reparatie Artel Easy pelletkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

reparatie Artel Easy pelletkachel

Bericht door prensel »

Vandaag een defecte Artel Easy S-K pelletkachel aangekocht.
Leuk ding, 8kW en nog veel gietijzer.

Volgens de oude eigenaar is de hoofdprint kapot en niet te repareren....
Vooral dat laatste is natuurlijk onzin want alles is te repareren :-)

Ik heb er nog niet naar gekeken maar dit lijkt mij een leuk projectje om wat van te maken.
Voor de hand liggend is natuurlijk een andere hoofdprint op te sporen en te installeren.
Nog leuker is om er een bijv een Arduino of Teensy in te zetten en de besturing volledig zelf te doen :-)

Een schema en/of partslist zou natuurlijk fantastisch zijn om mee te beginnen.
Wie heeft tips of ideeen ?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: reparatie Artel Easy pelletkachel

Bericht door prensel »

Inmiddels een stapje verder en de kachel doet het weer :-)

Geen idee wat het probleem was maar na een batterijwissel in de remote en de stekers van de hoofdprint een keer losgehaald te hebben de kachel geprobeerd op te starten. Na een foutmelding vanwege stroomonderbreking tijdens gebruik en dikke stofwolk uit de afvoer begon hij gewoon te branden. Geen idee wat er mis mee was maar hij doet het volgens mij gewoon, Misschien wel achterstallig onderhoud en moet hij eerst even goed schoongemaakt worden, hij is best vies namelijk.
Nou dat was snel einde van de pret, nu kan ik er niks aan gaan freubelen :-(

Na wat rondgespeurd te hebben op de Interwebs een handleiding gevonden en een adres voor losse onderdelen. Verder wat instructiefilmpjes op Joeptoep hoe resetcodes in te voeren en de installateursstand te activeren !
Ook zag ik dat er een soort remote Internet oplossing op kan. Dat blijkt van Duepi te zijn, een Italiaanse fabrikant van pelletkachel componenten.
Kijk dat opent mogelijkheden, er zit dus blijkbaar een interface op de hoofdprint waarop de losse module aangesloten kan worden.
En dan kan er natuurlijk ook iets anders als een Teensy op aangesloten worden :-) Jawel, ik zie weer freubel mogelijkheden !
Plaats reactie