Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

Hallo allemaal,

Ik denk er verstand van te hebben, maar omdat ik afwijk van de norm met de verschillende componenten lijkt het gewoon niet te gaan werken.
Ik heb daarom advies nodig wat ik kan doen om een werkbaar systeem te maken. Zonnepanelen zijn jaren geleden gekocht van een oud Duits zonnepanelenpark, 100volt monochristal 1Amp per stuk.
Onderstaande een duidelijke tekening hoe ik alles wil bouwen en heb daar de volgende vragen over:

1. Is dit wel logisch allemaal of slaat het helemaal nergens op.
2. De zes omvormers produceren (theoretisch) 12volt 8Ampere, maar de gelijkstroom gaat niet 1 kant op maar ook naar elkaar, heb getest met 2 en nu is 1 stuk, wat kan ik er aan doen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik bang ben dat de opbrengst per paneel anders is (zitten rare vlekken in de panelen). Dus geen 600 volt op 1 gridconverter.
3. Ik heb met diodes gewerkt om de stroom 1 kant uit te krijgen en niet naar elkaar, hierdoor zakt het voltage onaanvaardbaar.
4. De loodaccu’s hebben een verschillende capaciteit kan dat zo wel, of doen de sterkere of zwakkere iets met de opbrengst van het totale geheel.

Sta ook open voor suggesties met de bestaande middelen of met een kleine aanschaf.

Ik zie graag jullie reactie tegemoet en hoop echt geholpen te kunnen worden.

Vriendelijke groet,
Leon.

solar systeem.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door pelletpower »

Leon, precies weet ik t niet, maar onlangs wat zitten snuffelen bij Victron en wat prijzen opgevraagd. Dat was schrikken, 12 V systeem. Aanvankelijk wilde ik ook met 12 V werken, echter hoe hoger je voltage des te lager t amperage en zodoende ook de electronica. En waarom een omvormer per paneel? Waarom niet eentje? Financieel een duidelijk verschil. Hetzelfde geldt voor de centrale controller/ lader. Een 48 v kost waarschijnlijk de helft van wat je nu wilt.
Verschillende accu’s? Geen idee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door kockie »

Leuk idee maar ik zie nogal wat beren op de weg:
  • wat je al gemerkt hebt, de uitgangen van dc converters kun je niet parallel schakelen. De uitgangsspanningen zijn niet helemaal gelijk, en al zou je ze gelijk instellen, ze gaan weer uit de pas lopen. Daardoor raakt de interne elektronica in de war en dat kan lijden tot rookverlies. Zoals iedereen weet: elektronica werkt op rook, als de rook eruit is, dan werkt het niet meer.
  • Het kan een overweging zijn om de panelen parallel te schakelen met allemaal een schottky diode (die hebben een lagere spanningsval) en dan een grotere dc-dc converter te gebruiken, je zult wat nazoek moeten doen of dit kan. Ik heb het ooit ergens gelezen, maar kan het nu niet terugvinden.
  • loodaccu's van verschillende leeftijd-capaciteit parallel schakelen kan voor problemen zorgen. Er wordt beweerd dat de accu met hogere capaciteit zich kan ontladen over de accu met lagere capaciteit. Wellicht is dit ook te ondervangen met diodes (de betrouwbaarheid van deze informatie staat bij mij ter discussie....)Hier staat een en ander geschreven over verschillende overwegingen: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8451887 en hier (Engels) http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
  • Accu's met verschillende capaciteiten in serie schakelen is ook een no-go. Bij laden en ontladen van de string batterijen gaan de spanningen per accu erg uit elkaar lopen en dat kan resulteren in een accu die een veel te hoge of lage spanning over de polen krijgt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door LeaD »

Auto accu's zijn startbatterijen, dus om een auto te starten = heel veel stroom op een korte tijd .
Je hebt tractiebatterijen nodig . Deze hebben inwendig dikke loodplaten en vallen niet zo snel uiteen .

Als het kan overschakelen op een 48V systeem , kan je veel dunnere kabels gebruiken . Zonnepanelen parallel schakelen vraagt bijkomende kennis om de inwendige weerstand te matchen . Dus beter in serie en een omvormer die in uw geval van 100V per paneel dus 600V doet aan de ingang .

Als test, hang eens 1 paneel rechtstreeks aan 1 accu, (eerst afdekken van het licht natuurlijk ) , je zal zien dat het zonder omvormer ook wel best lukt . Voor een blijvende situatie dient er een schakeling bij te komen die overladen voorkomt .

En vooral : Loodaccu's vragen periodiek onderhoud !

Voor elk bedacht systeem , meld er ook eens de toepassing bij .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

pelletpower schreef: 18 apr 2020, 00:15 En waarom een omvormer per paneel?
De reden hiervoor is dat ik met die 100 volt panelen in de gaten kreeg dat "normale" zonnepanelen, die je massaal te koop ziet, met veel lagere voltages werken. De elektronica is hier op aangepast, dus ik dacht dan pas ik dat aan en kom ik op het goede spoor. Niet dus. Die omvormers kosten 18 euro per stuk (China).
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

kockie schreef: 18 apr 2020, 07:36 Leuk idee maar ik zie nogal wat beren op de weg:
  • loodaccu's van verschillende leeftijd-capaciteit parallel schakelen kan voor problemen zorgen. Er wordt beweerd dat de accu met hogere capaciteit zich kan ontladen over de accu met lagere capaciteit. Wellicht is dit ook te ondervangen met diodes (de betrouwbaarheid van deze informatie staat bij mij ter discussie....)Hier staat een en ander geschreven over verschillende overwegingen: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8451887 en hier (Engels) http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
Oh die Engelse link is heel goed. Wat daar gezegd wordt over het uitbalanceren van accu's is heel leerzaam en vrij eenvoudig toe te passen met een veel beter resultaat. Top!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

LeaD schreef: 18 apr 2020, 09:00 Auto accu's zijn startbatterijen, dus om een auto te starten = heel veel stroom op een korte tijd .
Je hebt tractiebatterijen nodig . Deze hebben inwendig dikke loodplaten en vallen niet zo snel uiteen .
Weet ik, maar het is denk wel duidelijk, een "poor mans" oplossing waar ik toch wel (in mijn situatie) al veel geld aan uitgegeven heb. Misschien dan toch om de zoveel maanden een dure accu kopen en langzaam opbouwen.

Als het kan overschakelen op een 48V systeem , kan je veel dunnere kabels gebruiken . Zonnepanelen parallel schakelen vraagt bijkomende kennis om de inwendige weerstand te matchen . Dus beter in serie en een omvormer die in uw geval van 100V per paneel dus 600V doet aan de ingang .
Als ik dan toch geld aan het uitgeven was had dit een betere oplossing geweest. Men waarschuwt hiervoor als je bepaalde panelen hebt die schaduw krijgen het hele systeem omlaag gehaald kan worden. Dat is in mijn situatie niet aan de orde, maar omdat de panelen vermoedelijk een verschillende kwaliteit hebben heb ik dit niet aangedurfd.

Als test, hang eens 1 paneel rechtstreeks aan 1 accu, (eerst afdekken van het licht natuurlijk ) , je zal zien dat het zonder omvormer ook wel best lukt . Voor een blijvende situatie dient er een schakeling bij te komen die overladen voorkomt .
Dit is interessant. Ik heb dit al gedaan vóór deze configuratie. Ik had toen alle panelen parallel geschakeld en de 100 volt rechtstreeks op 3 in serie geschakelde 12 volt accu's gezet (48 volts bank). Ze werden prima opgeladen, maar hoeveel en misschien teveel, geen idee. Inderdaad zou ik op die manier een schakeling moeten hebben die dat onder controle houd. Heb jij een suggestie wat voor schakeling ik daar voor zou kunnen gebruiken. Iets bestaands en natuurlijk bij voorkeur China manufactured.

En vooral : Loodaccu's vragen periodiek onderhoud !
Dat klopt. Heb ik een paar dagen geleden gedaan. Ik kon er twee open krijgen en zag de platen echt droog liggen. Bijgevuld met gedestilleerd water. Na opladen gingen de accu's definitief stuk. Kennelijk heeft het extra water er voor gezorgd dat de sterk gecorrodeerde platen uit elkaar vielen, tja zo kan het ook gaan. Maar die slechte platen geeft al aan dat het sowieso niet veel meer was natuurlijk.

Voor elk bedacht systeem , meld er ook eens de toepassing bij.
Verwarming in huis. Hoe klein en kortstondig ook alles is meegenomen. Of misschien een boiler elektrisch verwarmen met kleine capaciteit waardoor het uiteraard langer duurt, maar hoe doe je dat. Een converter die maximaal 1000 wat kan leveren aan een 2500 wat boiler zal direct instorten en gaan piepen. Nog veel te leren.
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben nog niet uit de brand, maar heb wel weer veel bijgeleerd om betere keuzes te maken en aanpassingen te doen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door kockie »

Als je als experiment wilt gaan verwarmen zou ik de panelen rechtstreeks op de boiler aansluiten. Waarschijnlijk zitten er meerdere spiralen in de boiler, deze zou ik in serie zetten en afhankelijk van het aantal spiralen de panelen ook.

Eerst in een accu opslaan en er daarna warm water van maken kost je een hoop rendement en geld
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

kockie schreef: 18 apr 2020, 12:08 Als je als experiment wilt gaan verwarmen zou ik de panelen rechtstreeks op de boiler aansluiten. Waarschijnlijk zitten er meerdere spiralen in de boiler, deze zou ik in serie zetten en afhankelijk van het aantal spiralen de panelen ook.

Eerst in een accu opslaan en er daarna warm water van maken kost je een hoop rendement en geld
Ik heb nog geen boiler, maar deze ga ik onthouden Thanks!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door LeaD »

Voor verwarming, panelen rechtstreeks aansluiten op de weerstand van een boiler, zoeken naar een boiler met >> droge << weerstand omdat je met DC werkt , je kan drie panelen in serie plaatsen , 300 V dc kan nog net op zo een weerstand van 240 AC , zo twee strings parallel genomen levert in het geval van de TS nog maar maximaal 600W, dus ruim binnen de specs van de meeste boilers die vaak 3000W doen . Als beveiliging de interne thermostaat gebruiken die ook al aanwezig is in zo een boiler .
Boilers vind je zat op marktplaats, tweedehands , enz , soms zelfs gratis .
Dergelijke eenvoudige opzet wordt soms gekozen omdat het niet mogelijk is om waterleidingen te leggen tussen dak en lokatie van de boiler .

Een pure sine omvormer om dan een weerstand op aan te sluiten is toch zonde , een modified omvormer is meer als voldoende en zijn een pak goedkoper en naar rendement ook nog iets beter .

Na 10 jaar knutselen heb ik 600L sww boiler en kan nu ook warmte aftappen en gebruiken in de cv van de woning om 's ochtends te verwarmen door enkel de thermostaat te ontregelen, dus nul extra investering en de opmerking : " Hé wie heeft er de centrale verwarming terug aangezet ? " . Niemand, is al jaren buiten gebruik en dat zal zo blijven .

Vergeet ook niet om eens in de maand op te stoken naar 65°, om legionella te voorkomen . 't Is niet altijd corona tijd.

Voor wat het aansluiten van de batterijen in pack vorm betreft, de batterij die het dichtst bij de sinus omvormer staat zal het snelst defect raken , wordt minder opgeladen omdat er meer kabel zit t.o.v. de eerste batterij nabij de regelaar . Anderzijds zal diezelfde batterij sneller worden ontladen wegens dezelfde reden . Je dient de rode aansluiting ofwel de zwarte tussen sinus omvormer en oplader te kruisen zodat alle batterijen als het ware evenveel kabellengte zien .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

LeaD schreef: 18 apr 2020, 15:43 Voor verwarming, panelen rechtstreeks aansluiten op de weerstand van een boiler, zoeken naar een boiler met >> droge << weerstand omdat je met DC werkt , je kan drie panelen in serie plaatsen , 300 V dc kan nog net op zo een weerstand van 240 AC , zo twee strings parallel genomen levert in het geval van de TS nog maar maximaal 600W, dus ruim binnen de specs van de meeste boilers die vaak 3000W doen . Als beveiliging de interne thermostaat gebruiken die ook al aanwezig is in zo een boiler .
Boilers vind je zat op marktplaats, tweedehands , enz , soms zelfs gratis .
Dergelijke eenvoudige opzet wordt soms gekozen omdat het niet mogelijk is om waterleidingen te leggen tussen dak en locatie van de boiler .
Heel interessant! dus zoeken naar een 3000 watt boiler met een droge weerstand, ik moet dat even op plaatjes zien om een beeld te kunnen vormen. Die ingebouwde thermostaat heeft dan zeker een relais ergens die de stroom afschakelt als een bepaalde temperatuur is bereikt?

Een pure sine omvormer om dan een weerstand op aan te sluiten is toch zonde , een modified omvormer is meer als voldoende en zijn een pak goedkoper en naar rendement ook nog iets beter . Als de panelen rechtstreeks op de weerstand van de boiler worden aangesloten is er geen omvormer meer nodig

Na 10 jaar knutselen heb ik 600L sww boiler en kan nu ook warmte aftappen en gebruiken in de cv van de woning om 's ochtends te verwarmen door enkel de thermostaat te ontregelen, dus nul extra investering en de opmerking : " Hé wie heeft er de centrale verwarming terug aangezet ? " . Niemand, is al jaren buiten gebruik en dat zal zo blijven . Dat is een mooie prestatie, niet alleen warm water sanitair, maar ook voor radiatorverwarming, cool!

Je dient de rode aansluiting ofwel de zwarte tussen sinus omvormer en oplader te kruisen zodat alle batterijen als het ware evenveel kabellengte zien
Dat is ook precies wat er staat op de site waar die engelse link heen gaat. http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door LeaD »

De website waar je naar verwijst is een mooie samenvatting . Het enige wat ik mis is desulfateren en equalizing. Onontbeerlijk als je loodaccu's lang wilt kunnen gebruiken .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Advies nodig voor zelfbedacht systeem

Bericht door leonknook »

Ik heb een boiler gekocht en het lijkt mij beter deze draad te laten voor wat hij is. Het wordt denk ik onoverzichtelijk voor toekomstige lezers als het ene project over gaat in een totaal andere binnen dezelfde draad. Ik open dus een nieuwe draad "zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op een warm water boiler".
Plaats reactie