Tegenstroomkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

@peter
Geweldig dat je een tekening wilt maken! :D Mail even je adres, komt er een lekkere fles wijn jouw kant op! (als je dat lust)

De schoorsteen wordt nog aangepast. Er staat nu een stenen kolom in de woonkamer met een gat op kniehoogte. Deze gaat weg zodat de kachel tegen de muur komt. Er komt dan een gat in het plafond, deze zal waarschijnlijk 150mm rond worden. De plaatsing is dus nog enigszins flexibel. Er zal ook nog een fundering moeten komen. Ik heb een houten vloer met daaronder een goed bereikbare kruipruimte, dus dat is ook nog enigszins flexibel. De warme kant moet rechts.

Mijn woonkamer is trouwens 2,7m hoog.

Rob
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door recumby »

peterberg schreef: @recumby,
Als ik jouw foto's bekijk, dan zijn de opstroom kanalen juist aan de voorkant gesitueerd. En liggen de tegenstroom kanalen er achter, niet er naast. Om die twee opstroom kanalen weer bij elkaar te krijgen, zou er boven de expansie kamer nog een extra ruimte moeten zijn waar de schoorsteen aansluiting zou moeten komen. Als ik me goed herinner, heb jij dat inderdaad zo gedaan.
De opstroom kanalen die samen wat groter zijn dan de afvoer, is dat bijvoorbeeld 25%?
Indd, bij mijn kachel zitten de opstroomkanalen vooraan, vandaar dat ik zo goed weet dat er een groot temperatuursverschil is tussen op en neergaande kanalen !! :-) Ik heb onderaan in het opstroomkanaal (dus waar het neerwaarts kanaal terug opgaand wordt) een oventhermometer zitten. De rookgas is daar tijdens de stook slechts 180 à 250°, heel wat minder dus dan de 400 à 500° bij het begin van het tegenstroomkanaal. En veel koelt de rook in het opstroomkanaal (en 3e kamer / samenvoegruimte) niet meer af. Het verschil met de afgastemperatuur is "slechts" 50 graden. Dit komt allemaal ook overeen met de gemeten manteltemperaturen. Bij de neergaande kanalen heb ik voelbaar hogere temperaturen dan bij de opgaande.
peterberg schreef: De opstroom kanalen die samen wat groter zijn dan de afvoer, is dat bijvoorbeeld 25%?
In mijn geval zijn ze 37% groter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

Rob schreef:@peter
Geweldig dat je een tekening wilt maken! :D Mail even je adres, komt er een lekkere fles wijn jouw kant op! (als je dat lust)
Ja, die lust ik. Maar wacht even, de wijn is straks ook nog wel op dronk. :P

Die tekening ben ik mee bezig, maar zoals ik verwachtte, de haken en ogen zitten inderdaad aan de bovenkant. Om van een sleuf van 34x11 cm te verlopen naar 15 cm rond. De hoogte zou kunnen stoppen bij 240 cm zodat erboven nog 30 cm overblijft. Als je dan twee 90 graden bochten gebruikt en een stukje pijp van 50 cm of zo, dan is het mogelijk om die pijp + bochten te demonteren om de schoorsteen te kunnen vegen.

Opmetselen tot tegen het plafond vind ik geen goed idee. Het staat wel mooi, met als nadeel dat de finoven bij uitzetten klem komt te zitten tussen vloer en plafond. Bovendien, dan heb je weer een veegluik in een van de zichtbare zijden nodig om het rookkanaal te kunnen vegen.

Zo te zien heb je ook nog een veegluik nodig in front of zijkant vlak bij de vloer, vliegas verzamelt zich onvermijdelijk op het laagste punt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Als het geen probleem is om twee 90 graden bochten vlak achter elkaar te plaatsen vind ik dat een prima oplossing. Op zich vind ik een veegluik ook geen probleem. In de linkerkant op de grond zou dan het beste uitkomen.

Is het niet mogelijk om bovenop de kachel een extra kamer te maken die ik kan afdekken met een plaatje beton met een 15 cm rond gat? Lijkt mij het makkelijkste.
Bijlagen
boven2.jpg
boven1.jpg
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

Ik ga onze FO24 tegen het plafond metselen en een zeer zichtbaar veeg/inspectie-luik aan de voorzijde, gemaakt van rvs kader/kozijn en een stuukwerk plug erin. Alles vast geset met 20 schroeven met bolkop en imbus. Normaal gesproken mag er bij goede stook niets in het schoorsteenkanaal worden afgezet. Ik heb het luik ook nodig om de bovenste WW te kunnen inspecteren.
Om de uitzetting vertikaal te kunnen opvangen, wordt de 1 tot 1,5 cm ruimte gehouden tussen de bovenste laag metselwerk en de verdiepingvloer. De ruimte wordt opgevuld met 2 strengen ceramic fiber koord. De zichtbare opening wordt aan de kamerzijde afgesloten met een profieltje.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

Rob schreef:Als het geen probleem is om twee 90 graden bochten vlak achter elkaar te plaatsen vind ik dat een prima oplossing. Op zich vind ik een veegluik ook geen probleem. In de linkerkant op de grond zou dan het beste uitkomen.
Nee Rob, dat bedoelde ik niet. Wat ik voor ogen had was een 90 graden bocht naar horizontaal, een stuk pijp van 50 cm en weer een bocht die het traject weer verticaal maakt.
Is het niet mogelijk om bovenop de kachel een extra kamer te maken die ik kan afdekken met een plaatje beton met een 15 cm rond gat? Lijkt mij het makkelijkste.
Het probleem blijft dat je de zaak (redelijk) gasdicht moet krijgen tegen het plafond. Maar jouw opmerking over een veegluik plus wat ik van de tekening klaar heb brengt mij op een ander idee. Stel dat het opgaand kanaal met een verwijding aan de bovenkant naar 150 mm rond recht onder het stookgat in het plafond komt. Met een stukje liefst rvs pijp kun je de verbinding dan tot stand brengen.

Dan heb je alleen nog een veegluik links onder nodig en kun je de schoorsteen vanaf het dak vegen. Alles valt dan vanzelf in het opgaand kanaal en kan daar leeg gemaakt worden. De mantel kun je eventueel wel tot (bijna) aan het plafond door metselen, dan lijkt de finoven de hele hoogte te vullen. Zo'n beetje analoog aan die van Kockie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

Pigion schreef:...Normaal gesproken mag er bij goede stook niets in het schoorsteenkanaal worden afgezet.
Nou Pigion, dan moet deze finoven meteen vanaf de eerste seconde dat-ie wordt aangestoken heet zijn. Dat gebeurt natuurlijk niet, dus tijdens opwarming en op gang komen van het vuur wordt er onherroepelijk wat roet tegen de wand van het rookkkanaal afgezet. Dat hoeft niet veel te zijn, maar enige aanslag is er altijd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

peterberg schreef:Stel dat het opgaand kanaal met een verwijding aan de bovenkant naar 150 mm rond recht onder het stookgat in het plafond komt. Met een stukje liefst rvs pijp kun je de verbinding dan tot stand brengen.

Dan heb je alleen nog een veegluik links onder nodig en kun je de schoorsteen vanaf het dak vegen.
Dat zou een mooie oplossing zijn.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

@Peter,
Een goede FonOven geeft een voldige verbranding naar CO2 en H20. Het is bewezen dat de schoorsteen bij de superieure FO uit Friesland nauwelijks geveegd hoeven te worden. Bij goede stook zit er n.l. niets in. Roet ontstaat bij onvolledige verbranding van koolwaterstoffen.
Ik heb in mijn werkzame leven 10-tallen ovens en schoorstenen van binnen gezien, ook gestookt met de zwaarste stookolie (asphalt) die je kan denken. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een schoorsteen zwaar was vervuild. De horizontale kanalen moesten wel eens per 2 jaar worden ontdaan van vliegas. In Curacao wordt dit vliegas zelfs verzameld en verkocht vanwege het hoge gehalte aan Vanadium (zit in de zware olie uit Venezuela).
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

Pigion schreef:...Bij goede stook zit er n.l. niets in.
We worden het blijkbaar niet eens.
Bij mijn eigen kachels hou ik een keer vegen in de 3 tot 5 jaar aan. Maar ik ken ook iemand die de schoorsteen van zijn finoven in 10 jaar gebruik niet heeft geveegd.

Een andere vraag waarvan ik nog steeds erg benieuwd ben naar het antwoord: hoe kom je aan het gegeven dat de tegenstroom kanalen per stuk 400 cm2 doorsnede moeten hebben?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Rob,
De tekening is klaar. Hij is gemaakt met Google's SketchUp, versie 7.
http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/O ... loper1.skp
Het uiterlijk zonder stucwerk is ongeveer zo:
Afbeelding
HxBxD= 242x106x51,5 cm. Breedte en diepte wordt waarschijnlijk wat meer, 110x55 als grens, afhankelijk uiteraard van de gebruikte bakstenen en de dikte van het stucwerk. Het getoonde steensverband is een benadering: in werkelijkheid zag de kachel van Blijfhopen er op de tekening ook enigszins anders uit. Voor de bouw van dit ding heb je onvermijdelijk een watergekoelde diamantzaag-machine nodig, er zit veel zaagwerk aan.
De bovenkant vertoont dit beeld:
Afbeelding
Zoals je ziet bevindt de uitgang van het stijgkanaal zich aan de de linkerkant. Als je een rvs voering in de oude schoorsteen laat trekken dan kan die direct op deze opening aangesloten worden.
Zonder de dekplaten zie je hoe het opstroom kanaal is aangepast en tegelijkertijd een schuine kant in de expansiekamer introduceert.
Afbeelding
Overal waar in het metselwerk een expansie voeg zit heb ik een ruimte van 10 mm aangehouden. In al die voegen moeten stroken vuurvilt komen. De poorten in de voet onder de vuurkamer hoeven niet noodzakelijk die vorm te hebben of op die plaats te zitten.
Voor de beluchting, voet, vuurkamer en venturie heb ik gebruik gemaakt van bestaande onderdelen van een eerder ontwerp. Dat heeft voordelen omdat daarvan bekend is wat het doet. Verdere toelichting hierover via persoonlijk bericht.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

@Peter
Het ziet er fantastisch uit. :D Bedankt! Laat me even weten hoe en wat met de bestaande onderdelen. En vergeet je adres er niet bij te zetten.

Ik ga hem nu even ontleden. :D
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Rob,
Persoonlijk bericht komt er aan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie