tuinhuis groendak

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
barts
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2019, 22:56

tuinhuis groendak

Bericht door barts »

Dag allen,

ik ben nieuw op dit forum en heb al direct een vraag/project voor jullie.
Dus..ik heb een tuinhuis gekregen van een kennis en zou hier graag een groendak op bouwen.
Ideaal gezien wordt dit een groendak met bloemen en eventueel wat kruiden erop enzo.
Als dat allemaal zou lukken overweeg ik om er een bijenhotel bij op te zetten.

Maar mijn initieel enthousiasme is wat geremd door technische vereisten en dan denk ik vooral..kan mijn tuinhuis dat gewicht wel aan.

Het tuinhuis is 3m breed en 2m lang en wordt in het midden over de breedte ondersteund door 1 balk van 10cm hoog en 5 breed.
foto buitenkant:
Afbeelding https://ibb.co/bRvz3qn
foto dak langs binnen:
Afbeelding https://ibb.co/dtkw2CK

Ik dacht het volgende te doen:
-op het dak een opstaande rand te bouwen van c. 15cm-20cm hoog
-hierop en over een vijverplastic van 1mm
-een laag kleikorrels
-wortelwerend doek
-hierop een laag dweilen om het vocht wat langer vast te houden
-substraat: 15cm potgrond(beter turf zeker?) gemengd met kleikorrels

Wat denken jullie? Alle opmerkingen, tips,... zijn meer dan welkom!

Bedankt
barts
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: tuinhuis groendak

Bericht door Paul Joosten »

Eerst even je foto's laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer je er een waterdichte bak op gaat maken zal die bij een hoosbui vollopen en heb je een zwembad van 15-20 cm diep. Dat weegt 150 tot 200 kg/m2 en dat is nogal wat, op 6 m2 ruim een ton. Er is een (potentieel destructieve) manier om snel te bepalen of je dak dat aankan. Ga er met een groepje mensen op staan, en beoordeel wat het dak doet door steeds een persoon toe te voegen. Met (iets meer dan) 2 personen per m2 kom je ongeveer aan dezelfde belasting. Je kunt ook een constructeur je dakconstructie laten doorrekenen en welke extra belasting het zal aankunnen. Een simpele mogelijkheid om het midden zo nodig nog wat te verstevigen is tegen die balk een stalen hoeklijn schroeven.

Wanneer het badje vol is zal het op het laagste punt gaan overstromen. Geen wenselijke taferelen denk ik, leg dus in ieder geval regenpijpen aan met een uitloop door die verhoging heen. Je zult dan bij grote droogte wel moeten sproeien. Begroeiing zoals jij beschrijft is redelijk gevoelig voor uitdroging.

Een andere optie is voor een wat lichtere soort groendak te kiezen. Ik heb op mijn schuur zo'n 65 m2 sedum liggen dat op mijn manier droog slechts 20 kg/m2 weegt en maximaal 17l/m2 water kan vasthouden, totaal dus 37 kg/m2 extra. Op 6 m2 is dat 200kg en dat zou jouw schuurtje toch makkelijk aan moeten kunnen denk ik.

Ik ging er vanuit dat de bestaande constructie die er al decennia stond wel 50 kg/m2 marge moest hebben en heb de bestaande constructie verzwaard. Door de gordingen extra af te steunen op de onderliggende constructie en het aantal gordingen of op ander plaatsen de spanten te verdubbelen heb ik die marge minimaal verdubbeld. Het dak ligt er nu twee jaar en de constructie heeft geen enkel teken van zwakte vertoond.

Mijn dak (was gewoon bitumen) heb ik veranderd door de bitumen er af te halen (dat moest toch al omdat ik eerst wat dakkapellen heb gezet). De randen heb ik verhoogd met een boeibord van 15cm hoog. Het resultaat heb ik overtrokken met EPDM. Wat steviger en vooral flexibeler dan vijverfolie, omdat het dak toch wel wat oneffenheden vertoonde. Op strategische plekken heb ik in de boeiborden regenwater afvoeren geplaatst om het geen zwembad te laten worden. Het EPDM is voorzien van een laag vliesdoek, hier overheen een drainagelaag. Op de vrijwel vlak liggende delen type C20 (Google er maar op) om overtollig water de mogelijkheid te geven weg te lopen, op de wat steilere delen type H25, dat hetzelfde doet maar in een soort miniatuur eierdoos vakjes een buffervoorraad water kan vasthouden. Hier overheen substraat in de vorm van enkele cm's steenwol, met tenslotte de sedummatten (uit te rollen als graszoden). Het groendak (excl. aanpassingen aan de constructie en het EPDM) kostte me nog geen €30/m2. In dit draadje zie je er nog wat meer over.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
barts
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2019, 22:56

Re: tuinhuis groendak

Bericht door barts »

Hallo,
bedankt voor de uitgebreide reactie.
k Was in mijn originele post vergeten zeggen dat ik op het laagste punt van plan ben een afvoer te steken voor het water.
Misschien dat ik dan best gewoon nog twee extra dwarsbalken steek. Kleine moeite en dan zal het wel stevig genoeg zijn zeker.

Wat de begroeing betreft klopt het idd dat die wat sneller uitdroogt maar 't is maar een hobby project.
Als de bloemen het niet halen kan ik nog altijd voor sedum gaan..dat zien we wel.

't Is een mooie dag om men groendak verder te bouwen!
Bedankt..
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: tuinhuis groendak

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Voor je afvoer kun je het beste een stadsafvoer plaatsen op het laagste punt. Kleikorrels kan. Turf is behoorlijk milieubelastend, het afgraven ervan. Beter kijk je of je ergens ee de daktuinsubstraat kan vinden, houdt prima vocht vast en planten groeien er goed op, beste is icm sedum. Ik 1 keer per jaar organische mest erbij.
Plaats reactie