Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Stel dat ik een groot buffervat heb op zolder. Er zitten verschillende aansluitingen en leidingen op, sommige met knelfittingen bevestigd, sommige met meerlagenbuis. Het zit allemaal naar behoren en volgens voorschriften stevig in elkaar, maar een lek is altijd mogelijk natuurlijk. Stel nu dat je van huis bent en er ontstaat een lek. Dan loopt dus je hele buffervat leeg in je huis.

Is hier een beveiliging voor? Bijvoorbeeld dat wanneer de druk beneden een bepaald niveau komt dat er dan een kraan opengaat die de gehele inhoud van je vat of je CV-systeem snel af laat voeren? Of een systeem waarbij elke ingang van je vat dichtgaat zodra er een te lage druk wordt waargenomen?

Een buffervat is ideaal, maar het zou me wat gemoedsrust geven als die 1000 liter water op zolder bij een lek niet zomaar m'n huis in kan lopen.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door fireblade »

plaats er een lekbak onder aangesloten op een afvoer
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door arjan drost »

Inderdaad lekbakje als alles goed gemonteerd is is de kans op lekkage minimaal
Voor de zekerheid heb ik er nog een Honywell water lekkage detector er onder gelegd
Gr Arjan
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Een lekbak lijkt me een goed idee ja. Of ik zou een afvoer kunnen maken in de ruimte waar het vat staat en de vloer waterdicht maken?

Maar is er ook een oplossing voor als er ergens anders in het CV-systeem een lek is? Want stel je bent weg, en het gaat ergens lekken, dan loopt het vat ergens anders leeg.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door fireblade »

tja, hoever wil je gaan in je angst voor lekken, als je voor langere tijd weggaat sluit je dan ook de hoofdkraan van het water af?? Het duurt nl erg lang voordat de waterleiding leeg is :lol: Heb je op de bg dan ook overal tegelvloeren en afvoerputten?? Denk ook maar eens na over het feit dat wanneer de druk van het systeem weg is door de lekkage dat deze veel minder wordt doordat er geen lucht bij kan, probeer maar eens een vol vat leeg te laten lopen zonder op een andere plaats lucht toe te voeren.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Goed verzekeren. Kun je van dat geld je huis weer een keer laten schilderen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door JantjeV8 »

fireblade schreef: 17 jun 2019, 11:52 probeer maar eens een vol vat leeg te laten lopen zonder op een andere plaats lucht toe te voeren.
Om imploderen van het buffervat te voorkomen heb ik er dus ook een beluchtingsklep op zitten, puur voor 'in geval van nood'. Gelukkig nog nooit nodig gehad. Wel bewust, bij het leeg laten lopen van het systeem voor een aanpassing o.i.d.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door fireblade »

hoezo zou een buffervat kunnen imploderen? Dan zou het wel erg vacuüm moeten trekken. Je had het ook met een simpele afsluiter kunnen doen die je opent op het moment dat je het vat wilt laten leeglopen. Een beluchtingsklep kan ook na jaren vast komen te zitten bij niet-gebruik. Of test je deze regelmatig, net als het gangbaar houden van afsluiters en het testen van aardlekschakelaars.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Geen idee of het ook echt kan gebeuren, theoretisch wel in elk geval, vacuum is sterk, zeker op het grote binnenoppervlak van het buffer. En zo'n beluchtingsklepje is niet veel anders dan een overdruk klepje. Testen, tuurlijk, ieder kwartaal alles langs lopen.. :fff
Poosje geleden een modificatie aan de verwarming gedaan, moest het systeem een stuk leeg. En na >10 jaar hoorde je dat klepje mooi blazen bovenop het buffervat. Werkt dus prima.
Tuurlijk zijn er tal van manieren te bedenken, ik heb het zo gemaakt in elk geval.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door fireblade »

maar hoe kan je vat dan imploderen, onder welke omstandigheden zou het kunnen dat he een vat zodanig vacumeert dat het in elkaar gedrukt zou kunnen worden? Kan me hier zo 123 geen voorstelling van maken.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Lekkage ergens op het laagste punt. Als het lekken maar lang genoeg duurt.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Beveiliging tegen lekken in CV-systeem met buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik heb even gezocht. Hier een geïmplodeerde zonneboiler: https://www.klusidee.nl/Forum/180-ltr-b ... 86795.html Veroorzaakt bij het aftappen. Kan dus ook bij een lek gebeuren.

Hebben buffervaten of boilers dus niet standaard een beluchter erop zitten? Bovenop bijvoorbeeld?
Plaats reactie