Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Ik denk dat er 3 dingen kunnen spelen:

1. Tempsensor in houtkachel geeft hogere waarde aan dan werkelijk is, of buffervat te lage waarde

2. Je differentietemperatuur is te klein. Dus het verschil tussen houtkachel en buffervat (minimaal 5 graden denk ik)

3. Je hysteresis is te groot. Hysteresis is het schommelingsverschil (om te voorkomen dat de temp op het randje zit en paar x per minuut aan en uitgaat) in waarde waarbij pomp aangaat en uitgaat.

Als je bijvoorbeeld een hysteresis van 3 graden hebt, en je differentietemperatuur is 5:

Je buffervat is 60 graden, dan schakelt je regeling de pomp in bij houtkacheltemp van 65 graden, en uit bij 62 graden.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Bedankt voor je reactie. Hiwr heb ik een aantal punten die dan niet goed zijn. Mijn solar pomp groep staat net boven het spiraal wat er in het vat zit.
Das een probleem ja, want als je vat warmer staat dan gaat warmte omhoog, dus richting je collectoren...

Kan je dit aanpassen? Of anders keerkleppen erin, wel opletten dat deze geschikt zijn voor solar en Glycol (ik neem aan dat dit erin zit)

Lengte van je kabels is niet zo belangrijk, een afwijking van een graad is niet heel erg natuurlijk in dit geval.
De resol mx is 1 van de uitgebreidste storingen en juist voor meerdere warmtebronnen op een buffer. De solarpomp is ook toerengeregeld en de houtkachel alleen aan uit.
Das jammer want de houtkachel zou beter op toeren kunnen regelen. Dan kan je snelheid van de pomp aanpassen en niet alleen aan/uit.
Maargoed dat kan dus niet helaas dus moet je verder zoeken.

Je instelling aanpassen zou een begin kunnen zijn.
Mijn ervaring is, dat als de leidingen afgekoeld zijn, de kachel en het buffervat nog warm zijn. De pomp al gestopt is. Koud leidingwater zakt onderin de kachel en duwt het warme leiding water omhoog richting de buffer. Zo breng je een natuurlijke thermosifon op gang. Jij kan zeggen dat het niet zo gaat. Ik weet uit ervaring (en met mij heel veel andere forumleden, dat het wel zo is) Een simpel keerklepje (ook als hij in de goede richting staat, dus in de richting waarin de thermosifon gaat) al ervoor zorgt dat die stroming stopt. Omdat het maar "relatief" heel langzaam gaat.
@ Ramon

Je schrijft dus zelf, al je leidingen afgekoeld zijn en de kachel en buffer nog warm zijn....
Wanneer is dit dan? Als je pomp draait en deze stopt dan heb je toch warm water wat omhoog gaat en koud water wat omlaag komt?
Je retour zal de kachel afkoelen en dus het warme water nog je vat instromen, dus thermosifon, logisch toch.
Kachel koelt dus af en thermosifon stopt want boiler/buffer staat op de verdieping.
Warm water zal nooit naar de kachel stromen zonder pomp, of iemand moet me kunnen vertellen hoe.
Daarom heb ik een draaibare potentiometer tussen mijn temperatuursensor gezet om hem heel goed te kunnen afstellen. Als de temperatuursensor in mijn buffervat een paar graden te laag aangeeft (en mijn kachel is uitgebrand) blijft hij denken: De kachel is warmer dan het buffervat, de pomp moet blijven draaien! Zo wordt heel mijn buffervat leeggepompt met warmte (ook tot mengventiel temperatuur!)
Ik heb zelf ook een Attack maar gebruik de regeling ervan niet, maar deze kijkt toch naar je rookgastemp wanneer hij vraagt om FUEL?
Of ben ik mis?

Misschien raar idee, maar waarom zet je er geen wisselrelais tussen die naar je temp sensoren kijkt?
Pomp aan, relais aan en kijkt naar sensor onderin om te vullen.
Pomp uit, relais uit en kijkt naar sensor bovenin om leeg te trekken.

Wat is beter de pomp snel te laten draaien of langzaam? En wat is hier de onderbouwing van.
Dit is puur ervaring, temperaturen in de gaten houden en kijken wat het beste bij je mengventiel past.

Op hoge flow gaat mijn uitgaande temp niet hoog genoeg, op lage flow gaat mijn retour temp omhoog en gaat ketel in overstort door te hoge temperatuur.

Dit is dus puur kijken wat er gebeurd.
Als je hem langzamer zet dan in de uitgaande temp hoger, wellicht beter in jou geval maar let wel dat je kachel niet te warm wordt.
Duurt wel langer dat boiler gevuld is maar wel met een hogere temperatuur van bovenaf.
Uittesten dus.
Ik snap het half denk ik 😁😂
Wat Ramon wil zeggen is dat je nog energie in je vat kan stoppen als hij onderin 30 graden is.
Het gaat er niet om of dat dit water lager in temp is, het gaat erom dat er energie in zit die je nog kan gebruiken.
Of dit wenselijk is, is een tweede.

@ Polikoy

Ik denk dat je in de instellingen nogeens moet gaan spitten want hier zou je dit wel moeten kunnen aanpassen lijkt mij.
Ik neem aan dat er meer mensen deze regelaar hebben dus ik hoop dat er iemand je kan helpen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Je schrijft dus zelf, al je leidingen afgekoeld zijn en de kachel en buffer nog warm zijn....
Wanneer is dit dan? Als je pomp draait en deze stopt dan heb je toch warm water wat omhoog gaat en koud water wat omlaag komt?
Je retour zal de kachel afkoelen en dus het warme water nog je vat instromen, dus thermosifon, logisch toch.
Kachel koelt dus af en thermosifon stopt want boiler/buffer staat op de verdieping. 
Warm water zal nooit naar de kachel stromen zonder pomp, of iemand moet me kunnen vertellen hoe.
Stel dat het buffervat 80 graden is boven in. 75 graden onderin. De pomp van de houtkachel is net gestopt. De leiding onder uit het buffervat koelt van 75 graden terug tot 70. De kachel is nog 75 graden. Het koude retourwater van 70 zakt naar benden. Trekt het water van 75 uit de onderkant buffervat naar beneden, wat dus ook weer afkoelt. Het zakt verder. Koelt af tot 65. Gaat onderin de kachel. De kachel is nog heet. Er liggen nog kooltjes in. Het water wordt verwarmd tot 70 of 75. Dat water gaat weer richting je bovenkant buffervat.

And so on, and so on.

Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen.

TENZIJ het mixventiel dicht zit. Dan stopt het.

Het gaat erom, dat OP HET MOMENT dat de pomp stopt, dit blijft doorgaan. 100% zeker te weten. De vraag is of het water, dat bij het mixventiel komt, genoeg is afgekoeld, om het te laten sluiten. Anders gaat dit echt zo.

Maar goed, jij heb een andere visie.
Lekker zo houden. Ik ben 100% zeker dat het zo werkt. Daarom dat lead ook zegt: zet je pomp eens uit. Dan zal je zien dat de opwarming gewoon doorgaat. Wel veel trager, dat weet ik ook wel.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door LeaD »

Met de pomp uit zie ik vooral als test of het mengventiel doet wat moet , in de aanvang als alles nog koud is, de retour van de buffer 100% afsluiten . Veel zal ook afhangen hoe de buizen zijn gelegd en in wat voor diameter alsook het hoogteverschil tussen menger en cv kachel .

Uit de handleiding kon ik nog niet opmaken dat de gebruikte zonnecontroller in staat is een houtkachel te sturen . Wie heeft daar wel ervaring mee en in dat geval, hoe heb je de parameters ingesteld ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 13 jan 2020, 07:32
TENZIJ het mixventiel dicht zit. Dan stopt het.
En je een keerklepje in je systeem hebt zitten die deze natuurlijk stroom blokkeert.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door pelletpower »

Nu vanmorgen (6:45uur) hoorde ik beneden de cv houtkachel pompgroep draaien. Ik weer naar de besturing en wat bleek buffervat was 55graden cv houtkachel waar de pomp van draaide was nog 54graden. En de collectoren op het dak gaven 44graden aan (was nog pik donker buiten)

Eerste post. Lijkt me dat de sturing niet klopt?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Ramon schreef: 13 jan 2020, 07:32
Je schrijft dus zelf, al je leidingen afgekoeld zijn en de kachel en buffer nog warm zijn....
Wanneer is dit dan? Als je pomp draait en deze stopt dan heb je toch warm water wat omhoog gaat en koud water wat omlaag komt?
Je retour zal de kachel afkoelen en dus het warme water nog je vat instromen, dus thermosifon, logisch toch.
Kachel koelt dus af en thermosifon stopt want boiler/buffer staat op de verdieping. 
Warm water zal nooit naar de kachel stromen zonder pomp, of iemand moet me kunnen vertellen hoe.
Stel dat het buffervat 80 graden is boven in. 75 graden onderin. De pomp van de houtkachel is net gestopt. De leiding onder uit het buffervat koelt van 75 graden terug tot 70. De kachel is nog 75 graden. Het koude retourwater van 70 zakt naar benden. Trekt het water van 75 uit de onderkant buffervat naar beneden, wat dus ook weer afkoelt. Het zakt verder. Koelt af tot 65. Gaat onderin de kachel. De kachel is nog heet. Er liggen nog kooltjes in. Het water wordt verwarmd tot 70 of 75. Dat water gaat weer richting je bovenkant buffervat.

And so on, and so on.

Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen.

TENZIJ het mixventiel dicht zit. Dan stopt het.

Het gaat erom, dat OP HET MOMENT dat de pomp stopt, dit blijft doorgaan. 100% zeker te weten. De vraag is of het water, dat bij het mixventiel komt, genoeg is afgekoeld, om het te laten sluiten. Anders gaat dit echt zo.

Maar goed, jij heb een andere visie.
Lekker zo houden. Ik ben 100% zeker dat het zo werkt. Daarom dat lead ook zegt: zet je pomp eens uit. Dan zal je zien dat de opwarming gewoon doorgaat. Wel veel trager, dat weet ik ook wel.
Verklaar dan ook even als hij de pomp fysiek uit zet en de solar afsluit dat dan het wel goed is.....
Nu vanmorgen (6:45uur) hoorde ik beneden de cv houtkachel pompgroep draaien. Ik weer naar de besturing en wat bleek buffervat was 55graden cv houtkachel waar de pomp van draaide was nog 54graden. En de collectoren op het dak gaven 44graden aan (was nog pik donker buiten)

Eerste post. Lijkt me dat de sturing niet klopt?
Zit inderdaad in je sturing.

Je sturing zou moeten zien dat als je kachel uit is. Dus temp gelijk of lager, de pomp moet dan stoppen.
Dit zit in je instellingen, waarschijnlijk staat die nu op een te hoog aantal graden verschil.
Dus kachel moet 2-3-4-5 graden kouder zijn als je vat, dan zal je pomp stoppen.
Zolang je pomp blijft draaien omdat dit verschil te hoog is zal pas je mengventiel sluiten als deze onder de 60.
In praktijk zal dit eerder 54-55 graden zijn.

Kijk dus wat je met de regeling kan doen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door LeaD »

Als de kachel 2,3,4,5 graden kouder zou hebben dan de buffer, wordt deze door de buffer juist opgewarmd tot de regeltemperatuur 60 ° omdat de pomp dan nog draait, zal zo eerder gelijk aan de buffer blijven en zo alles afkoelen . In een beetje solarcontroller kan je instellen op welke tijdstippen de buffer met centrale verwarming ( meestal snachts ) de boiler kan bijverwarmen opdat je 's morgens toch nog voldoende warm sanitair water zou hebben . Meestal wordt dit elektrisch gedaan . In de TopicStarter zijn geval zou dit in de winter overdag dienen te gebeuren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Oke ik heb vanavond weer verder gekeken.

Het probleem heb ik gevonden. Alleen heel raar weet echt niet hoe of wat.

Buffer was 70gr kachel nog 76 ineens sloeg de pomp uit.
Ik stond toen bij de sturing. Dus dachr mooi hij doet het. Direct 10 sec later gaf de sensor 98gr aan en ging de pomp weer aan nu zelfs 136gr en loopt heel snel terug terug en blijft nu hangen op 106gr.

Noodoverstoord doet het niet en klopt ook want kachel is geen 100+gr. Hoe dit kan vraag ik me af. Het is al een nieuwe pt1000 sensor die ik vervangen heb pas.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Zijn alle andere sensoren wel normaal?
Hebben deze het ook dan zit er iets in je regelaar of voeding van je sensoren hiervan niet goed.

Welke sensor is dit trouwens? Van de kachel ga ik uit...
Kan ook dat er een luchtbel in je systeem zit waar de sensor zit en dan even geen water verwarmd maar je de kachel temperatuur ziet van het staal van je kachel ipv je watertemperatuur.

Kan ook nog storing van andere kabel zijn.
Ligt de kabel naast een ander kabel stroom doorheen loopt? Dus een voedingskabel van iets anders?
Wellicht dat deze elkaar beïnvloed.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Is het wel de goede sensor?
Zitten de contactjes wel goed geklemd?
Draadbreuk?
Kan het niet aan de regeling/regelaar liggen?
Kun je hem verwisselen met andere sensor (retour ofzo)

Toch blijf ik het dan wel gek vinden dat je zonnecollectoren dan warm worden. Dat zou ook niet mogen.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Stan1979 schreef: 13 jan 2020, 23:47 Zijn alle andere sensoren wel normaal?
Hebben deze het ook dan zit er iets in je regelaar of voeding van je sensoren hiervan niet goed.

Welke sensor is dit trouwens? Van de kachel ga ik uit...
Kan ook dat er een luchtbel in je systeem zit waar de sensor zit en dan even geen water verwarmd maar je de kachel temperatuur ziet van het staal van je kachel ipv je watertemperatuur.

Kan ook nog storing van andere kabel zijn.
Ligt de kabel naast een ander kabel stroom doorheen loopt? Dus een voedingskabel van iets anders?
Wellicht dat deze elkaar beïnvloed.

Interessant.

Het is alleen deze sensor in de kachel. Deze heb ik al gewisseld met zelfde resultaat.

Ik zal eens kijken of er lucht in zit idd.

En idd de kabel van de sensor loopt langs de stroomkabel van de pomp.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 14 jan 2020, 13:38 Is het wel de goede sensor?
Zitten de contactjes wel goed geklemd?
Draadbreuk?
Kan het niet aan de regeling/regelaar liggen?
Kun je hem verwisselen met andere sensor (retour ofzo)

Toch blijf ik het dan wel gek vinden dat je zonnecollectoren dan warm worden. Dat zou ook niet mogen.
Collectoren denk ik echt door de natuurlijke trekking. Daar zet ik de kraan nu van dicht en ga kijken hoe ik een goede sifon kan maken.

Draadbreuk zou kunnen alleen weet ik niet hoe.


Heb het nu weer geprobeerd en rare is en blijft dat de kachel nog warm is zegt tie en het buffer toch afkoelt als ik de kachel uit laat gaan.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Sensor moet je los leggen van voedingskabels, liefst minimaal zo'n 5 cm van elkaar.
Kan dit niet, steek er dan iets van ijzer tussen waar dit niet kan. IJzer houdt het magnetisch veld tegen en voorkomt storingen.
Dan hebben ze geen invloed op elkaar anders heb je kans op EMC.

Draadbreuk kan niet, anders heb je totaal geen waarde meer, ja max wat je regelaar aan kan geven.
Je regelaar ziet dan oneindig veel weerstand en dus max temp wat hij aan kan geven.
Slecht contact zou nog kunnen maar simpel te testen door je kabel te bewegen en dan op je temperatuur letten, deze zal dan verspringen van waarde, maar dit lijkt mij niet het geval.

Hiernaast nog een vraag. Hoe is de aarding van je systeem?
Is je kachel geaard? en je boilervat?

Dat je solar opwarmt is gewoon omdat je spiraal lager staat dan je pomp groep, hierdoor thermosifon.
Pas als je pompgroep lager staat dan je spiraal zal je geen verlies meer hebben hierbij. Of je moet er een keerklep in maken dat zal ook werken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Draadbreuk kan niet, anders heb je totaal geen waarde meer, ja max wat je regelaar aan kan geven.
Als er nu van de 100 draadjes (getwiste draad), 99 door zijn, of 98, of 97 of 96, of 95....

Geen ervaring mee, hoor ik al...
Plaats reactie