Tegenstroomkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

blijfhopen, we hebben de spelingen nog niet opgevuld (hebben het te druk met andere dingen aan het huis.)
Wat beschadigingen betreft, hebben we ook al hier en daar een putje.(door de verbouwingswerken)
Maar dat kan je gemakkelijk bijwerken gewoon het opp. nat sproeien en even laten inwerken en dan wat bijlemen.
De bedoeling is wel dat we er nog een ecologische vloeistof er opzetten (een soort van verharder/primer)

Wij moesten lemen op pavatherm houtvezelisolatieplaat, is nog een stuk moeilijker dan op baksteen.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

KLAAR ! :D
Bijlagen
P1010451.JPG
GdeJ denkt met u mee.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door gerard »

@Blijfhopen,

Ziet er prima uit! 't Is Peter mooi gelukt om binnen je grenzen te blijven, bravo.
Je leemstuc is nog vochtig dus hou je nog eventjes in, al kriebelt het nog zo....

groet,
Gerard
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

bij onze geleemde muren zijn de muren die in de winter geleemd zijn (trage droging) veel mooier (geen barsten) dan die in de zomer geleemd zijn (hier en daar kleine barsten)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door frans »

bij onze geleemde muren zijn de muren die in de winter geleemd zijn (trage droging) veel mooier (geen barsten) dan die in de zomer geleemd zijn (hier en daar kleine barsten)

Bij ons is het tijdens de winter in huis altijd een stuk droger dan in de zomer ;)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Blijfhopen »

@ Gerard
Ja, ja. Peter heeft dat tot onze grote vreugde uitstekend gedaan. De uiteindelijke maten zijn: 54-97-244. Slank toch. :lol:
GdeJ denkt met u mee.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door walter vaes »

@ frans, we hadden vorige winter geen verwarming, dus die leem heeft 1 maand gedroogd :)
op sommige plaatsen kregen we zelfs schimmels op.
Maar na droging kon je die gewoon wegvegen.
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Zo, die is erg fraai geworden zeg. Doet hij het naar wens nu het kouder is?
peterberg schreef:
Pigion schreef:Waarom niet een omloper maken, eventueel nog met een stukje warme bank? Dan kan je genoeg opp. creëren om de warmte af te staan. De omloper gaat boven naar de schoorsteen.
Hi Pigeon,

Uiteraard kan Blijfhopen jouw vragen ook beantwoorden, maar omdat ik mij met het ontwerp heb bemoeid voel ik me toch min of meer geroepen om antwoord te geven.

Een omloper kon niet gerealiseerd worden binnen de gegeven restricties. Die zijn in willekeurige volgorde: grondvlak van 100 x 50 cm, geen kachelpijp in de woonkamer, stookdeur in de breedste zijde. Door dat grondvlak zijn de tegenstroomkanalen betrekkelijk klein, in doorsnede iets meer dan de afvoer van 150 mm rond. Met maar een neergaand kanaal zou de gasstroom twee keer zo snel moeten gaan als nu het geval is met twee kanalen.

@Blijfhopen, Sorry dat ik je topic even kaap.

@Peterberg,

Ik kamp met hetzelfde probleem als blijfhopen. Max 50 cm diep, de rookgasafvoer moet wel bovenop en er is iets meer ruimte in de breedte, 115 cm. Is het mogelijk dit ontwerp te bouwen als omloopkachel als er meer ruimte in de breedte is? Zo ja, wat moet er worden aangepast?

Alvast bedankt,
Rob
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

Rob schreef:
Pigion schreef:Waarom niet een omloper maken, eventueel nog met een stukje warme bank? Dan kan je genoeg opp. creëren om de warmte af te staan. De omloper gaat boven naar de schoorsteen.
@Rob,
Ik zal er eens naar kijken, hoewel, met maar een tegenstroom kanaal dat breder moet worden werkt dat alleen maar ongunstig.
De opmerking van Pigion hierboven zit wat in. Is het mogelijk om een bankje naast de kachel te maken waardoor het rookpad van de kachel af en dan weer terug gaat? Dan komt het stijgkanaal weer in de kachel zelf te zitten en eindigt dan bovenop. Klinkt dat als een optie?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Een warmte bankje is helaas geen optie. Maar even nog voor de duidelijkheid, de breedte kan variëren. Mag smal, mag breed. Het belangrijkste is dat de diepte maximaal rond de 50 cm kan zijn en de uitgang moet boven.


Fijn dat jullie even mee denken.
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Ik vraag mij af.. Is het mogelijk om hetzelfde ontwerp te gebruiken maar dan met als extra 2 opgaande kanalen zodat de uitgang aan de bovenkant komt. Dus naast elk tegenstoomkanaal één die weer omhoog gaat. Vraag is dan hoe groot die kanalen moeten zijn. Het lijkt mij dat ze net zo groot als de neergaande kanalen kunnen zijn, of is dat te simpel?

Rob
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Pigion »

Natuurlijk kunnen naast de naar beneden gerichte tegenstroomkanalen weer 2 opgaande kanalen worden gemetseld. De doorsnede van het tegenstroomkanaal moet ieder min. 400 cm2 zijn. Het kanaal omhoog kan iets kleiner. Alles te metesen van 1/2 steen dik harde klinker of betonsteen met een slappe specie.
Omdat dit een zeer breede FO wordt, is het van belang waar de achterwand aan grenst. Je wil die warmte natuurlijk niet aan de buren of de kraaien geven. Ik heb met enige moeite een soort warmte-schot gemaakt van 2 M2 roodkoperen plaat, met daarop 2 dia. 12 mm pijp gesoldeerd als een warmtewisselaar, aangesloten op de l.t. vloerverwarming.
Pigion
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door recumby »

Rob schreef:Ik vraag mij af.. Is het mogelijk om hetzelfde ontwerp te gebruiken maar dan met als extra 2 opgaande kanalen zodat de uitgang aan de bovenkant komt. Dus naast elk tegenstoomkanaal één die weer omhoog gaat. Vraag is dan hoe groot die kanalen moeten zijn. Het lijkt mij dat ze net zo groot als de neergaande kanalen kunnen zijn, of is dat te simpel?

Rob
Ik heb mijn kachel uitgevoerd zoals jij beschrijft. De verhouding tussen tegenstroom en opstroomkanaal is bij mij 2/1 (het tegenstroomkanaal is dus dubbel zo groot als het opstroomkanaal). De 2 opstroomkanalen samen zijn net iets groter dan de diameter van mijn rookafvoer. Indien nodig kan je gerust nog wat smaller gaan. Ik heb een flexibele rookafvoer van 150mm dia. Dit is dus het minimum wat aangeraden wordt. Wel, ik moet 'm zelfs nog knijpen (schoorsteenklep een beetje dicht schuiven) omdat de trek zo sterk is! Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je kanalen te smal zouden zijn als je je kanalen ietsje smaller uitvoert(je moet natuurlijk niet overdrijven he :-) )

Waar je wel rekening moet mee houden is dat je de opstroomkanalen best steekt aan de kant waar je het minste warmte wil (doorgaans is dit de achterkant). De tegenstroomkanalen geven beduidend meer warmte af dan de opstroomkanalen!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door peterberg »

@Pigion,
Je schrijft dat het tegenstroom kanaal minimaal 400 cm2 moet zijn. Hoe kom je aan die waarde? Overigens zijn de tegenstroom kanalen van (de kachel van) Blijfhopen maar 225 cm2 in doorsnede. Daar ben ik uitgegaan van =>afvoer=doorsnede per kanaal.
En bedoel je met het opstroom kanaal "ernaast" links en rechts naast de tegenstroom kanalen van voren af gezien?

@recumby,
Als ik jouw foto's bekijk, dan zijn de opstroom kanalen juist aan de voorkant gesitueerd. En liggen de tegenstroom kanalen er achter, niet er naast. Om die twee opstroom kanalen weer bij elkaar te krijgen, zou er boven de expansie kamer nog een extra ruimte moeten zijn waar de schoorsteen aansluiting zou moeten komen. Als ik me goed herinner, heb jij dat inderdaad zo gedaan.
De opstroom kanalen die samen wat groter zijn dan de afvoer, is dat bijvoorbeeld 25%?

@Rob,
Ik ben aan het puzzelen of dit wel kan binnen de gegeven restricties. Ongeveer 11 cm breder dan die van Blijfhopen is nog niet genoeg om adequate doorstroming te garanderen.
Wat is de maximum breedte waar jullie mee zouden kunnen leven? Is 120 cm breed ook nog wel aanvaardbaar?
En nog een belangrijke vraag die Pigion stelt: is de muur achter de kachel een binnenmuur? En als het een buitenmuur betreft, zit er dan 10 cm steenwol of zoiets in de spouw?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Tegenstroomkachel bouwen

Bericht door Rob »

Je begrijpt, hoe smaller hoe beter maar 120 cm zou nog kunnen. En Pigion maak inderdaad een goede opmerking, de muur waar ie tegenaan komt is een muur tussen de buren en mij. Daar zit geen isolatie tussen.
Plaats reactie