wat nodig voor houtkachel op CV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Albert van WdJ »

WilfredT2 schreef: 10 feb 2020, 11:10 En ik vond een vergasser ook maar niets. Verbruikte echt veel meer hout, ik moest er ook nog eens voor naar de schuur lopen om hem aan te zetten etc. en de woning was er niet warmer om. Dus snel weer verkocht.
Dat was ook één van de redenen dat ik mijn vergasser verkocht heb destijds.
Ik ben graag in mn schuur aan het knutselen, maar verplicht elke avond een bepaalde tijd in de schuur doorbrengen bij de vergasser is niet mijn ding.
Met een hout-cv kachel in huis gaat dat veel beter, kost minder hout en geeft meer gezelligheid.
WilfredT2 schreef: 10 feb 2020, 11:10 Ik ben het in deze met Ramon eens.
Ik ben het ook niet helemaal oneens met Ramon.
Maar of je wel of niet op een buffer moet stoken hangt sterk af van je situatie en type installatie.
Ik heb blijkbaar een zeer efficiënte kachel, want hij geeft echt minimaal 11 kW af aan het water. Het is nl. niet zo moeilijk uit te rekenen als je weet welke temperatuur je buffer heeft op de verschillende hoogte. En ik kan 11kW op cv-water en 2kW in de kamer echt niet kwijt in mijn woning.
Daar moet het merendeel van naar de buffer toe.
Ramon schreef: 08 feb 2020, 22:20 Dan is in mijn opinie je hout te nat, of je kan niet goed smoren, of het is geen goede kachel.

Ik zou niet weten wat ik met een cv kachel zou moeten die alleen maar volgas kan of anders overlast veroorzaakt...
Je neemt er wel een heleboel aannames bij.
-Het hout heeft altijd 2 jaar gedroogd op de wind *ruim onder 20% vocht)
-Mijn kachel kan je 'smoren', op een lagere stand zetten. Hij heeft een instelling van 1-4. Fabrikant geeft aan dat 3 de beste stand is. 1,2 en 4 gaat ook, maar dan brandt de kachel bij 1 en 2 veel minder schoon, en bij 4 gaat hij mij veel te hard. Dan gaat er teveel warmte de schoorsteen in.
-Een Verner is een goed doorontwikkelde kachel. Die letterlijk prachtig schoon stookt. Als je ruit schoon blijft, je kachel na de stook spierwit van binnen is en er bijna geen roet uit je schoorsteen komt bij een veegbeurt kan je wel wat zeggen over het stookproces.

De enige aanpassing die ik doe aan het stoken is de houtsoort.
In voor- en najaar een mix van lichte soorten zoals wilg en populier met wat es of eik.
In de winter vooral es, eik, beuk.

Maar de Verner smoren door hem op 1 of 2 te zetten gaan we hier in het dorp niet doen. Dan krijg ik vroeg of laat geheid de buurt op m'n dak.
En eerlijk gezegd bevalt mijn stookmanier prima. Alleen 's avond de kachel aan en toch de hele dag warmte via de buffers.

En even off-topic:
Ik ga niet van het gas af!
Hoe stoer degene dat ook laten klinken die het wel deden.
Zolang er gas geleverd wordt stook ik daar ook graag op.
Eén van de mooiste brandstoffen die er zijn.
Schoon, prima regelbaar, bewezen techniek.
Zoveel duurder dan hout stoken is dat niet. Wanneer je alles optelt aan (zaag-,transport-, kloof- en stook)-tijd, materialen, opslag, machines, installatie, fijnstof, geurhinder en asresten is gas toch wel een heel prettig alternatief.
En het geeft je ook nog een hoop vrijheid. Want de gasketel en thermostaat hoeft maar ééń keer per jaar wat onderhoud. De rest doet hij zonder toezicht.
Change, before you have to.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door dormos »

Smoren met een houtkachel is als plankgas rijden met je auto en tegelijk remmen om niet zo hard te gaan...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Smoren met een houtkachel is als plankgas rijden met je auto en tegelijk remmen om niet zo hard te gaan...
Als dat waar zou zijn,

waarom brult mijn kachel (20 kW) bij een wind zoals gisteren met gemak over de 30 kW?

Dus dat betekend, dat ik gisteren goed stook (volgas), en normaal niet goed?

Kan/Mag je dan niet met een smoorklep, je trek reduceren?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Mijn kachel kan je 'smoren', op een lagere stand zetten. Hij heeft een instelling van 1-4. Fabrikant geeft aan dat 3 de beste stand is. 1,2 en 4 gaat ook, maar dan brandt de kachel bij 1 en 2 veel minder schoon, en bij 4 gaat hij mij veel te hard. Dan gaat er teveel warmte de schoorsteen in.
Ik snap het wel Albert, en ik zeg ook absoluut niet dat je geen goede kachel hebt, of je hout nat is, maar nu geef je zelf al toe dat je niet volgas stookt...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

i283445314563221179._szw480h1280_.jpg
Iedere kachel heeft een best burn rate.

Een optimaal punt. Dat is niet volgas stoken, ook niet zacht stoken, maar precies goed.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 10 feb 2020, 12:33 Ik snap het wel Albert, en ik zeg ook absoluut niet dat je geen goede kachel hebt, of je hout nat is, maar nu geef je zelf al toe dat je niet volgas stookt...
Ik heb het inderdaad over best burn rate. Dat is bij mij stand 3.
Het is wat verwarrend als we daarvoor verschillende termen gebruiken.

In vergelijking met een auto: Voor mij is stand 3 vol gas. Dat is de max snelheid.
( in de kachel heb ik dan een mooie verbranding, maximale overdracht aan de warmtewisselaar.)
Zou je dan, zoals bij een auto, ook nog de choke een stukje kunnen uittrekken, dan verbrand je wel meer brandstof, maar je gaat niet harder. Dat is stand 4
Dat is vrij nutteloos.
Change, before you have to.
Plaats reactie