Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcn88
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2020, 15:21

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Marcn88 »

Ik heb hier zelf ook 3 vlakke plaat collectoren gemaakt met een zinkplaat van 2,2x 1 mtr waarin ik de sleuven heb geslagen met een draadstang m12 en hierin een koperleiding van 10mm volledig gesoldeerd, dit werkt uitstekent de zomerdag 1000 liter op 95 graden :mrgreen:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Je kan natuurlijk dikker materiaal gebruiken ,dikker materiaal staat meer warmte op ,dus komt de circulatie later op gang en wanneer de circulatie stopt heb je dus ook meer verlies ,de opgeslagen warmte gaat verloren .
Ik heb er wel berekeningen van ,maar het gaat om kleine beetjes .Maar deze zijn in de winter wel van invloed om een hogere temperatuur in de boiler te krijgen .Geld voor natuurlijke stroming .

1000 l warm water in de zomer ,wat doe je daar mee ,en werkt de installatie op natuurlijke stroming
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

jwardenier schreef: 01 feb 2020, 09:21 Je kan natuurlijk dikker materiaal gebruiken ,dikker materiaal staat meer warmte op ,dus komt de circulatie later op gang en wanneer de circulatie stopt heb je dus ook meer verlies ,de opgeslagen warmte gaat verloren .
Als het verloren gaat, waar is het dan heen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door kockie »

Wordt afgegeven aan de omgeving.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Voor wie zelf nog een collector wil bouwen ,ik heb nog 3 dakrand opstanden staan 160 x 60 cm voor in dak plaatsen van collectoren .
De randen zijn van hout met dakpan stukken van polyester .
Omdat ik een complete zonneboiler [300 l hygiëne op natuurlijke stroming ] heb aangeschaft zijn deze dak opstanden over .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Bossie »

Ik heb er ook eens aan gerekend om zelf een collector te bouwen. We hebben 70m2 goed georiënteerd dak beschikbaar, die ik helemaal vol wil liggen. Liefst betaalbaar. De hoeveelheid koper die ik nodig zou hebben (circa 800m) maakte dit best prijzig.
Mijn conclusie was dat ik beter een gebruikte collector kan kopen bij ebay kleinanzeigen de, dan zelf bouwen. Er zijn best wat Duitse woningen waar serieus grote installaties op zijn geplaatst die af en toe voorbij komen. Desnoods koop je er zo nu en dan nog wat bij.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Hangt er van af wat je ermee wil gaan doen . Warmte in de zomer heb je zat, net wanneer je het minst nodig hebt .
Heb je 70m2 plat dak of hellend dak , en onder welke hoek in het laatste geval ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Bossie »

Hebben de betreffende kapschuur afgelopen jaar gebouwd, hellend dak, hebben ivm winterzon geprobeerd zo steil mogelijk te maken. Dacht ergens hoog in de 30 graden hellingshoek. Collectoren kunnen zelf natuurlijk ook nog onder een hoek geplaatst worden om opbrengst in de winter verder te vergroten.
Ik wil het dak gaan gebruiken om naast biomeiler en backup houtkachel de woning (vloer en wandverwarming) te verwarmen.

Aanvankelijk idee was bij de zelfbouw collector om deze dusdanig te construeren dat er geen separate dakbekleding (pannen of golfplaten nodig zou zijn) om gewicht en kosten te besparen. Dat helpt al een heleboel om het financieel interessanter te maken, hoewel isolatie en betonplex, glas/kunststof plaat ook duur zat is daarnaast hebben we nog 100m2 golfplaten liggen....
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Heeft u die biomeiler en backup kachel al in dienst ?
In welk land speelt zich dit af ?
Met hoeveel personen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Bossie »

Kachel is geplaatst.

Biomeiler, ruimte nabij stallen voor vrij gemaakt en een verharding gemaakt met stol/korrelmix pakket van 40cm dik, ruimte is voor twee stuks en alle materiaal is beschikbaar. Nog niet gevuld/aangesloten omdat we de woning nog verbouwen.
Woonunit waar we nu in zitten, aansluiten op biomeiler heeft geen zin omdat warmtevraag van de unit veel te klein is. Daarmee is opstarten van de biomeiler nu nog zinloos.
Totale warmte (hout cv, biomeiler en op termijn zonnecollectoren) gaat in een ondergrondse geïsoleerde buffer van circa 16m3.

Gaat om 1 gezin. Geen extravagante warmtebehoefte, wel oude woning die maar beperkt te isoleren is. Inhoud woning is circa 500m3. Overtollige warmte die we oogsten kan wel ingezet worden bij seizoensverlenging in kweekkast, verwarming van werkplaats en stal ( samen 130m2).

Locatie, NL Limburg

Verder niet mijn bedoeling iemands topic te kapen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Ik zit met de volgende vragen , ik heb een 300 l liggende hygiëne boiler met daarbij 3 vlakke plaat collectoren op natuurlijke stroming .
Origineel ontworpen om op het dak te plaatsen ,maar welk rendement zou er te halen zijn wanneer de collectoren aan de zuidmuur geplaatst worden eventueel onder een kleine hoek .mijn voordeel zou zijn dat er minder spierkracht nodig is om de collectoren op hun plek te zetten .

Volgende vraag is ,wanneer ik later een extra verwarmer wil toevoegen [houtfornuis of rb ] kan dit dan op dezelfde in en uitgang van de boiler .
De boiler heeft 2 aansluitingen 28 mm
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Zijn de aansluitingen verbonden met een inwendige spiraal of gebruikt u het sanitair water door de vlakke platen ?
Zitten die twee aansluitingen allebei onderaan ?
Hoeveel oppervlak hebben die vlakke platen .

Zuidgericht en verticaal heeft op dit moment zo zijn voordeel , zon staat nog niet zo hoog 's middags . Tijdens een hete zomer voorkom je koken .
Ik heb 24 vacuumbuizen op 75° staan dus bijna recht, en die warmen nu merkelijk beter als de vlakke platen op 35° . Tijdens de zomer is het net andersom . 600L sanitair water staat nu op 60° en haal er s'ochtends nog warmte uit om de badkamer mee te verwarmen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

hygiëne boiler ,hier gaat dus het tapwater voor b v keuken gebruik door door de spiraal .
De boiler zelf heeft 2 aansluitingen waarop de vlakke plaat aangesloten moet worden ,hierin kan dus een antivries.
Hoe groot de vlakke platen zijn 102 x 194 3 stuks dus ong. 6m2 op 300 l heb het spul 2 e hans gekocht ,komt van een boerderij waar hij 10 jaar dienst deed voor warm tapwater ,spoelen van de melkinstallatie enz. was west georiënteerd en had een na verwarmer om altijd heet water te hebben .
de aansluitingen ,het is een liggende boiler w in zit bovenin uit zit onder .
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

300L gevuld met antivries wordt toch wel een kostenplaatje.
Zelf ben ik geen voorstander van antivries . In geval van calamiteit zit je met een vuil troepje . Ik werk met uitsluitend water . Tijdens de winter laat ik het water van de vlakke platen af . Opbrengst is dan toch bijna nul .

Systeem met thermosiphon heb ik vroeger geprobeerd, en dat was niet meegevallen . Deze dan omgebouwd met circulatiepomp, de toevoer in de boiler ( 100 L ) halfweg en de retour onderaan de boiler, deze opstelling werkt nog steeds . Het paneel is 2 m^2 . Deze opstelling is ongeveer 6 maand per jaar bruikbaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Ik heb zonneboilers mee gebouwd ,vaak uit plaatstalen c v panelen ,de best werkende was een 80 l met een collector op zuid 1 op 40 zonder spiraal ,deze gaf op een zonnige winterdag nog warm water ,later hebben we de collector vergroot en op de spiraal gezet , het rendement nam af maar op zonnige dagen in de winter nog steeds warm water .
De set die ik nu heb is volgens het zelfde principe gebouwd ,alleen de collectoren zijn nu uit aluminium en koper en heeft de boiler een tap spiraal .
Op de vorige locatie werkte het ding naar behoren en ik verwacht dat hij hier ook wel weer gaat werken .
Ik kies wel voor een vorst bescherming ,water aftappen net voor/na een nachtvorst is me al eens slecht bekomen , een paar honderd liter water welke van je trap afhobeld maakt je dag er niet vrolijker op ,wel ga ik kijken naar b v propyleen glycol of ander niet giftige anti vries .
Ik heb nog geen ervaring met een collector aan de muur ,het spul uit elkaar halen en dan op het dak monteren is ook een optie .
Het zou mooi zijn dat er later een extra verwarmer bij op de boiler kan ,het lijkt me te kunnen door een spuistuk op de in en uitgang van de boiler te zetten .
Het mooie van natuurlijke stroming vind ik dat bij 1op 40 de circulatie stopt wanneer de boiler de Max temperatuur heeft bereikt en zo nooit aan de kook komt .
Al is het ons ook wel eens gelukt om een z boiler te laten koken ,hiervoor hadden we de verhouding 1 op 20 en een zonovergoten dag ,de overdruk blaast de damp af .
We hebben ook al eens een gas boiler aan de kook gehad ,ook hier was de overdruk de oplossing en voor de boel escaleert neem je de verwarming weg,bij collectoren is het daarom wel handig een aftap op het laagste punt te hebben
Plaats reactie