isolatie terreinleidingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

isolatie terreinleidingen

Bericht door fireblade »

Ik heb het idee dat er nogal wat warmteverlies is tussen de schuur waar de cv installatie geplaatst is, en onze woning, de leidingen zijn uponor 26 met isolatie erom, afstand is ruim 10 meter. De cv in huis plaatsen is geen optie. Hoe en met welke materialen kan ik deze het beste isoleren?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door arjan drost »

het beste is microflex geisoleerde leiding
maar je hebt al leiding dus nu kan je het beste met pir of pur schalen isoleren
het grootste probleem is het waterdicht afwerken van de schalen kan met densoband
vetband vreselijk werk en moeilijk te zien of het goed is afwerken met epdm kan ook
je kan ze ook in een pvc buis schuiven hangt van het traject af recht of bochten mogelijkheden genoeg maar heel belangrijk waterdicht
succes gr Arjan
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door WilfredT2 »

ik heb dezelfde afstand moeten overbruggen. Heb ook uponor gebruikt, 22 mm. daaromheen standaard buisisolatie en dat in een mantelbuis die binnen begint en binnen eindigt, dus geen kans op vocht bij de leiding. Er zit een thermometer aan beide zijden, dus wat erin gaat en wat er in huis uitkomt, en ik verloor maximaal 2 graden midden in de winter.

ik denk dat je leidingen te dik zijn. veel te langzame flow en dus veel tijd voor warmteuitwisseling. 16 mm is al zat genoeg.

in jouw geval vermoed ik ook dat je isolatie inmiddels wel nat zal zijn als het niet apart nog door een afgesloten buis zit. En dan doet het vrijwel niets meer.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door fireblade »

Dank voor jullie reacties, ik ga denk ik voor de oplossing in pvcbuis met pur, alles moet toch open ivm verbouwing schuur, kan het nu in een keer goed doen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door kockie »

Gebruik wel 2-componenten PUR, 1 componenten pur hardt niet uit in een afgesloten omgeving.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door JantjeV8 »

Gevoelsmatig is die mantelbuis methode de makkelijkste en meest effectieve. Misschien ook wel de minst kostbare. 2K-pur kost ook best geld, komt de pvc dan ook nog bij.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Mantelbuis is niet echt goedkoper dan pvc (bij zelfde diameter). Wel is mantelbuis veel soepeler. Ik denk dat de pvc pur de beste oplossing is.
Er zit een thermometer aan beide zijden, dus wat erin gaat en wat er in huis uitkomt, en ik verloor maximaal 2 graden midden in de winter. 
Dat zegt nog minder dan niks. Welke aanvoertemp had je en wat is je flow?

Wat wel een goede tip is: probeer een zo dun mogelijke leiding. Beter een hoge flow en zo dun mogelijke leiding.

Een 26mm leiding heeft meestal meer als 2x zoveel verlies als een 16mm. Qua oppervlak verdubbeld het bijna, maar qua inhoud verdriedubbeld het bijna.

Een 26mm leiding is inwendig 20mm, dat is per 10 meter
3.14 liter. Een 16mm leiding is 12mm inwendig, dat is per 10 meter 1.13 liter. 1 leiding! Als je per dag 10 x verwarmd, koelt die hoeveelheid vaak terug tot grondtemp (rond de 10 graden).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door LeaD »

Dus een verschil van 2 L , die afkoelt van bvb. 60° naar 10°C zo een 10 X per dag is een verlies van pak hem 1000 Wh per dag ( 2L x 50°C x 1,16Wh/L x 10 ). Huisje 1 dag verwarmen kost al snel 50kWh, dus toch 2% extra aan stilstandverlies. De overige 98% verlies zit hem in ramen en deuren, muren , plafond en vloer . Ik vergeet nog de ventilatie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Bij 26mm pex, gebruik je 3.14 liter per 10 meter per leiding. Meestal heb je 2 leidingen :fff

Je retour wordt wel wat minder warm, zeg 35 graden.

3.14 x 50 x 0.001163 x 10 = 1.83 kWh
3.14 x 25 x 0.001163 x 10 = 0.91 kWh

Komt op 2.74 kWh per dag door het afkoelen van je leiding. Dan hebben we het nog niet eens over je verlies TIJDENS transport.

Stel dat het 2 graden is, dus van 60 naar 58. Je retour is 35.

Om je huis met 50 kWh te verwarmen, heb je dan:

58 - 35 = 23 graden deltaT

50kWh / 23 graden / 0.001163 = 1870 liter.

1870 liter verliest 2 graden, 1870 x 2 x 0.001163 = 4.35 kWh

Dat is de WARME leiding!
Dan de "koude" retour. Stel dat die er 1 graad verliest.

Dat is weer 1870 x 1 x 0.001163 = 2.17 kWh

Alles bij elkaar opgeteld:

2.74 + 4.35 + 2.17 = 9.26 kWh

Kom je toch al op 9.26 / 50 x 100 = 18.5%

En dan heb ik gerekend met 2 graden verlies van wilfred, met mantel en 20mm leiding. Een 26mm leiding verliest nog meer.

Dat is serieus verlies...
Laatst gewijzigd door Ramon op 26 mei 2019, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door kockie »

Wat een vriendelijk antwoord weer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door Ramon »

Heb m aangepast :roll:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door LeaD »

Als de retourleiding in dezelfde mantel zit als de aanvoerleiding zal deze geen warmte afgeven, maar eerder opnemen.

Leiding van 22mm gaf 2°C temperatuursverschil bij wilfred, maar een 16mm leiding zal ook nog een temperatuursverlies hebben. Iemand ervaring mee?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 25 mei 2019, 21:44 koelt die hoeveelheid vaak terug tot grondtemp (rond de 10 graden).
Waarvoor isoleer je dan?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: isolatie terreinleidingen

Bericht door kockie »

Ramon schreef: 26 mei 2019, 11:58 Heb m aangepast :roll:
Beter zo!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie