MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door alefarendsen »

Ik ben bezig met de aftimmering van m'n huis binnen. Sierlijsten rond de deuren en kozijnen, plinten, et cetera.

Ik frees de boel zelf met m'n freestafeltje, maar ben nu nog even op zoek naar het juiste materiaal.

Ik ben op zoek naar iets wat 16 - 18mm bij 65 - 70mm.

Ik heb nu de volgende opties:

- MDF plaat 18mm, zelf stroken zagen van 65 - 70mm. Al dan niet formaldehyde vrij
- vuren schaaflat
- grenen schaaflat

Conventioneel MDF is veruit het goedkoopst. Per strekkende meter kom ik op minder dan €0.50 uit voor MDF tegen €2 tot €3 voor vuren of grenen.

Er is MDF wat vrijwel vrij is van formaldehyde (hier). De prijs daarvan komt uit rond de €1.40 per strekkende meter als ik het zelf verzaag.

Kortom, ik denk dat ik voor de sierlijsten rond de kozijnen en deuren de formaldehyde-vrije MDF variant ga nemen, maar ik weet niet of die voor plinten ook geschikt is, ivm vocht...

Iemand ideeën?

thanks,
Alef
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door JantjeV8 »

Ja, bamboe.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: MDF / vuren / grenen voor aftimmerwerk

Bericht door alefarendsen »

Hmmm, interessant. Had er niet aan gedacht. Ik heb even zitten zoeken, maar kom niet direct geschikte maten tegen.

Het lijkt me niet / lastig te frezen, splintert het niet snel?

Alef
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door willem »

Als je bang bent voor vocht ga je voor de plinten toch voor de vuren latten,
neem aan dat je toch alles in de verf zet dus duurdere grenen is onzin.
Als je vocht constateer, of bang bent voor de toekomst dat het vochtig wordt,
zou je verder opzoek moeten om dat 'voor' te zijn.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door JantjeV8 »

In de bouw wordt Bamboe toch nog wel eens gebruikt als vervanger voor hardhoutsoorten zoals merbau en sapupyra. Dat zijn kortvezelige houtsoorten. Het Bamboe is qua bewerken daar erg goed mee te vergelijken. Bewerken als hardhout, maar dat gaat erg goed.
Rondom dat Bamboe hangt een heel sterk ecologisch verhaal, of dat allemaal klopt weet ik niet. Waar het voor de particulier te verkrijgen is weet ik ook niet, google zal dat wel kunnen vertellen.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door ivob »

Alle binnenmaterialen die in onze woning overschilderd werden (vensterbanken, deuren, deurlijsten, inmaakkasten, leefkeuken, badkamer) hebben we uitgevoerd in groene (watervaste) mdf. Het materiaal achter de speksteenkachel in rode mdf (brandwerend).
Plinten die overschilderd moeten worden kan je dus ook makkelijk in groene mdf uitvoeren.
Alle groene mdf die herhaaldelijk met vocht in aanraking komt (keuken, badkamer, overwarmde ruimten) gaat nu al 5 jaar mee zonder een krimp te geven.
Wij hebben voor de echter plinten gekozen voor schildereik (goedkoopste soort eik) maar dat behandeld met een whitewash zodat het uitzicht nagenoeg hetzelfde was als de vloerbedekking zonder dat de prijs opliep. Omdat tegels op de vloer voor ons te koud aanvoelden* hebben we voor de vloerbedekking overal gekozen voor gelaagde houtafwerking. Voelt veel warmer aan en vraagt praktisch geen onderhoud.
Maar overschilderde groene mdf is voor plinten zeker ook een optie.
Door de structuur van bamboe zou ik het zonde vinden moest dat overschilderd worden.

*om technische redenen konden we de zwevende vloerplaat van de oude woning tijdens de renovatie niet meer dan 4 cm isoleren.
Niet ideaal maar dat was technisch het enige haalbare.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door alefarendsen »

Dank allen voor input. Ik ben qua MDF toch een beetje huiverig voor het formaldehyde aspect. Vuren / grenen voelt beter. Grenen is inderdaad duurder, maar heeft minder kwasten / noesten en is wel minder scheurgevoelig... Maar de prijs is ook een ding. Het wordt denk ik vuren. Ik laat nog wel weten.

Bamboe beetje onderzoek naar gedaan, maar is niet heel makkelijk te krijgen. Er zit ook nog wel wat tijdsdruk op, dus misschien voor de volgende klus.

Alef
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door ivob »

Dan kies je toch gewoon voor MDF ZF.
Of je behandelt je plaat met een grondlaag op basis van alkyd. Twee tot drie doorgedroogde lagen volstaan meestal. De grondstof van die verf of vernis (alkydhars genoemd) wordt gestookt uit natuurlijke olie zoals lijnolie of soyaolie.
Dit als heet je bedoeling is om de verdamping van de formaldehydelijmen in standaard mdf tegen te gaan.
Iedere natuurlijke houtsoort bevat formaldehyde.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: MDF / vuren / hardhout voor aftimmerwerk

Bericht door alefarendsen »

Zou mooi zijn, ware het niet dat ik van schilderen met alkyd-gebaseerde verven echt drama vind. M'n longen protesteren steen en been, ook buiten. Ben vorig jaar overgestapt op lijnolie, schildert een stuk prettiger. Ook voor binnen nu en dat gaat tot nu toe lekker.

Anyway, het is vuren geworden.

gr.,
Alef
Plaats reactie