isolatie terreinleidingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Waarvoor isoleer je dan?
Hoe bedoel je?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door JantjeV8 »

Als je goed isoleert mag de grond temperatuur buiten die isolatieschil toch geen invloed meer hebben op de temperatuur binnenin, in elk geval niet zo snel.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door WilfredT2 »

Ramon schreef: 25 mei 2019, 21:44 Mantelbuis is niet echt goedkoper dan pvc (bij zelfde diameter). Wel is mantelbuis veel soepeler. Ik denk dat de pvc pur de beste oplossing is.

mantelbuis kost echt heel weinig. Ik heb er zelf voor gekozen om aanvoer en retour te splitsen, omdat je daarmee beter de leiding plus isolatie door een mantelbuis trekt. Beide door 1 buis is wellicht beter, maar je krijgt dan een heel grote diameter omdat de leiding plus isolatie al met al best dik wordt.

in het kort. De volledige leidinglengte afknippen, isoleren met buisisolatie. Deze hoef je niet open te maken omdat je het om de leiding heen kan schuiven. De naden goed aftapen. dan alles door de mantelbuis en dat in de grond.

Ik had een rol mantelbuis van 54 mm diameter uit m'n hoofd. rol was 50 meter. kost 24 euro. daar heb je echt geen 50 meter pvc voor. voordeel is dat het waterdicht is. Een pvc buis met gaten is dat niet, en pur is al helemaal niet waterdicht.

bovendien blijft alles flexibel dus aansluiten is ook erg makkelijk.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Als je goed isoleert mag de grond temperatuur buiten die isolatieschil toch geen invloed meer hebben op de temperatuur binnenin, in elk geval niet zo snel.
Als je 10 x per dag verwarmd, zit er ongeveer 2 uur tussen de sessies. Een buis van 20mm met 9? 13? mm isolatie...

Dat koelt gewoon af richting grondtemperatuur. Zal misschien 5 graden schelen. Een buffervat zit 10cm pur omheen. Wat doet 9 of 13mm buisisolatie dan?

Stel je voor dat ik mijn huis met 9 of 13mm isolatie zou inpakken! Terwijl de deltaT misschien maar 20 graden is! 20 graden in huis, 0 buiten. De buis wordt er 60, en 10 graden grondtemp.
Als je goed isoleert mag de grond temperatuur buiten die isolatieschil toch geen invloed meer hebben op de temperatuur binnenin, in elk geval niet zo snel.
Dan zie je wel in dat het een lachertje is. Tuurlijk is het beter dan niks. Ik zou nog steeds voor de pvc pur optie gaan...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door dormos »

De buis wordt er 60, en 10 graden grondtemp.
Zou die grond om de buis heen niet opwarmen naar een hogere temperatuur waardoor de delta T afneemt? Je bent aanvankelijk wel wat warmte kwijt, maar dat verlies neemt daarna af.

Ik snap ook het 10 keer per dag verhaal niet helemaal. Volgens mij gaat er over het algemeen gewoon permanent water door de buizen als je aan het verwarmen bent.

Grond slaat volgens mij best aardige warmte op. Dat principe wordt toch ook gebruikt om in de zomer overtollige warmte op te slaan en die 's winters te gebruiken? kan me voorstellen dat grondwater wel roet in het eten kan gooien.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door kockie »

Bij mij gaat af en toe de verwarmingspomp aan en dan weer uit. Afhankelijk van de temperatuur 1 maal per uur of minder. 's ochtends vroeg wat langer om alles op temperatuur te brengen en het sww te verwarmen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb vorig jaar ook leidingen in een PVC rioolbuis geplaatst. Meerdere leidingen en dan gescheiden in een warme en een koude PVC rioolbuis. 16 mm PE-RT leidingen (voor vloerverwarming). Veel goedkoper dan unipor maar wel met unipor fittingen te knellen. De watertemperatuur mag niet te heet worden maar dat haal ik niet (soms een beetje).

Bij mij gaan de leidingen naar het buffervat. Mijn werkplaats (daar staat mijn RBB gestookte cv) kan dat gewicht niet aan. Ik stuur de warmte zoveel mogelijk direct naar de verwarming om verliezen te minimaliseren.

De leidingen moeten altijd droog blijven, met een lek kan er vocht in en dat gaat er nooit meer uit. Rioolbuizen verzakken hier in het veen en er zit al snel een lek in. En zoals gezegd is vocht dodelijk voor de isolatie. Daarom heb ik ook gekozen voor 2K pur. Ik heb de warmste leiding nog omwikkeld met keramische wol vanwege de zeer goede isolatie.
groet!

Ritsaert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Ik snap ook het 10 keer per dag verhaal niet helemaal. Volgens mij gaat er over het algemeen gewoon permanent water door de buizen als je aan het verwarmen bent. 
Permanent? Als je huis 50 kWh per dag in de winter nodig heeft om warm te blijven, en je pompt met deltaT van 25 graden...

Dan laat je 50 / 24 = 2.08 kWh per uur toe.

2.08 / 25 / 0.001163 / 60 = 1.2 liter per minuut stroomsnelheid. Lijkt mij vrij laag. Wat hou je dan nog over qua temperatuur? Je zal niet meer de afkoelverliezen hebben door stilstand, maar je gaat die verliezen dik terugkrijgen in je verlies over je stromende leiding.

Heel simpel gezegd:
Als je leiding heel de dag 60 graden is, verliest hij meer, dan dat hij af en toe afkoelt naar de grondtemperatuur. Een leiding kouder dan 60 graden, verlies namelijk minder... als hij eenmaal op grondtemp is, verliest hij niks meer.

Dus hoe korter en hoe minder vaak je pompt, hoe beter.
Plaats reactie