SWW spiraal achteraf in buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dionant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 06:56

SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door Dionant »

Hallo,

Ik ben Ignace, 53 jaar oud en wil een zonthermisch systeem tesamen met een cv op houtgestookte inzethaard combineren op 1 buffervat.
Omdat ik beperkt ben in hoogte en breedte van mijn technische ruimte (=kelder) wil ik een bestaande Vitocell 100-v type CVW met 390l inhoud gaan aanpassen. Er zit al onderin een warmtewisselaar in het vat die ik op de collectoren wil aansluiten. De CV-aansluiting van de houtkachel direct op het vat. Idee is om een extra flexibel rvs-spiraal in het bovendeel van het vat te plaatsen voor het SWW. Dit rvs-spraal wordt dan voorzien van een moer aan elk einde, in het vat wordt er een gat geboord. Hierdoor een stalen buis met aan weerszijden buitendraad. De spiraal alvast voorgemonteerd aan de buis aan de binnenzijde, buis aan de buitenkant rondom aflassen. Om deze flexibele buis vast te houden in het vat wilik een hangende strip voorzien van tot het einde doorlopende sleufgaten om de 120 graden in het vat zetten. Waar de strip de bovenkant van het vat raakt een gaatje boren en dit weer met een proplas vastmaken.

Iemand ervaring met dit soort aanpassingen?

Mvg,

Ignace
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door LeaD »

Een vat in de kelder en warmtebron boven zal heel veel aandacht vergen om te voorkomen dat de warmte niet uit de boiler verdwijnt . Een tweede boilertje van bvb 50 L met spiraal zou ook een oplossing kunnen . Ik heb zo 4 boilers aan elkaar hangen en heb zodoende 4 spiralen ter beschikking op diverse hoogtes .
Is de boiler van email ? Dan zal lassen geen optie zijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Dionant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 06:56

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door Dionant »

De binnenkant is geëmailleerd. Is dan het lassen aan de buitenkant niet mogelijk?? Het jammere is dat deze optie nu vervlogen is. De prijs 50 euro was natuurlijk wel heel weinig. De volgende optie is nu een weishaupt wes 660l.
Opzet is om deze 30 cm in te korten, anders past het niet in de kelder. Dit vat heeft een ongelooflijke stratificatie, dus volgens mij de aanpassing wel waard.

Ignace
Dionant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 06:56

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door Dionant »

Aansluitend op de 1e reactie: ik wil graag de houtkachel en zonnecollector samen hetzelfde vat verwarmen omdat ik in het bovendeel de SWW-spiraal wil hebben. Met een 10Kw vermogen vanaf de houtkachel zal een kleine boiler niet toereikend zijn?
Ignace
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door jwardenier »

Lea D ,Interessant 4 boilers achter elkaar en zodoende 4 spiralen te kunnen gebruiken ,kun je dit uitleggen ,hoe .
Kun je ze om de beurt leeg gebruiken ,hoe los je dit op
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door LeaD »

@Jwardenier
Toevoer van sanitair koud water aan de ingang van boiler 1 . Uitgang ( warm bovenaan ) van boiler 1 hangt aan ingang boiler 2 ( zogezegd de koude ingang) , uitgang boiler 2 aan ingang boiler 3 enz , enz . Dus als je van de 4e boiler warm water aftapt komt er aan de ingang van de eerste boiler koud water bij . De 4e boiler waar altijd het sanitair warmwater wordt afgetapt is slechts 110 L, wordt opgewarmd met de houtkachel via de inwendige spiraal . Deze is eveneens voorzien van een elektrische weerstand voor noodgevallen (voor als het snel moet gaan ) . Mocht deze 4e boiler vol zijn ( > 60°) gaat het heet water van de kachel naar boiler 3 .

Boiler 1 en 2 worden alleen met vacuumbuis collectoren opgewarmd, eveneens door de spiralen in deze boilers . Boiler 3 en 4 worden met vlakke plaat panelen opgewarmd als een oplaadboiler . Warm water van de vlakke plaat gaat via de uitgang van boiler 4 terug in de boiler . Koudwater aftap gebeurt halfweg tussen boiler 2 en 3 . Het sanitair water gaat dus via de vlakke platen d.m.v. inox circulatiepomp terug in de boiler . Rendement van die vlakke platen ligt wel een stuk hoger t.o.v. vacuumbuizen t.g.v. het ontbreken van een warmtewisselaar (spiraal).

Dit systeem levert zo voor 9 maanden per jaar voldoende warm tapwater . Tijdens de zomer zelfs veel te heet , dan dekken wij de helft van de panelen af met een doek . 's Nachts gebruiken we de vlakke platen om de boilers terug te koelen .

Het geheel heeft zo een totaalvolume van +/- 600 L zijnde 200L + 160L + 180L + 110L en zijn allemaal gerecupereerde boilers van diverse merken.

Grootste nadeel van deze setup , je hebt veel te veel manteloppervlak t.o.v. het inhoudsvolume en dus meer verliezen , ondanks 5cm pur , 20 cm isomo , en 10 cm glaswol . In het stooklokaal voel je de warmte van de boilers stralen en is het altijd leuk vertoeven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Dionant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 06:56

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door Dionant »

Die cascade- koppeling heeft het welgenoemde nadeel. Daarom wil wat in mijn ruimte nog past en wat redelijkerwijs door de houtkachel op te warmen is. Hoeveel vacuumbuizen moet ik tellen voor 300l vat? Hellingshoek 22gr. Ligging dak oost.
Ignace
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door maarten martens »

Lea D,
respect voor jouw systeem !
dit is één van de redenen dat ik dit forum zo graag bezoek,
out-of-the-box oplossingen & kiss

doet mij (en waarschijnlijk anderen) steeds opnieuw de grijze hersencellen activeren ...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door LeaD »

@Dionant
Ik heb 24 buizen aangesloten op 360 L boiler, en heb deze onder een hoek van 75° staan , dus bijna rechtop . Bedoeling hiervan is om meer opbrengst naar de winter toe en minder in de zomer . Ik heb zo het gevoel dat die vacuum buizen meer werken op het diffuus zonlicht en zo de hoek minder belang heeft . Momenteel warmt dit gedeelte op tot zo een 24°C , maar het zijn de laatste tijd nogal sombere dagen , bij zonnig weer haalt dit wel een 35°C en een topper van 42°C , maar 1 dag maakt nog geen seizoen . Ik had er de bedoeling mee om er vloerverwarming mee te voeden , maar dat zal het hem dus niet worden .
Die vacuum buizen komen van een installatie van 72 buizen aangesloten op een 300L vat, hiervan is de boiler letterlijk opengebarsten door stoomvorming . Als ik de eigenaar vroeg , waarom zoveel buizen , vertelde hij dat het voor de subsidieregeling er zoveel moesten zijn .

Met 24 buizen en een paar zonnige zomerse dagen is dat voldoende om in stoom te gaan . Van het exploderen van boilers heb ik geen schrik , alles is aangesloten met alpex en van zodra het 90° of heter is springen deze leidingen uit hun zittingen . Alles is gevuld met water en bewust geen glycol , zodat er geen vervuiling in mijn regenwater kan terecht komen in geval van defect .

Boilers met twee spiralen zijn er heus ook wel te vinden , heb er eentje staan van 300 L gemaakt van inox (duplex = soort inox maar dan magnetisch) voor een toekomstig project .

Wat ook een mogelijkheid is , twee gelijke boilers de twee ingangen aan elkaar hangen , zo ook de uitgangen met telkens een T ertussen om toevoer en aftap van sanitair water mogelijk te maken . Door deze twee verbindingen zullen de twee boilers altijd naar evenwicht streven vanwege thermosiphon, tenminste als deze op dezelfde hoogte staan en zo heb je twee spiralen ter beschikking .

@maarten martens,
dankzij dit forum heb ik geleerd dat met een 35 jarige oude houtkachel met watermantel er toch warmte te oogsten valt . Voorheen was dit een creosoot maker, nu brandt deze kachel zonder grijze rook en de warmtewisselaar die zich net naast de vuurhaard bevindt komt keurig op 60°C dankzij een PID regelaar en 1 extra klep .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door jwardenier »

LeaD ,Bedankt voor je uitgebreide antwoord ,leuk idee om het w wisselaar te kort op te vangen ,ik ga deze onthouden .
Explodeerde boiler ,heb er wel eens een aan de kook gehad en zelfs dat is geen pretje ,heb je er nog iets van een alarm op zitten b v kookthermometer op batterijtje, deze dingen maken je alert ,als tenminste de batterij niet leeg is .
Ik heb er afgelopen zomer 1 geplaatst in de zonnedroger [van de Zweedse meubelgigant] ,deze heeft het de gehele zomer vol gehouden en ik gebruik hem nu in de kaas makerij.
Dionant
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2019, 06:56

Re: SWW spiraal achteraf in buffervat

Bericht door Dionant »

Het idee om met 2 verschillende buffers te werken is wel slim. Ik dacht om als 1e een vat van rond de 300l. Hierop 1 spiraal voor zonnecollector en 1 spiraal voor SWW. Een extra buffervat voor de overtollige warmte van de houtkachel in de winter en van de zonnecollectoren in de winter. Is het werken van identieke vaten een groot voordeel? Met betrekking tot regeling en minder pompen?
Plaats reactie