Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door LeaD »

Twee terugslagkleppen na elkaar aan de gas-ketel, eentje volstaat al . Als de pomp van de ketel blijft draaien, is een klep zelfs niet vereist .
Friwa zal geen debiet krijgen, er zit geen pomp in het circuit .
Kleppen voor de vloerverwarmingsverdeler , wat is daar de bedoeling van ? ( Vloerverwarming is namelijk traag ) .
Wat is het doel van de tweede buffer ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

LeaD schreef: 28 feb 2020, 09:19 Twee terugslagkleppen na elkaar aan de gas-ketel, eentje volstaat al . Als de pomp van de ketel blijft draaien, is een klep zelfs niet vereist .
Friwa zal geen debiet krijgen, er zit geen pomp in het circuit .
Kleppen voor de vloerverwarmingsverdeler , wat is daar de bedoeling van ? ( Vloerverwarming is namelijk traag ) .
Wat is het doel van de tweede buffer ?
In de Friwa zelf zit een pomp. https://www.solarbayer.de/shop/produkte ... kadierbar-


De kleppen voor de vloerverwarming is als naregeling. Ik wil ruimtes apart kunnen naregelen. Tevens zijn er nog
2 ruimtes voorzien van een sfeerhaard. Deze groepen kunnen dan eerder dicht lopen terwijl de rest nog wel verwarmd kan worden.
Doel van de 2e buffer is capaciteit vergroten, en 1 buffer van 1500 liter past niet door de deur. Vandaar 2x 100 liter.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Ramon gaf nog aan dat de keerklep in de retour na het buffer kon vervallen.
Nee, hij kan niet vervallen, hij MOET vervallen.
Je krijgt dat stuk te maken met 2 richtingsverkeer water
Kijk maar naar je 1ste buffervat, er komt water in, en er gaat water uit.
Bij je 2de buffervat heb je maar 1 retourleiding, dus krijg je 2 kanten verkeer. Als je vergasser aanstaat, gaat je retour eruit(stuwen) richting je vergasser. Als je verwarming aanstaat, gaat je retour erin(zuigen).
En de positie van de pomp na het buffer deze kan wel in retour zitten, maar moet deze niet sowieso zo dicht mogelijk na het mixventiel zitten?
Als je een mixventiel gaat gebruiken wel. Maar die staat niet getekend.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

merci, dat is duidelijk taal. :D
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door GTV6 »

Paar opmerkingen
1 terugslagklep volstaat bij de gasketel in aanvoer of retour.
De retouren moeten hydraulisch losgekoppeld worden ( dus van houtketel, friwa en installatie elk een eigen aansluiting op de buffer)
Iets verzinnen dat je cv pomp en de pomp friwa niet tegelijk aan zijn.
Pijltjes van stromingsrichtingen niet allemaal juist, maar t water gaat vanzelf de goede kant op.
Overigens wel een dure installatie, zomaar € 9.000,- aan materiaal.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

GTV6 schreef: 28 feb 2020, 14:35 Paar opmerkingen
1 terugslagklep volstaat bij de gasketel in aanvoer of retour.
De retouren moeten hydraulisch losgekoppeld worden ( dus van houtketel, friwa en installatie elk een eigen aansluiting op de buffer)
Iets verzinnen dat je cv pomp en de pomp friwa niet tegelijk aan zijn.
Pijltjes van stromingsrichtingen niet allemaal juist, maar t water gaat vanzelf de goede kant op.
Overigens wel een dure installatie, zomaar € 9.000,- aan materiaal.
Er is nog niets gemaakt he, dus ik kan nu nog alle kanten op.
Maar hoe zou het dan veel goedkoper kunnen worden? Het lastige is dat er heel veel verschillende schema's en adviezen zijn.

De cv ketel heb ik al, die hoef ik in ieder geval niet te kopen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door GTV6 »

Uiteraard ligt alles aan de situatie, hoe fanatiek ben je met hout stoken, hoe leuk vind je dat en hoeveel betaal je voor je hout.
Als je bij -10 maar 10 kW nodig hebt zou ik eens nadenken over een warmtepomp als je van gas af wil.
En wil je wel op hout zou ik een warmtepompboiler met spiraal eens overwegen, kost minder dan de friwa en in de zomer ook beschikbaar met goed rendement.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Ik ga mij nu afvragen of GTV nu een fout maakt, of jgroot.

10 kW verlies, is 240 kWh per dag.

Nu vraag ik me af, of jgroot 10 kWh per dag bedoelt (wat heeeel weinig is) of 10 kW, dus 240 kWh bedoelt.

Ik heb een relatief klein huis, redelijk goed geisoleerd, vrijstaand, en vrouw en 2 kids, en verbruik voor alles (verwarming en douchen, heb geen gas meer) ongeveer 50-100 kWh per dag. Nu met dit weer ongeveer 75 kWh, bij temperaturen van rond vriespunt, 100 kWh per dag.

Dus dat is 100/24= 4 kW
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Om precies te zijn wat ik verbruikt heb per dag:

De afgelopen 96 dagen, dat is vanaf 25-11-2019 tot nu, 28-02-2020, is 5274 kWh.

5274/96 = 55 kWh per dag

En soms (2x per maand) stook ik nog een klein houtkacheltje voor de sfeer.

Ik stook alleen de beneden verdieping, circa 60 m2 betonvloer, via vloerverwarming, en in de woonkamer, 30 m2 is het constant 21 graden. Slaapkamer ook beneden 13 m2, vloerverwarming houdt het op 18 graden. Boven stook ik eigenlijk nooit, of het moet gaan vriezen. Radiatoren staan op antivries stand.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Mijn warmteverlies is inderdaad 10 KW bij -10 buitentemperatuur.

Hout heb ik voor niks. Enige is zagen en kloven op z'n tijd. Mijn huidige voorraad is nog een goede 50 kuub.
Vandaar de keuze voor een houtvergasser.

De bedoeling is om een betaalbaar en zo goed mogelijke installatie te hebben. Liefst met zo min mogelijk lastige regelingen. De kant van de friwa ben ik opgestuurd door een leverancier. Het leek mij wel een goede keuze, maar als iedereen hier andere ervaringen heeft sta ik daar zeker voor open.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Liefst met zo min mogelijk lastige regelingen. 
Ik heb al aardig wat regelingen gezien,/gemaakt, maar mijn ervaring is: hoe minder/makkelijkere regelingen, hoe beperkter de mogelijkheden, en hoe meer ik me erger.

Het voelt als rijden in een auto van 1960:

Geen airco, tempregeling, automatische ramen/vergrendeling, (adaptive) cruise control, enz

Heel eenvoudig, maar heel beperkt, en absoluut niet zuinig.

Daarentegen: enorm betrouwbaar.

Ik kies toch voor de luxe, ingewikkelde, zuinige variant. Kan me echt enorm ergeren aan eenvoudige beperktheid, omdat je weet dat er beter is...

Neem als voorbeeld de honeywell zone regeling. Werkt fantastisch.... behalve als je het niet goed kan inregelen zelf
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 28 feb 2020, 22:00
Liefst met zo min mogelijk lastige regelingen. 
Ik heb al aardig wat regelingen gezien,/gemaakt, maar mijn ervaring is: hoe minder/makkelijkere regelingen, hoe beperkter de mogelijkheden, en hoe meer ik me erger.

Het voelt als rijden in een auto van 1960:

Geen airco, tempregeling, automatische ramen/vergrendeling, (adaptive) cruise control, enz

Heel eenvoudig, maar heel beperkt, en absoluut niet zuinig.

Daarentegen: enorm betrouwbaar.

Ik kies toch voor de luxe, ingewikkelde, zuinige variant. Kan me echt enorm ergeren aan eenvoudige beperktheid, omdat je weet dat er beter is...

Neem als voorbeeld de honeywell zone regeling. Werkt fantastisch.... behalve als je het niet goed kan inregelen zelf
De honeywell zone regeling zie ik niet als lastig. Deze heb ik regelmatig geïnstalleerd. De vergasser e.d. moet alleen ook door de vrouw bediend kunnen worden. Daar doelde ik meer op.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik heb me nog eens verdiept in het friwa vs hygiëne boiler verhaal; mijn conclusie is dat het niet zo veel uitmaakt en dat het beide goed werkt bij de meeste. De installatie wordt er wel iets goedkoper van, en het scheelt weer een extra pomp die moet draaien. Al met al denk ik dat ik dan toch uitkijk naar een hygiëne boiler variant. Het schema heb ik hierop aangepast.

Paar vragen nog:
- Zijn hier nog opmerkingen op mijn schema?
- Moet ik bij elke buffervat een expansievat zetten of is één expansievat van 200 liter voldoende( totaal buffers 2000 liter)?
- Nog iemand tips om het goedkoper te kunnen maken?
- Verder had ik in mijn eerste post nog de vraag gesteld of er misschien iemand straks wil helpen met de inbedrijfstelling van de Houtvergasser. Helaas heb ik daar nog geen reacties op mogen ontvangen. Is dit belangrijk of is dat allemaal niet zo spannend als dat ik denk?

Schema parallel met hygiene boiler.JPG
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

- Nee
- 1x 200 liter is goed. Zet hem wel op centraal punt. Mocht je x met een paar kogelkranen, je houtvergassersysteem dicht willen zetten, zodat je overgaat op alleen cv ketel oid, dat je je expansievat nog in je systeem hebt.
- niet echt
- niet spannend. (Vind ik) goede tekening is belangrijker.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

Het grote voordeel van een FriWa station is veel minder kans op legionella problemen en die extra pomp hoeft alleen maar te draaien als er warm water getapt wordt.
Gebruik 12% expansie capaciteit waar (in de "koude" leiding) maakt niet uit.
Zorg voor goede ontluchtings mogelijkheid van het circuit. En gebruik geen gegalvaniseerd fittings materiaal als er ook koperen delen in het circuit voorkomen.
Plaats reactie