hakselgoed in een simpele houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Bert353 »

Hallo, Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het stoken van hakselgoed in een simpele houtkachel?

Soms zie je dit in Dld, op grote schaal. ik ben benieuwd of dit ook op kleine schaal werkt? en hoe je dit het beste droogt?

grt, Bert
Grt, Bert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Wat bedoel je dan met hakselgoed.
En welke maat?
Want je kan hakselen is allerlei varianten.

Als je heel fijn hakselt, zou je het mogelijk kunnen verstoken zoals in een zaagselkachel.

Change, before you have to.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Sandman79 »

Ik heb een grofhakselaar, en die stiukken branden perfect in een gewone kachel. Ik haksel takken tussen 2 en 8 cm diameter in stukken tussen de 10 en 15 cm lengte.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Paide »

Er zijn van die pelletbakjes die je in een haard kunt zetten. Een soort van mandje van RVS wat je vol kunt doen met pellets. Vervolgens brandt dit langzaam op alsof het een haardblok is. Het is te proberen voor hakselgoed, dat zal waarschijnlijk ook wel werken.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Orbiter »

Zit doorgaans veel vocht in, en dat moet er eerst uit uiteraard. Is niet anders dan bij 'groot' hout. Daarnaast is het oppervlakte van dat 'klein' spul veel groter dan bij eenzelfde gewicht aan blokkenhout en gaat bijgevolg harder branden. Dat moet je intomen. Het idee om dit in een RVS korf te steken is zeker een goede tip
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Bert353 »

Tja, als je ziet wat er hier in 't jaar aan snoeihout weggaat, dacht ik dat het mooi zou zijn als ik dat ook kan hakselen en verbranden, maar als dat weer behoorlijke investeringen vraagt in het verwerken en drogen is het misschien niet zo rendabel.

In huis heb ik ook alleen maar een 6 en een 9 KW houtkachel.
Grt, Bert
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door remco d »

Dat dacht ik ook altijd, maar als je dat snoeihout wat een hele bult lijkt, netjes met een takkenschaar kort maakt zult je zien dat er van die bult effectief maar weinig over blijft. Zelfde als bij de meeste bomen, kruinhout lijkt ook altijd meer dan de stam maar dat is uiteindelijk meestal ook niet zo.

Mvg Remco
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Bert353 »

Klopt, maar ik heb het al over de gehakselde bult (die dus ook al enorm is.)
Het is zelfs al zo dat ik dus die hele hoop snoeihout nog niet eens overweeg om met het handje kort te knippen, daar ben ik waarschijnlijk de rest van het jaar mee bezig!?
Grt, Bert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hakselgoed in een simpele houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Bert353 schreef: 26 sep 2020, 18:29 maar als dat weer behoorlijke investeringen vraagt in het verwerken en drogen is het misschien niet zo rendabel.
Als het al gehakseld is en je het alleen maar hoeft te verplaatsen valt het werk toch wel mee. En de investering al helemaal.
Het enige wat je nodig hebt is een geventileerde plek waar het kan liggen zonder dat het nat kan regenen. In een open schuur of tunnelkas.
Door de warmte die de berg ontwikkeld, droogt het vanzelf en is het binnen een jaar tijd onder de 20%.
En nee, het zal niet spontaan zelfontbranden terwijl het ligt te drogen..
Deze methode wordt in Duitsland al veel langer gehanteerd om hakselgoed te drogen voor in de kachel. Zij gebruiken dan meestal wel een speciale ketel/kachel voor het stoken zoals bijv een ketel van Eta, Windhager of Frohling.

Er zijn ook gewone houtkachels/ketels die zonder probleem een bepaald percentage hakselgoed kunnen verbranden. Dat moet je gewoon uittesten en kijken of het wat is voor je.
Change, before you have to.
Plaats reactie