Uit de commentaren hier en elders blijf ik opmaken dat de pizza-oven in zijn klassiek gebruik (=hoge temperatuur en veel hitte gelijkmatig opslaan in de wanden en vloer van de oven) eigenlijk niet gediend is met een rocket. Het is niet onmogelijk maar dan wordt het complex en experimenteren geblazen en dat wil ik voor dit project liever vermijden, de tijd gaat me ook ontbreken.
Het combi-oven idee waar een rocket als voorverwarming wordt gebruikt of wanneer er niet al te hoge temperaturen nodig zijn in de oven lijkt wel beter doenbaar want dan zit het allemaal zo nauw niet. En dan beeld ik me in dat het ideaal wordt wanneer die rocket ook een secundaire functie van warmte voorziet. Zoals een kookplaat om snel iets in een pannetje te koken of koffie en thee te zetten. Of een lekkere warmtebank.
Hier blijkt ook duidelijk dat water verwarmen noch efficiënt noch praktisch gaat zijn met een pizza oven design. Jammer, maar ok, ik leg me er bij
neer.
Ook vraag ik me af wat je met het buffervat gaat doen? SWW of ruimteverwarming?
Beide, vat is van de CV en staat hier al. Zonnecollector kan ik momenteel niet leggen (slechte ligging + schaduw) maar daar komt ooit verandering in. Bovenop het dakje van de oven daar is vrouwlief het nog niet mee eens, en dat is een esthetische zaak, ik kan haar niet echt ongelijk geven. Hoeveel die oven gebruikt gaat worden zal eerder afhangen van de neerslag dan van de buitentemperatuur.