Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Niet echt, is hier ook al eens ter sprake gekomen. Waterstof wordt gemaakt met een rendement van pak hem beet, onder de 20%. Een beetje batterij komt op 90%. Dus je kunt veel batt vullen voor je dezelfde energie aan waterstof hebt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

CvP schreef: 24 mar 2020, 21:08
Ik denk ook dat de terugleververgoeding geleidelijk afgebouwd wordt, hoe geleidelijk dat is zal de toekomst moeten uitwijzen maar men zal daar geen levensduur van PV over doen.
Ik vraag het me af of ze dat wel kunnen gaan doen. Feit is wel dat er heel veel all electric toepassingen gaan komen we we dus heel veel groene stroom nodig gaan hebben.
Het is niet de vraag of ze de terugleververgoeding KUNNEN afbouwen, daartoe wordt momenteel juist voor enkele miljarden euro's geïnvesteerd in de vervanging van automatisch salderende draaischijfmeters door slimme meters die netafname en teruglevering tot op het kwartier precies registreren. Niet alleen wordt zo voorkomen dat de inning van energiebelasting wordt misgelopen maar ook dat de overvloedige en vrijwel waardeloze teruglevering in de zomer van zonnepanelen 1 op 1 kan worden ingeruild voor relatief dure (fossiele) netstroom in de winter.

Het KAN dus... maar men WIL het ook.

Al eerder heeft de overheid (toenmalig minister BiZa Kamp) duidelijk gemaakt dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden en vervangen wordt door een "terugleveringsvergoeding"... daarbij is hij vergeten te zeggen dat die vergoeding niet even hoog is als de integrale netstroomprijs. Je krijgt dus geen 22 eurocent voor een kWh-zonnestroom maar iets tussen 0 en zeg 5 eurocent, afhankelijk van de vraag naar stroom.

Ondertussen is de begindatum voor de afbouw van de salderingsregeling al enkele keren opgeschort. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de uitrol van slimme meters meer tijd vergt dan men aanvankelijk ingeschat had. En zolang niet iedereen een slimme meter heeft is er sprake van rechtsongelijkheid wanneer er nog stroomafnemers zijn die naar hartenlust automatisch kunnen salderen met hun draaischijfmeter terwijl de huishoudens met slimme meter minder geld voor hun teruglevering krijgen. De hele omwisselingsoperatie duurt in ieder geval nog tot ca. 2023-2024 en tot die tijd kun je nog automatisch of administratief salderen.

Daarmee is niet gezegd dat zonnepanelen op termijn waardeloos worden, hooguit minder rendabel maar dat is niet meer dan terecht omdat het werkelijke verschil tussen fossiele winterstroom en zonnestroom (zomer) moet worden opgebracht door vooral de huishoudens die geen zonnepanelen hebben... in plaats van trots deugen met een dak vol zonnepanelen kan het ook zo zijn dat je met de nek wordt aangekeken door buurtbewoners die jouw salderingssubsidie moeten ophoesten... maar gelukkig is dat besef er in NL niet, wel in BE.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Of je trekt de stekker er uit. :fff
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 25 mar 2020, 16:47 Of je trekt de stekker er uit. :fff
Of je deelt jouw overtollige PV-stroom gratis met je buren? Dat is een terechte compensatie voor de ongevraagde salderingssubsidie. :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 24 mar 2020, 23:36 Niet echt, is hier ook al eens ter sprake gekomen. Waterstof wordt gemaakt met een rendement van pak hem beet, onder de 20%. Een beetje batterij komt op 90%. Dus je kunt veel batt vullen voor je dezelfde energie aan waterstof hebt.
Die cijfers zijn al redelijk achterhaald.
Elektriciteit omzetten naar waterstof voor bijvoorbeeld het gasnet, kan al met 70% rendement.

Het in auto's toepassen icm een brandstofcel met 35%

Vergeet niet!: elektriciteit in een batterij of elektriciteit opgeslagen in de vorm van waterstof, scheelt 90% gewicht!!! Ook niet onbelangrijk lijkt me. Met name voor (vracht)auto's scheelt dit weer enorm in besparing in de vorm van verbruik.

Daarbij optellen, dat er ruimte bespaard wordt, het de veiligheid in mijn ogen vergroot (geen gevaarlijk lithiumgas of iets dergelijks kan vrijkomen) of de energie van de hele batterij in een keer bij kortsluiting, het gemak vergroot wordt (meer km's, makkelijker tanken) en de rekensom is gemaakt.

Let er wel op dat waterstof nog in de kinderschoenen staat. Er is absoluut nog geen sprake van grootschalig, en doorontwikkeling. Een enorm doorontwikkelde brandstofmotor (diesel/benzine) heeft een rendement van max 35%.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 26 mar 2020, 06:46 Een enorm doorontwikkelde brandstofmotor (diesel/benzine) heeft een rendement van max 35%.
En een zeer lage uitstoot.
Ingir schreef: 25 mar 2020, 18:54 Of je deelt jouw overtollige PV-stroom gratis met je buren? Dat is een terechte compensatie voor de ongevraagde salderingssubsidie. :lol:
Ja, die snap ik, maar dan kom je weer op dat mind-set vlak wat erg moeilijk is Buren rollen al over elkaar voor 5cm schutting. Het gros van de pv-ers zal in 1e instantie de stekker er uit trekken. (--> geeft Jantjes' glazen bol aan :wink: )
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door dormos »

Zin en onzin over waterstof, volgens mij goed onderbouwd:

https://www.wattisduurzaam.nl/15443/ene ... waterstof/
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

dormos schreef: 26 mar 2020, 16:48 Zin en onzin over waterstof, volgens mij goed onderbouwd:

https://www.wattisduurzaam.nl/15443/ene ... waterstof/
Wordt er hier ook over de zin van waterstof gesproken??? :lol:

Volgens mij redelijk eenzijdig. Als je de titel leest weet je al genoeg: 11 peperdure misverstanden over wondermiddel waterstof

Hoe bedoel je sarcastisch?! Ik ga toch voor deze:

9 voordelen en 9 nadelen van een waterstof brandstof cel
(Dat is een artikel wat "iets" meer in balans is)

https://futureofworking.com/10-advantag ... uel-cells/

En ik ben het eens met deze conclusie:
Hydrogen fuel cells are one of those technologies that give us a lot of hope for the future.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door CvP »

Ingir schreef:
Je krijgt dus geen 22 eurocent voor een kWh-zonnestroom maar iets tussen 0 en zeg 5 eurocent, afhankelijk van de vraag naar stroom.
Waar heb je dat gelezen?
Nogmaals, ik heb niet heel veel vertrouwen in een goede prijs maar zie aan de andere kant ook dat er een schreeuwend tekort aan stroom zal ontstaan.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Ik val in herhaling. Zal ik nog een keer?
Nou, komt ie:
Van alle opgewekte electriciteit door de zonnepanelen wordt hier ongeveer de helft direct gebruikt. De rest wordt gesaldeerd. Zou deze regeling verdwijnen en krijg je niets, dan halveert het rendement op je investering. Is de terugverdientijd nu 5 jaar dan wordt dat ongeveer 10 jaar. Klaar. Zelf weten wat je doet.

En verder gaat de energievoorziening en en worden, ipv of of. Als het waar is dat H2 met een beter rendement gemaakt kan worden, dan is dat heel mooi. Brandstofcel is idd een stuk makkelijker. Mooi in de zomer waterstof maken voor de winter. Gaat helemaal goed komen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Dankje Dormos, interessante link.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 26 mar 2020, 23:03 Is de terugverdientijd nu 5 jaar dan wordt dat ongeveer 10 jaar. Klaar.
Het ging hier toch om ecologie??

Afgelopen week in elk geval weer al het sww van de zon warm gekregen. Niks bijverwarmd. De grijze winter heeft het rendement van dat systeem niet goed gedaan, maar dat rekenen we al een paar jaar niet meer terug. Het systeem ligt er, werkt, heb er geen omkijken naar.

Ik ga ook pv leggen, moet er eerst nog een dak voor bouwen, maar dat komt wel. Ik ga ze denk ik niet aanmelden. Dus geen saldering, kunnen "ze" me ook niet pakken later met een terugbetaal uitleg o.i.d.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

Ik ga ze denk ik niet aanmelden. Dus geen saldering, kunnen "ze" me ook niet pakken later met een terugbetaal uitleg o.i.d.
Het ging hier toch om ecologie??
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door JantjeV8 »

Juist, systeem dus niet door financiële beslommeringen gehinderd, volledig op ecologie gericht.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: ZonneboilerDie geintergreerde aanpak ben ik inderdaad naar op zoek.llector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Atlas »

Dag Keon,
Alles nog eens nalezend kwam ik je toch wel erg belangrijke reactie tegen. (ik heb hem gemist op de een of andere wijze) .
Hiervoor nogmaals bedankt.

Ik mis in deze discussie ook een beetje de geïntegreerde aanpak... de aanmaak van sww moet je samen bekijken met het verwarmen of koelen van de woning. De aanmaak van sww dient daarbij uw startpunt te zijn... dat heb je immers altijd nodig ongeacht de isolatiegraad of buffercapaciteit van uw woning
Die geïntegreerde aanpak ben ik inderdaad naar op zoek.
Zoals al aangegeven; woning is goed geisoleerd o.a. rc 6 dak en tripple glas.
3400 kwh komen van zonnecellen hier op het dak. Bijplaatsen is qua ruimte zeker mogelijk.
De afgelopen 2 winters hebben we de 136 m2 leefoppervlak met gemak warm kunnen houden middels houtstook (7kwhoutkachel).
De gehele woning is gelijkvloers en voorzien van vloerverwarming die per vertrek regelbaar zijn middels thermostaat.
Ondanks de nieuwbouw heb ik destijds toch een gasketel genomen vanwege mijn verwachting destijds dat de gasleidingen voor een ander doeleind gebruik zullen gaan worden mochten we toch van het Groninger aardgas afgaan (dat lijkt nu waterstof te worden?).

De gasketel verwarmd het sww. Een warmtepomp kan hiermee geschakeld worden. De ketel ombouwen op een ander gassoort kan ook.
Houtstook gebeurd nog voor zover de gezondheid het toelaat.

Ik overweeg om een aantal heatpipes (36 stuks?) te gaan plaatsen om reden van SWW-warmte, tevens de subsidie natuurlijk, maar ook omdat die mooi voor en boven de raampartij van onze berging kunnen hangen om zo ook te gaan dienen als een zonnescherm.
De afgelopen 2 zomers werd het ondanks de goede isolatie toch te warm (26-27 graden) in de woning vanwege de lange raampartij op het zuidwesten en het "onder de dakrand-overstek doorpiepen" van de zon in het begin tot laat in de avond.
file.jpg
file.jpg (15.86 KiB) 2209 keer bekeken
Buiten het verwarmen van het SWW is koeling is dus een behoefte in de zomer.
We hebben screens aan de buitenkant overwogen maar dat kost ook een paar cent kan ik je zeggen ( alhoewel dit nog steeds een optie zou kunnen zijn).

Mijn kennis gaat niet zover dat ik weet van geïntegreerde systemen Koeling-warmte-SWW, door middel van heatpipes/warmtepomp etc.
Dus mijn vraag is hoe dit eventueel te realiseren.
Op zonnecollectoren kan je ook een soort COP kleven en die ligt meestal steeds boven die van een wp, anders gezegd, een zonnecollector is beter in de aanmaak van warm water dan een wp
Om te beginnen klinkt dit al goed maar...hoe?

Bedankt
Atlas
Plaats reactie