Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

Dat van die variabele tarieven, lijkt me zeer logisch.

Waarom zou je anders de salderingsregeling stoppen???
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

De terugleververgoeding zal net als de tarieven voor afgenomen netstroom variabel worden. Is op het netwerk een groter aanbod van stroom dan de vraag dan zal de terugleververgoeding naar nul gaan. Is er juist een grotere vraag dan aanbod dan zal de terugleververgoeding weer maximaal zijn. Voor de eigenaren van zonnepanelen betekent dit dat het overvloedige aanbod van teruggeleverde zonnestroom in de zomer bij geringe vraag zal resulteren in geen terugleververgoeding,
Hierin ga ik absoluut met je mee...
misschien zelfs in kosten voor het ongewenst terugleveren van stroom. Ik zie het wel gebeuren dat zonnestroom over een tijdje thuis wordt "afgefakkeld" om te voorkomen dat men kosten in rekening krijgt voor het ongewenst dumpen van zonnestroom op het netwerk...
Dit gaat me iets te ver...

Omvormers hebben een maximaal bereik. Als er veel stroom teruggeleverd wordt, en er weinig afname is, gaat de spanning omhoog. Boven de 250v stopt het terugleveren, en stopt de omvormer gewoon. Is bij mijn broer al een paar x gebeurd.

Dat is gewoon de oplossing. Boven een bepaald voltage, schakelt de omvormer zichzelf uit. Hoef je ook niet af te fakkelen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door dormos »

Ingir,

Je stelt het volgende:
de huidige salderingsregeling wordt per 2023 afgebouwd/omgezet in een systeem met gedifferentieerde tarieven die afhankelijk zijn van vraag en aanbod
Je stelt dus dat het zo is dat diftar ingevoerd gaat worden. Ondanks mijn verzoek kom je niet met een bron, en dat is logisch want die is er ook niet.

Dit is wederom Ingir's glazen bol. Daarna poog je dat te onderbouwen, en wat jij verwacht is niet geheel denkbeeldig. Maar presenteer het nu eens niet als feit, maar zeg gewoon dat jij dat verwacht.

Feit is dat salderen vervangen wordt door een terugleververgoeding die geleidelijk afgebouwd wordt, punt.
Investeren in PV heeft dus nog steeds zin op basis van feiten.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door kockie »

Ingir schreef: 20 mar 2020, 12:59 De terugleververgoeding zal net als de tarieven voor afgenomen netstroom variabel worden.
Je zet het er neer of het een feit is. Het lijkt mij een mening. Mogelijk wordt dit waarheid, maar mogelijk ook niet. Alleen de tijd zal het leren. Tot die tijd zou het je sieren als je er "ik verwacht dat....." of zoiets voorzet om duidelijkheid te scheppen.
Ingir schreef: 20 mar 2020, 12:59 De investering in slimme meters (enkele miljarden euro's) moeten immers terugverdiend worden terwijl afgesproken is dat de slimme meter gratis geplaatst wordt.
Meterhuur zit verwerkt in de vaste kosten.
Netbeheerkosten
Uw netbeheerder brengt kosten in rekening voor uw aansluiting op het energienet, het transport van energie en de meetdiensten. Het is een vast tarief, dat is gebaseerd op de capaciteit van uw aansluiting. De ACM/Energiekamer stelt deze tarieven elk jaar officieel vast. Uw netbeheerder kan er alles over vertellen.
Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik leg er nog wat (gebruikte) zonnepanelen (ecoaflaten) bij om alle verbruik af te dekken en zie wel waar het schip strandt.

@Dormos: 2 zielen 1 gedachte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 20 mar 2020, 13:35 Feit is dat salderen vervangen wordt door een terugleververgoeding die geleidelijk afgebouwd wordt, punt.
Investeren in PV heeft dus nog steeds zin op basis van feiten.
Ik denk ook dat de terugleververgoeding geleidelijk afgebouwd wordt, hoe geleidelijk dat is zal de toekomst moeten uitwijzen maar men zal daar geen levensduur van PV over doen.

Mijn conclusie is dat je gerust in zonnepanelen kunt investeren zolang je rekening houdt met het feit dat je over 5-10jaar weinig tot geen terugleververgoeding voor je zonnestroom krijgt. Het afdekken van de gehele stroomvraag van een huishouden met zonnepanelen zoals nu gebruikelijk is zal daarom niet rendabel zijn. Afhankelijk van beschikbare techniek om apparaten om beurt/afwisselend in te schakelen om de beschikbare zonnestroom zo optimaal mogelijk DIRECT te benutten zal de optimale PV-capaciteit eerder rond de 40-60% van jaarlijkse stroomverbruik liggen. Globaal dus de helft minder zonnepanelen dan nu gebruikelijk is.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Ingir, op basis van eigen ervaring kan ik stellen dat stroom voor 50% gesaldeerd wordt. Stel dat de regeling totaal verdwijnt (dat is dus niet), dan loopt je terugverdientijd terug van 5 naar 10 jaar , of je roi van 20 naar 10%. Nog steeds een no brainer.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door pelletpower »

Oh ja. Vanavond krijg ik een setje binnen van 11 panelen 300 Wp full black met omvormer 3600 watt. Iemand interesse? Is te mooi om uit t zicht te leggen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

Je stelt dus dat het zo is dat diftar ingevoerd gaat worden. Ondanks mijn verzoek kom je niet met een bron, en dat is logisch want die is er ook niet.
https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/afbo ... eOEALw_wcB
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

Investeren in PV heeft dus nog steeds zin op basis van feiten.
Wat zijn bij jou feiten?
Als de brandstofprijs nu aan het stijgen is, heeft het zin om in brandstof te investeren. Maar gerust dat het de dag erna keldert.

Zo is het met de energieprijs ook. Dit kabinet staat erom bekend, om vandaag stellig A te beweren, en morgen stellig B.

Misschien dat je vandaag de dag wel niet moet investeren in PV, maar in mondkapjes, wc papier of je eigen groentetuintje.

Wie zal het zeggen? 2 jaar geleden kreeg je subsidie voor een pelletkachels, nu moet je uitkijken of hij moet alweer de deur uit.

Het is hetzelfde als bij electrische auto's. Het begint met bergen subsidie, belastingvoordeel, geen wegenbelasting, etc.
Nog 500 ongelukken verder, en het wordt verboden/niemand wil meer een electrische auto. De brandweer wil je niet meer helpen bij een ongeluk, en als je pech hebt, moet je auto een WEEK in een container onder water omdat er bij kortsluiting verschrikkelijke dampen vrijkomen.

Ik hoorde pas iemand zeggen: als dit kabinet iets beloofd/zegt:
Ga maar gerust van het tegengestelde uit, want die hebben hun belofte nog nooit waargemaakt.

Jij gaat op de "feiten" af. Ik volg mijn "gezond" verstand. En dat verstand gaat grotendeels met Ingir mee...

Vergeet 1 ding nooit: het kabinet wil jou niet spekken in je portemonnee. Het kabinet wil de klimaatdoelen halen, en zo proberen ze mensen over de streep te trekken. Eenmaal over de streep... dan gaan ze weer innen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

Ze proberen het eerst met geld (subsidie), dan gaan ze in het bouwbesluit verplichten om nieuwbouw huizen energieneutraal te bouwen, vervolgens (dit is geen feit!) gaan ze straks mensen verplichten om energieneutraal te wonen (bestaande bouw)

Hoe?

Je huis heeft nu al een energielabel. Dan ga je korting krijgen op de aankoopsom oid. (of btw naar aanleiding van je energielabel)
Of ze gaan het in je woz verwerken...

Nee dit is geen feit, dit is mijn verstand wat dit zegt.

Durf jij maar te beweren dat het niet zo is, dan gaan we het zien over een paar jaar...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ruuben »

Dus inger, helemaal voor de zonneboiler?
Moet het hebben van een buffer en daarmee electra in hitte op te slaan, ook in de gekke winters met energiepieken niet meegewogen worden?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef: 20 mar 2020, 22:21 Dus inger, helemaal voor de zonneboiler?
Moet het hebben van een buffer en daarmee electra in hitte op te slaan, ook in de gekke winters met energiepieken niet meegewogen worden?
Zoals gezegd moet je goed nadenken wat je wilt: veel en lang douchen onder een regendouche of weinig en kort douchen met een waterbesparende douchekop? In het eerste geval is een zonneboiler voor SWW een goede keuze met de kanttekening dat deze keuze niet ecologisch is wegens onnodig water- en energieverbruik. Bij zuinig douchegedrag is het nut van een zonneboiler een stuk minder... het verduurzamen van het resterende SWW-verbruik met een zonneboiler is dan ook niet vanzelfsprekend.

Verder kan de zonneboiler (beperkt) gebruikt worden om de woning te verwarmen. Dit is alleen zinvol als de woning al zeer energiezuinig is of gemaakt wordt. De beperking van de zonneboiler voor ruimteverwarming heeft eenvoudig te maken met het feit dat de zonneboiler niet voldoende warmte produceert in de winter wanneer de warmtevraag het grootst is. Uiteraard kun je dit oplossen door de zonneboiler zo groot te maken dat je zelfs in de winter voldoende warmte voor een week kunt opslaan in een buffer. Hoe kleiner het energieverlies van de woning des te kleiner kan de buffer worden. Maar bij een strenge winter met vele zonloze dagen achter elkaar zal de buffer al snel te klein blijken...

Het begint dus steeds met het energiezuinig maken van de woning en energiezuinig woongedrag voordat het zinvol is om te investeren in eigen opwekking, ofwel de volgorde zoals die door de Trias Energetica gedicteerd wordt. In de praktijk zien we doorgaans het omgekeerde: mensen investeren liever in zonnepanelen dan in woningisolatie en verduurzamen dan vooral de verspilling.

Om naar netonafhankelijkheid te gaan zijn zonnepanelen/zonneboilers onvoldoende, zelfs in het beste passiefhuis zul je het niet redden met alleen passieve en actieve zonnewarmte. Voordeel van zo'n zeer energiezuinige woning is wel dat er slechts weinig energie toegevoerd moet worden om het tekort van zonnewarmte aan te vullen, bijvoorbeeld met een houtkachel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Keon »

Ik mis in deze discussie ook een beetje de geïntegreerde aanpak... de aanmaak van sww moet je samen bekijken met het verwarmen of koelen van de woning. De aanmaak van sww dient daarbij uw startpunt te zijn... dat heb je immers altijd nodig ongeacht de isolatiegraad of buffercapaciteit van uw woning.

Op zonnecollectoren kan je ook een soort COP kleven en die ligt meestal steeds boven die van een wp, anders gezegd, een zonnecollector is beter in de aanmaak van warm water dan een wp.
Maar een zonnecollector is een zuiver passief element en maakt u volledig afhankelijk van de zon, dus - zoals Ingir al stelde - zonder hulpbron ga je er niet komen in de winter.

PV panelen hebben als voordeel dat je daar via een wp alle kanten mee op kan... zowel in de winter (verwarmen) als in de zomer (koelen).

Persoonlijk denk ik dat het ideale systeem een combinatie is van beide. Maar in plaats van de zc rechtstreeks te gebruiken voor de aanmaak van sww ga je die gebruiken als warmtebron voor de wp (de zonnecollector stel je dan ook in voor de winterzon).
Je kan in serie met de zc nog een paar luchtkoelers ("luchtwarmers") plaatsen om zo tot een gecombineerde lucht-water / water-water wp te komen (een paar afgedankte autoradiatoren - met ventilatoren - volstaan hier).
Het grote voordeel van een zc is immers dat je het glycol mengsel evenzeer tot onder het vriespunt kan koelen. Hoe kouder het glycol mengsel, hoe meer warmte je uit de lucht kan halen en hoe beter de zc werkt.

Wil je in de zomer uw woning koelen met een wp dan gebruik je het/een intern watercircuit als warmtebron voor de wp en maak je daar dan uw sww mee aan.
Laatst gewijzigd door Keon op 24 mar 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door CvP »

Ik denk ook dat de terugleververgoeding geleidelijk afgebouwd wordt, hoe geleidelijk dat is zal de toekomst moeten uitwijzen maar men zal daar geen levensduur van PV over doen.
Ik vraag het me af of ze dat wel kunnen gaan doen. Feit is wel dat er heel veel all electric toepassingen gaan komen we we dus heel veel groene stroom nodig gaan hebben.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler/collector wel of niet plaatsen ipv zonnecellen PV?

Bericht door Ramon »

CvP schreef: 24 mar 2020, 21:08 Ik vraag het me af of ze dat wel kunnen gaan doen. Feit is wel dat er heel veel all electric toepassingen gaan komen we we dus heel veel groene stroom nodig gaan hebben.
Dat is absoluut waar, maar niet precies om 12 uur smiddags. De stroom zal dus tijdelijk opgeslagen moeten worden.

Dat kan in een accu. (Van jezelf)

Maar ik neig meer naar de groene waterstof toe.
Heel veel machines (vrachtwagens, graafmachines e.d.) redden het niet met accu, of staan/komen niet in de buurt van stroom. De kleinere machines wel.

Voor die machines is groene waterstof de oplossing.
Ik zie de accu echt als tijdelijke noodoplossing...
Plaats reactie