Graag hoor ik jullie advies aan omtrent het volgende probleem: Hoe gaan we verwarmen?
We zijn een jong stel en zijn momenteel bezig met de restauratie van een kleine woonboerderij (220m²). Deze woonboerderij was van mijn opa en stamt uit omstreeks 1900 en is zeer matig geïsoleerd. We gaan hem tijdens de restauratie flink isoleren en zijn inmiddels begonnen met het dak. Mijn opa heeft nooit gebruik gemaakt van verwarming, hij had twee houtkachels waarmee die vooral de benedenverdieping goed en wel wist te verwarmen. Nu is er ooit wel een gasleiding tot in het huis aangelegd (tot in de kelder) maar de gasmeter ontbreekt. Mocht ik een gasmeter willen plaatsen, dan zal de gasleiding tot in de meterkast verlegd moeten worden. Maar bij die ingreep voldoet de meterkast ook niet meer (binnen drie meter van een deur naar buiten) en zal deze in zijn geheel verplaats (zo’n 6 meter) moeten worden. Dat gaat een hoop geld kosten, bovendien wordt gas duurder (klimaatakkoord) en zijn we ons aan het verdiepen in alternatieve opties om ons huis te verwarmen.
Bijkomend is dat ik bouwkundige ben en mijn schoonvader installateur is, dus we kunnen zelf behoorlijk wat en hij zou de cv ketel vanaf de gasmeter zelf kunnen aanleggen dus die kosten kunnen we uitsparen. Tevens zijn we een jong stel met een beperkt budget. Dus wat is het verstandigst? Toch voor gas gaan en de meterkast verplaatsen (zon vijfduizend euro schat ik) of toch voor iets anders kiezen met het oog op de toekomst? Zoals:
- Warmtepomp
- Elektrische cv
- Pelletketel
- Of iets anders?
Een warmtepomp is een vrij dure oplossing waarvan ik een warmtepomp op lucht niet geheel vertrouw. Bij de doorberekening met een elektrische cv heb ik 100 zonnepanelen nodig, ook nog niet rendabel genoeg naar mijn mening.
De pelletketel kwam er als beste uit, maar heb daar geen ervaringen mee. Ik heb daarin gemiddelde prijs van de pellets meegenomen en alsnog zou je daar 600 in het jaar mee kunnen besparen als je het vergelijkt met gas. Maar hoe zit het met fijnstof in de toekomst? Zullen de pellets duurder worden? En kun je een pelletketel zelf instaleren? (scheelt een hoop kosten). Heb ook offertes binnen en de installatie van een pelletketel is zon 7500 a 9000 euro.
Kortom een hoop twijfel, vandaar dit berichtje en benieuwd naar jullie meningen. Ik zie het als een interessante casus