Voeding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Gisteren 200L met 3 mens. 150L in 3L pakken rest in flessen. 2 snijden, wassen, pulpen, 1tje constant persen.
Idd met pizza en bier!

Qua appels vond ik het lastig. Laten hangen omdat ze nog wat kunnen groeien en aanzoeten, met het risico dat ze rotten en vallen... Of plukken en wat meer opbrengst. We hebben geplukt. Slecht appel jaar hier. Peren nog slechter. Tussen door nog pruimen uit de diepvries met appels verwerkt tot saus. Pruimen uit de diepvries knijp je zo uit hun jasje. Werkt super.

Alef, doe je een spontane vergisting?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Nee geen spontane vergisting, wil ik wel doen met een kleine batch dit jaar. Jij hebt een platenpers toch?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Trouwens, vind m'n start SG van 1047 hoog genoe..had vorig jaar 1050. Kwam op ABV van bijna 6% uit en dat was wat mij betreft prima hoog genoeg. Veel zoeter hoeft van mij niet...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Bedoel je pak-pers? Ik heb deze nagebouwd...
https://youtu.be/e71IyqAma3E

Also je hem will lenen, be my guest.

Gebruik platen RVS ertussen. Misschien dat ik hier nog wat mee wil. Snel persen zoals op het filmpje levert driftende platen op.... Grovere doeken of latjes...
Gebruik nu sportjassen voering. Doek wat er voor verkocht wordt is me te duur... Engelsen persen met stro en riet. Zou beter bij ons passen :D

Als je de vergisting laat gaan vergist ie tot onder de 1000 weg en heb je gort droge cider met 6% alcohol. Fransen scheppen in het begin van de vergisting het bruine schuim weg. Hier zitten de voedingstoffen voor de gist in. Hierdoor stopt de vergisting vroegtijdig. Levert een lager alcohol en restsuikers, dus wat zoetigheid...
Volgens mij resulteerde dit ook in de typische zwavel lucht. Ik ben deze gaan waarderen en zie m graag. Niet iedereen is er van gecharmeerd. Dit is denk ik een van de weinige methoden om op natuurlijke wijze een cider met restsuikers te krijgen. (Dwz, zonder chemie en filters)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Dank voor aanbod om te lenen, zat er nog even over te denken maar is uiteindelijk toch niet nodig, het gaat rap genoeg nu.

We hebben vorig jaar een kleine pers gekocht. Ging tegen een zacht prijsje weg bij de Brouwmarkt, want hij ging er uit. Perst 2.5 liter per persing, helemaal met de hand. Hadden eigenlijk een slag groter moeten kopen, maar hebben wat beknibbeld :-).

Maar toch, het gaat best met een aardige snelheid nu. Vandaag gefocust nog een sessie gedaan, met z'n tweeën, in totaal 8 manuur. Bijna 40 liter geperst.

Met een paar aanpassingen en wat 3 man erbij komen we in 4 uur zeker op 80 liter. Dat gaan we 14 september doen, het seizoen is nog lang niet voorbij en als we tegen die tijd geen appels hebben, dan pakken we gewoon de peren.

Ben, wat vroeg jij voor de 33cl flesjes ook al weer? Ik kan bij de lokale super waarschijnlijk wel wat kwijt, leuk om de kosten een beetje te dekken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

0,33 --> verkoop 2,75
0,75 --> verkoop 6,95

Je kan er over denken om een franse vergisting te doen. Nu bij de start wat schuim afscheppen, door de winter laten gaan... dan in voorjaar bottelen met wat gist en suiker voor de prik. Of je doelt snel (hoofdvergisting, 2 keer klaren en bottelen met gist en 8 gram suiker per liter). Houdt wel rekening met de melkzuur vergisting, als je die zn gang laat gaan blijft er geen zuurtje meer over.
Hoppen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Ik wil in ieder geval voor eigen gebruik en voor de mulled cider voor het najaar (heerlijk, met een stokje kaneel, wat steranijs, enzo) een flinke hoeveelheid zonder prik maken. Litertje of 30 tot 50 ofzo. Die gaat dan gewoon snel, 2 keer klaren en dan bottelen.

Voor de verkoop in de lokale supermarkt wellicth een bubbeltje toevoegen inderdaad. En hoppen, met de eigen hop, dat was ik ook zeker van plan!

Tsja, die melkzuurgvergisting. Die stopt door te koelen, toch? Maar als je dan weer buiten de koeling houdt, komt ie dan weer op gang? Ik lees cold crashen zodat de gisten naar de bodem zakken en dan hevelen...??

Ik zou het liefst raw blijven, maar begin steeds meer het gevoel te krijgen dat als ik iets meer controle wil, ik aan een dosis Campden tabletten niet ontkom...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Gebruik camdem waar het voorkomt dat er x liter afval gemaakt wordt. Als je het proces van haver tot gort onder controle hebt kan het vast zonder. Lukt mij nog niet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Ik heb gisteren de eerste cider met eigen hop geproefd en dat is erg lekker. Een bubbeltje erin is de volgende stap en bottelen maar. Ik denk dat ik nog meer hop in de andere batches ga doen, het was echt heel lekker. Die met vlierbloesem moet ik nog proberen.

Zal hoeveelheden later nog even posten. Ik geloof zo'n 30 gram hop per 5 l.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Pietje »

Dit jaar is een deel van onze vlierbloesem op eigen gist mislukt, doordat ik in plaats van verse citroen wat concentraat had gepakt. Bleek natuurlijk sulfiet in te zitten, dom...
Maar de flessen zijn niet bedorven, dus gister de flessen die niet zelf gestart waren (12 van de 16 beugels) in een glazen stolp gedaan met wijngist (killer stond er op de verpakking: de gist maakt andere gist eerst dood) en een waterslot. Hij staat op de piano en begint voorzichtig te bubbelen.

Als ik jullie zo lees, dan heb ik nog een hoop te leren! Maar eerst een huis bouwen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Dikke kans dat dat nog goed komt! Ben benieuwd wat de killer gist doet met de smaak.
Hier geprobeerd de spontane gisting te pakken. Vond het resultaat niet geweldig...
Misschien ook een gestokte vergisting... Was nog wat zoet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voeding

Bericht door Tim »

Hey,

Hier geen spontane gisting in de planning, maar de siroop wel snel moeten opmaken om niet dronken te worden met een gore drank.

Volgend jaar ga ik wat gember erbij doen, op de fles. Kijken wat dat oplevert. Ik had een fles uit een winkel gekregen en dat leek verdacht veel op ginger ale. Maar dat beter.

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

@Ben, hoe doe jij een bubbeltje toevoegen? Eerst camden, dan weer paar dagen wachten, dan bottelen en met 8 gram suiker per liter en een heel klein beetje gist? Zoiets toch?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 06 nov 2019, 22:24 Als ik jullie zo lees, dan heb ik nog een hoop te leren! Maar eerst een huis bouwen... ;-)
Nou, je doet het zonder toegevoegd gist, dat is voor de durfallen onder ons...

Ik heb vlierbloesem 2 keer geprobeerd zonder toegevoegd gist; 1 keer wat het echt verrukkelijk, de andere kwam het niet op gang... De laatste flessen van de eerste batch zijn net vorig week opgegaan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 07 nov 2019, 18:13 @Ben, hoe doe jij een bubbeltje toevoegen? Eerst camden, dan weer paar dagen wachten, dan bottelen en met 8 gram suiker per liter en een heel klein beetje gist? Zoiets toch?
Jup (sulfiet gebruik ik alleen als ik bang ben voor indringers. Het is niet echt geschikt om andere gisten om zeep te helpen als deze zich gevestigd hebben (tenminste niet bij een normale hoeveelheid ;-))
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie