Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Bestelt, bij de Standaard Boekhandel.
Gisteren netelsoep gemaakt, ui, prei, knolselder, netels, bouillonblokje, alles fijn gemixt en opgediend met spekjes.
Ook lekker met geitenkaasjes, maar die hadden we niet meer.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Aangekomen, mooi boek, veel foto's, weinig inhoud.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Welk boek heb je gekocht .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

De natuur op je bord van Katelijne Mannaerts.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

De retentie laat dan een ander beeld zien ,er zouden veel recepten in staan .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

In een winkel zou ik dit boek nooit gekocht hebben, 159 bladzijden voor 80 recepten, het is wel uitgespreid.
Moest ik een ervaren on-line shopper zijn, zou ik het terug sturen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Jammer , hopelijk heb je wel wat aan de recepten .
Als ik een boek koop ga ik het liefst ook naar een winkel ,maar daar hebben ze tegenwoordig plastic om het boek ,vraag of ik het mag inkijken wordt ook niet altijd gehonoreerd .
Van de site die ik je liet zien verwacht ik niet dat men foto boeken aanprijst als bruikbaar ,daar zou ik hem ook terug sturen,zou eerst wel een mail versturen ,geld terug hoop ik dan maar dat het goed komt .
Het kan natuurlijk ook zijn dat je al ervaren bent met ,en dan is alle informatie oude koek ,heb ik nog wel eens met tuin/landbouw boeken onzin over compost en foto,s van een akker ,voor mij ballast ,voor een ander nieuw .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 27 apr 2019, 20:53 Als ik een boek koop ga ik het liefst ook naar een winkel ,maar daar hebben ze tegenwoordig plastic om het boek ,vraag of ik het mag inkijken wordt ook niet altijd gehonoreerd .
Tsja, en de bieb heeft ook al niet veel meer. En via de interbibliothecaire leenservice krijg je het ook al niet voor elkaar.

Chelsea Green Publishing (https://www.chelseagreen.com/) heeft veel goede boeken voor mij over de onderwerpen waar ik geïnteresseerd in ben. Maar die zijn op een paar na allemaal in het Engels.

gr.,
Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Zodra ik leuke recepten vind en uitgeprobeerd heb, zal ik ze hier publiceren.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Geertje »

Vorig jaar was het eerste jaar van de nieuwe moestuin. Ik heb gewoon nieuwe bedden aangelegd met karton, gesnipperde takken en blad, compost en oud hooi, bovenop het veld met kweek wat er stond. Het meeste deed het boven verwachting - tot het zo idioot droog werd. Dat kon ik de grond ook niet kwalijk nemen, die is natuurlijk nog niet in balans. Dit jaar merk ik dat de tuin nog een beetje last heeft van de droogte van vorig jaar en de relatief droge winter. De laag organisch materiaal heeft minder water kunnen opzuigen dan ze aan zou kunnen. Maar ik heb een bron laten slaan, dus ik heb in april al redelijk wat water gegeven. Nu ligt er op de meeste bedden een dikke mulchlaag van oud hooi.
Dit voorjaar heb ik er weer drie bedden bij gemaakt op een stuk waar ik vorig jaar met karton en oud hooi de kweek verstikt heb. Omdat de grond daar erg arm is heb ik eigenlijk een soort vlakke composthopen opgezet, met groenafval en stro met mest uit het schapenstalletje. Afgedekt met gerijpte compost en daar groeien nu de pompoenen en courgette. Mijn ervaring is dat dit goed werkt: het eerste jaar pompoen / courgette op ruig en voedselrijk materiaal, het tweede jaar is het aardig verteerd en dan zet ik er aardappels op. Het derde jaar heb ik dan mooie, diep losgemaakte bedden waar van alles op kan.
Er staan ook nog de nodige vaste groenten tussen, eeuwig moes, asperge etc. Die moeten uiteindelijk naar het voedselbos, maar dat is voor mij dus echt een nieuw experiment. De afgelopen twee winters heb ik al veel boompjes geplant. Ben nu bezig er een dikke hooilaag uit te spreiden, in de hoop de grasmat te verstikken (zonder de boompjes te verstikken, dat valt nog niet mee). Een mij welgezinde dorpsgenoot heeft vele tientallen stekjes van smeerwortel Bocking 14 voor me gemaakt, die ik er wil planten voor de stikstofvoorziening van de fruitbomen. Iemand anders kwam aan met aardpeer en artisjokplantjes. Dat voedselbos komt wel vol, alleen moet dat gras weg want nu kan ik de struik- en kruidlaag niet aanplanten, het gras geeft teveel concurrentie.
Al dat mulchen zou voor slakken kunnen zorgen, maar die houden mijn twee loopeenden gelukkig in bedwang. Mevrouw zit nu te broeden, dus wie weet heb ik er binnenkort meer.
Kom, ik ga maar weer eens een paar kruiwagens oud hooi verplaatsen...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Dutch John »

Ik heb de kruidlaag in het voedselbos opgegeven. En sta daar niet alleen in; kennelijk komen meer Nederlanders tot die conclusie. Het gras en kweek heeft nu eenmaal meer geduld dan de beheerder, tenzij de laatste zich volledig in dienst stelt van zijn ideaal.....

Loopeenden komen er hier nooit meer in. Het stelletje opportunisten vreet inderdaad gras en slakken. Maar pas als de aardbeien, bessen, zelfs kruisbessen en alle bladgroenten op zijn. Het vlees smaakt prima, maar ze zijn lastig te slachten en veel gewicht komt er niet vanaf. Dus dat is ook geen positieve afweging.

Permacultuur is prima, maar alleen dat wat lokaal werkt, omdat het altijd zo gewerkt heeft. Het is daarom wijzer om uit te vinden hoe plaatselijke voorouders het deden. We mogen niet de arrogantie hebben om te denken dat hedendaags buitenlands gedachtegoed hier één op één te implementeren is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: 10 jun 2019, 08:30 Permacultuur is prima, maar alleen dat wat lokaal werkt, omdat het altijd zo gewerkt heeft. Het is daarom wijzer om uit te vinden hoe plaatselijke voorouders het deden. We mogen niet de arrogantie hebben om te denken dat hedendaags buitenlands gedachtegoed hier één op één te implementeren is.
Hear hear!

Überhaupt gaat het bij permacultuur toch over observeren??

Ben hier blij dat ik de moestuin nu eindelijk min of meer afgeschermd heb van het omliggende gras. Er is lastig tegenop te werken, het groeit elk jaar alle bedden in met meters tegelijk.

Ik heb een paar verhoogde bedden met semi- of permanente beplanting. Die worden ook overgroeid door gras continu. Ben er ook nog niet wat dat betreft.

Het linkt allemaal leuk, maar zoals je zegt, de lokale situatie verdient ook de aandacht.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

Geertje schreef: 10 jun 2019, 08:04 Een mij welgezinde dorpsgenoot heeft vele tientallen stekjes van smeerwortel Bocking 14 voor me gemaakt, die ik er wil planten voor de stikstofvoorziening van de fruitbomen
Smeerwortel werkt bij mij tot nu toe prima. We zijn er nu af en toe afscheidinkjes mee aan het maken. Een haagje van smeerwortel zou op zich het gras wel tegen moeten houden denk ik.

gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Wat bij de een niet werkt of kan werken doet het bij een ander wel ,hier ook veel gras en kweekgras ,dus zet ik de varkens in om een stukje te ontginnen ,hierna komt er een mulg laag op ,en dan begint het feestje ,aardappels groente en daarna fijn spul .
Kweek werd in de jaren 30 bestreden en gras ook ,door wel 3 of 4 x te ploegen eggen ,en weer ploegen ,naakte grond weten we inmiddels dat dit behoorlijk uitspoelt .
In mijn situatie werkt een combi tuin het best , boven fruit lager bessen onder groentes of kruiden ,maar wel nadat de grond schoon is .
Een goed voedsel bos zal in de loop van vele jaren zelf de gras druk aan kunnen ,maar om er nu al tere gewassen in te zetten als asperge lijkt me voor jou bos wat te vroeg .
Bij landbouw gewassen is er ook altijd de strijd tegen gras achtigen , zet ik de varkens in ,kom ik tot de conclusie schone grond te hebben voor een aantal jaren .
Loop eenden inzetten lijkt mij ook een goed idee ,weliswaar niet in de tere gewassen ,meer in grasland of bos , met gaas zet ik de groente tuin , en ook de combi voedsel bos af zodat de kippen enz. vrij kunnen lopen maar niet in deze tuinen kunnen komen .
Geertje mocht je loop eendjes over hebben ,heb ik wel belangstelling voor een clubje .
Voorheen had ik grote eenden ,veel jongen ,enz. . nu wil ik alleen nog aanhouden wat nut heeft ,en een paar loop eenden kunnen veel slaken eten in het omliggend grasland, met als resultaat dat de totale druk verminderd .Vlees heb ik minder/geen behoefte aan .
Er zouden ook nog wat fazanten,grote ganzen als toeloeze en parelhoenders bij mogen ,verminderd de insectendruk tot er weer balans is , helaas heeft een stroper onze fazanten geschoten .
Smeer wortel kan ook een woeker plant worden ,ga maar een wortels oogsten ,elk vergeten stukje komt op als nieuwe plant .
De moestuin x voedsel bos bewerk ik na permacultuur idee ,veel combinaties ,en veel mulg ,en wieden wat er niet mag groeien ,voorlopig veel opkomende rogge omdat er een gewas slecht gedorst is ,alleen de poli cultuur werkt hier minder goed ,te veel druk van snel groeiers waardoor langzamere minder kans hebben en weg kwijnen .
veder heb ik veel zaadvaste rassen , eigen zaad winning en soms een mislukking, maar het kringetje is rond .
Voedsel bos zou je een 30 jaar niet naar om moeten kijken ,daarna wat dunnen en kruidachtige planten ,bos voor de volgende generatie ,jammer dat onze voorouders deze kennis niet hadden .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door remco d »

Ik ben nu op YouTube een beetje aan het kijken naar de boerderij van Richard Perkins. De combinatie tussen vee, bomen en vaste planten en ook eenjarigen staat mij wel aan, maar de eenjarigen wel gescheiden van de rest. Zou zoiets in Nederland rendabel te krijgen zijn?

Hij gebruikt wel veel materiaal wat niet van zijn boerderij komt, zoals compost houtsnippers en kippenvoer dus echt "duurzaam" is het niet. Geeft hij ook toe. Desalniettemin inspirerend. Staat misschien wel 100 uur video van op YouTube, het kijkt lekker weg. Niks wollig (wat 99% van alles wat over permacultuur gaat wel is) maar lekker praktisch.

Gr Remco
Plaats reactie