zo sterk ervaren, beide onderwerpen vind ik interessant. Wel viel me een substroming op van de houtstokers (rocket, massakachels). Een ecologieforum/vereniging kan volgens mij best meerdere stromingen huisvesten, denk aan de preppers, de off-gridders, de biologen/ecologen, de lowtechers, de DHZ-bouwers, de houtstokers, de ingenieurs, de wereldverbeteraars en de dromers. Liever zelfs een breed georiënteerde populatie zodat onderwerpen vanuit meerdere invalshoeken belicht kunnen worden... Maar als de interesse in de praktijk steeds smaller wordt en zich concentreert op één onderwerp dan is het niet logisch om het forum breed te houden. Ik hoop overigens wel dat het forum in zijn volle omvang voortgezet kan worden... alleen een energieforum of nog smaller een houtstokersforum zou ik minder interessant vinden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door willem »

Om dit allemaal te handhaven wat jij wil + wat er misschien bijkomt mag Kockie wel aanblijven en moeten we er nog een beheerder bij zetten, wordt het een betaalde baan dus een vereniging met contributie, dit is maar malligheid.
Wat dus wel waar is ..... dat er meer en ook nieuwkomers met Ecologische interesses verdwijnen.
Wat ik ook vindt, .... dat het géén grijze muizen club moet worden, dus wel voorstander van een grap en een grol, ( er zit er één aan te komen).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door kockie »

Ik heb me even op de vlakte gehouden, omdat ik wilde kijken waar de lopende discussie heen ging....

Even wat antwoorden/opmerkingen:
jwardenier schreef: 11 jun 2020, 18:35 Een forum dag zou ik wel aan mee willen werken ,workshop grasmaaien met de zeis gaat me steeds makkelijker af ,voor de rest kan ik niet veel .
Dat heb je ook al meerdere keren gedaan, waarvoor dank! Je doet jezelf ernstig tekort als je zegt dat je verder niet veel kunt. Ik kan denk ik zo een paar weken bij je stage lopen waarbij ik iedere dag nieuwe dingen leer! Ook je posts laten blijken dat je veel meer kunt dan alleen mechanische geit spelen!

jwardenier schreef: 12 jun 2020, 08:06 DJ.....Ik mis hem op dit forum .


Ik ook :cry:
ritsaert snijder schreef: 12 jun 2020, 18:52 Forum is eigendom van een persoon (nu).
Die ene persoon is en blijft verantwoordelijk voor alles. Ook voor wat moderatoren doen en ook voor alles wat er gebeurt tijdens een activiteit, zeker als dat ook bij hem thuis gebeurt. Hij is financieel aansprakelijk en op forumdagen gebeuren er wel eens dingen die heel erg fout kunnen gaan. Het forum is uiteindelijk eigendom van 1 persoon en die persoon neemt als enige ook alle beslissingen.
Van die verantwoordelijkheid wil ik wel een keertje af. Jaren geleden is ook de discussie gevoerd over stichting of vereniging en die is uiteindelijk dood gelopen, misschien, of waarschijnlijk, door eigen inactiviteit in deze richting/geen zin om knopen door te hakken of dingen verder uit te zoeken.
De aansprakelijkheid en te grote druk op mijn privéleven is ook een oorzaak geweest waarom er de laatste jaren geen forumdagen meer zijn geweest. De schuur die daarvoor gebruikt is, is inmiddels voor (vele) andere dingen in gebruikt. Dat is nog wel gedeeltelijk aan te passen, maar niet door mij alleen. Forumdagen waren leuk voor de bezoekers, na het officiële programma ook voor mij, maar tijdens het programma alleen maar rennen en vliegen. DIt is geen verwijt, maar een constatering. Het was het wel waard, maar bij de laatste kachelbouwdag heb ik nog geen steen gemetseld... Mijn zoon trouwens wel :D
Ingir schreef: 14 jun 2020, 23:13 Misschien een idee om via dit forum de interesse te peilen om lid te worden van de ecologievereniging, welke contributie men bereid is te betalen en of er interesse is voor het organiseren van activiteiten en voor bestuurswerk.
Ga je gang! Ik juich dergelijke initiatieven alleen maar toe! Stichting mag ook, als ik maar (een deel van de) verantwoording kan afstaan.
jwardenier schreef: 15 jun 2020, 09:20 2 stromingen
Die zijn er mijns inziens ook: het kachelgedeelte, waar ik veel van geleerd en veel aan gehad heb, maar ik nu ook een beetje klaar mee ben, omdat alles werkt, Daarom hoeft het nog niet weg, maar zou evt afgesplitst kunnen worden. Ik denk ook niet dat het een het ander uit hoeft te sluiten, maar het bijt elkaar wel ergens.


-- even bezoek, ga straks verder met het antwoord-
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Serieuze overnamekandidaat voor dit forum gezocht.

Bericht door rijpezweer »

Ik zie vragen rond technische onderhoud en inhoudelijke moderatie.

Technisch onderhoud lijkt me nog de grootste flessenhals.

Misschien zijn er manieren om de eigenheid van ecologieforum.eu te behouden met minder technisch onderhoud. Je hebt er ongetwijfeld al over nagedacht:
- Zijn er managed phpbb-dienstverleners die betaalbare kwaliteit aanbieden?
- Kan desnoods een relatief open platform als reddit tot op zeker hoogte redding bieden?
- Misschien zijn er ook andere bouwstenen bruikbaar waar je op het eerste zicht niet aan denkt?
- Is er een manier om de vroegere wiki/huidige kennisdatabank te doen herrijzen zonder zware technische inspanning? Valt die bijvoorbeeld wakker te kussen op basis van github of gitlab wiki-pagina's? Dat kan misschien een stimulans zijn, nieuwe energie voor een gemeenschappelijk documentatieproject. Misschien valt een en ander wel onder te brengen onder een taaltak van appropedia of dergelijke? Aan een éénmalig technisch migratietraject zie ik me wel tijd spenderen.

Technisch heb ik wel wat linux-sysadminachtergrond. Ik wil gerust meedenken en -werken aan eenmalige migratie, maar onderhoud van een php/mysql-applicatie op langere termijn zie ik echt niet zitten, om soortgelijke redenen als degene die jij aanhaalt. Een beperkte financiële bijdrage kan ik ook wel leveren als die een migratie vlotter helpt verlopen.
Plaats reactie