waterreservoir

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: waterreservoir

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Geen leuk werkje ,eerst leegpompen daarna drek opscheppen en met de kruiwagen afvoeren .
Ik ken het gevoel:
img_7376.jpg
en ga je ideeën zeker ter harte nemen als ik tijd heb!

Alef
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: waterreservoir

Bericht door Ruuben »

Hoe is het nu met je bak gegaan?

Ik hoop dat je toch een uvc lamp voor water hebt geïntegreerd.
Het is vooral tegen algengroei. Lijkt me dat je in je stilstaande waterbak zo min mogelijk gedoe wil.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Sinds mijn vorige bericht is er met de plannen voor het regenwaterhergebruik nog niets gedaan en ook nu staat het nog niet helemaal bovenaan de lijst. Ik overweeg overigens niet om in de opslag ook maar iets te gaan doen met UV, dat lijkt me met mijn voor-filtering, de lichtdichte opslag en het voorgenomen gebruik domweg overbodig. De tijd zal het leren...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Eindelijk is er nieuws te melden! Het regenwaterfilter is (op evt. begroeiing met helofyten na) al geruime tijd gereed. De buitenkant is bekleed met doormidden geslagen stoeptegels waarin ik wat sedum geduwd heb zodat het een soort alternatief rotstuintje zal worden.
2022-06-05 16.12.19.jpg
De regen loopt er probleemloos door en via de afvoer naar de opslagruimte onder de schuur. Die heeft een oppervlakte van ca. 5x7 m2 en een hoogte van ruim een meter zodat er minstens 35 m3 water kan worden opgeslagen. Dat valt niet elke dag dus heb ik eerst een paar maanden gewacht totdat de opslag een flink deel gevuld was. In februari heeft het veel geregend en op zeker moment zat het reservoir onder de schuur wel bijna half vol. Daarna had ik weer even andere prioriteiten.

Dit weekend heb ik eindelijk de hydrofoorpomp geplaatst en er de toiletten in huis (de rode mantelbuis loopt door tot in de kelder in huis) en een slanghaspel voor de tuin op aangesloten. Een expansievaatje dat ik nog had liggen staat er op proef even bij, de idee is dat die de druk beter op peil kan houden waardoor de pomp niet (vaak) aan hoeft te slaan wanneer er geen water gebruikt wordt. De pomp slaat af bij ca. 3,5 bar en komt pas weer bij wanneer de druk tot ca. 2 bar is gedaald. Prima dus!
2022-06-05 15.48.36.jpg
Helaas bleek intussen het waterniveau in de opslag flink gedaald, ik ben misschien wel 10 m3 water kwijt! We hebben langdurig vrijwel geen regen gehad en kennelijk is de opslag toch niet zo waterdicht als ik had verondersteld. (Tja, assumption is the mother of all fuck-ups...) Nadere beschouwing leert dat de wanden niet prefab zijn maar gemetseld en aan de binnenzijde met cement(?) afgesmeerd. Vermoedelijk is dit niet goed waterdicht want een andere verklaring voor het verdwijnen van zoveel water kan ik niet bedenken. De bodem is beton, dat ziet er wel goed uit maar hoe dat is gestort is niet meer te achterhalen. Verlies van dergelijke hoeveelheden water is toch wel zorgelijk; waar blijft het en drijft mijn schuur op een bepaald moment niet weg (sinkhole?).

De vraag is dus hoe ik dit reservoir aan de binnenkant goed waterdicht kan maken. Twee componenten epoxy is een mogelijkheid maar dat gaat me met 35 m2 bodem en 25 m2 wanden een onaangenaam hoog bedrag kosten. Aanbrengen is ook al geen sinecure want de ruimte is totaal niet geventileerd waardoor adembescherming wel nodig zal zijn. Ook zal ik de ruimte dan eerst weer leeg en mogelijk goed droog moeten maken.

Wie weet een alternatief? Liefst DHZ aan te brengen, niet te duur, ook op vochtige/natte ondergrond aan te brengen?

Lang geleden zijn er TV-opnamen gemaakt bij mij thuis waarbij ook het reservoir even in beeld kwam(vanaf min. 3:00):
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waterreservoir

Bericht door JantjeV8 »

Een epdm liner of een pvc liner er tegen verlijmen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: waterreservoir

Bericht door Ruuben »

hmmm Paul... ik zou niet te snel voor goedkoop zijn als het op de basis van je huis gaat. Misschien een zwembadbeurs bezoeken en eens leren van verschillende waterdicht maak opbouw systemen. Onderzoek lijkt me ook terecht. Misschien echo van de grond of zo.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: waterreservoir

Bericht door LeaD »

Ruimte tussen de gemetste steunen dichtmaken tot een effen muur, dan heb je 2 volumes en heel wat perikelen minder .

Je kan ook eens je licht opsteken op een landbouwbeurs hoe je een mestzak zou kunnen installeren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor jullie reacties. Wanner ik ga zoeken op mestzakken, vijverfolies etc slaat me de schrik om het hart. De prijzen worden echt een showstopper, ik heb wel wat over voor een beter milieu maar zoveel kosten moeten maken ter vervanging van enkele tientallen kuubs spotgoedkoop drinkwater wordt me toch te gortig. Dan moeten we maar creatief denken. Misschien maar betegelen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: waterreservoir

Bericht door frans »

De kelder waterdicht maken met Thoroseal.

Jaren geleden gebruikt om een smeerkuil dicht te maken, bleek in de winter tot de rand vol te staan met water.
In mijn huidige stek mijn hok ook dicht gekregen met het zelfde spul.
Kan niet anders zeggen, goed spul.
Stinkt niet en je moet het op vochtige ondergrond aanbrengen.
Kon het toen overigens alleen via internet in Belgie vinden en kopen.
Frans.
n.b. Hier vannacht 3 cm, water gevallen. hok droog.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Bedankt Frans, dat ziet er nog enigszins betaalbaar uit en in augustus moet ik toch al eens in Mechelen zijn dan kan ik het daar wel afhalen. Heb je er ook THORO ACRYL 60 bij gebruikt? 2,5 kg/m2 wordt toch nog wel een gewichtig werkje, dat wordt zes zakken of zo...

Ik vond trouwens nog een ander alternatief, Permacon. Daarvoor moet de ondergrond nog wel wat droger gemaakt worden maar het is simpel met een lagedrukspuit aan te brengen en ik kan met een verpakking van 25 liter toe. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: waterreservoir

Bericht door frans »

Ik heb niets extra erbij gebruikt.
Gewoon met een blok kwast er twee keer op gesmeerd.
Zoals op de gebruiks aanwijzing op de zak stond.
Zit er al weer jaren op.
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waterreservoir

Bericht door JantjeV8 »

Liquid rubber, wellicht iets?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Heb ik ook naar gekeken. Kom ik al gauw uit op een bedrag met vier cijfers voor de komma....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: waterreservoir

Bericht door JantjeV8 »

Nou las ik toevallig iets wat JustNimbus heet. Wellicht kun je daar wat mee?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: waterreservoir

Bericht door Paul Joosten »

Alleen als de komma een of twee plaatsen verkeerd blijkt te staan:
Wat kost een regenwatersysteem?
Bij JustNimbus houden we van eenvoud. Daarom hanteren we een vaste prijs voor elke basisinstallatie: je betaalt nooit meer dan € 3.499,-. Klik hier voor de voorwaarden. Als je een beetje handig bent, kun je het systeem ook zelf installeren. Je betaalt dan 800 euro minder.

Kijk hier voor meer informatie over de prijs. Is jouw woonsituatie afwijkend, of wil je een grotere of kleinere waterzak? Vraag dan gratis en vrijblijvend een offerte aan op basis van jouw persoonlijke situatie.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie