ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door ecogoeikoop »

Familie van mij in de usa heeft een haard met een ingebouwde gasbrander (aan het openbare net)
Enkele grote blokken in de haard smijten, gas even aanzetten met een knopje op de muur. Als hij aan is, gas uitzetten.

Raar dat dit systeem hier niet lijkt te bestaan... Een idee voor onze uitvinders hier op het forum?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door Albert van WdJ »

Ik steek mijn houtkachels tegenwoordig altijd aan met oude sla-olie en een oude krant. Gaat vast net zo snel.

Volgens mij is die gasaansteker echt Amerikaans, gemak dient de mens.

Ik zelf vind het juist aangenaam even klooien met aanmaakhoutjes etc. Volgens mij hebben de meesten houtstokers op het forum die tick :P

Albert
Change, before you have to.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door ecogoeikoop »

:lol: ik vond het ook typisch
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door kockie »

Daarbij komt nog : wat moet je als je geen gasdruk hebt door storing. Heb je het dubbel koud. Geen gas en ook nog eens geen houtvuur, omdat je fatsoenlijk stoken bent verleerd... :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door recumby »

aansteken is bij mij letterlijk aansteken. 1 lucifer tegen een propje papier (ik doe er de laatste tijd ook wat (frituur-) olie op), deurtje sluiten en de kachel brandt voor minstens 1 tot anderhalf uur. Dit is voor mij zelfs gemakkelijker dan dat amerikaans systeem, want daar moet je 'm aansteken, en dan na 5 (10?) minuutjes nog eens aan denken om 'm terug uitdoen. ik moet enkel aansteken en klaar is kees!
(en zo'n systeem kost ook nog eens geld om te installeren en verbruikt (niet veel, maar kom) gas wat je ook moet betalen)
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door Blijfhopen »

Bij de Gamma aanmaakblokjes 3x24 voor 1.99. Die gaan dan ook nog eens in tweeën, want ons ben zunig, wat droog dun snoeihout en één lucifer en branden maar.
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door JantjeV8 »

Lang vuren plankje onderin.
2 aanmaakblokjes er op, van die eco dingen, met een lucifer aan steken. 1 blokje leg achterin de kachel op het plankje, het andere vooraan in de kachel op het plankje.
Dan een plankje er tussen en een plankje er overheen. Een soort aanmaaksandwich zal ik maar zeggen.
Daarna m'n kruiwagentje gaan vullen en de kachel afvullen. Deurtje dicht en klaar.
10 minuten een acceptabel rookpluimpje, daarna niets meer te zien.

Een aanmaaksysteem kun je natuurlijk best met een piezo achtig ding en een gaskruikje maken, maar ik vind het totaal niet de moeite.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door kiekeboe »

vroeger als kind hadden wij thuis een open haard met een gasvlam.
dat was een zelf gemaakt systeem met onderdelen uit een gaskachel.
het heeft een tijdje goed gefunctioneerd, maar al vrij snel ging het thermokoppel stuk.
ik denk achteraf dat dat te maken had met oneigenlijk gebruik ervan.

daarna werd hij nog wel gebruikt maar dan met de duim erop totdat het hout brandde.

ik ben het met de anderen eens; leuk bedacht maar volgens mij veel moeite voor weinig voordeel.

ik gebruik zelf de bruine blokjes van albert heijn, geen idee wat ze kosten maar ze branden lang en ik gebruik maar eentje per keer.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door Brit »

Ik zat te denken dat een automatische gasontsteking bij een houtCV in combinatie met een zonneboiler een goeie zou zijn. Dan kan de kachel zelf aanslaan als de buffer te koud is geworden :wink:
Dit zal onnodig stoken tegengaan en dus zorgen dat we zuiniger met onze ecologische energiebron kunnen omgaan....... :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door JantjeV8 »

Is het een heel verkeerde visie van mij dat ik niet op een kuubje hout extra kijk, maar wel Natuurmonumenten bijdraag (ook fysiek) voor jonge aanplant??
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door Brit »

JantjeV8 schreef:Is het een heel verkeerde visie van mij dat ik niet op een kuubje hout extra kijk, maar wel Natuurmonumenten bijdraag (ook fysiek) voor jonge aanplant??
Nee hoor, nu nog niet. :lol:
Maar als alle olie en gas uit de bodem op is (of verboden) dan is het waarschijnlijk wel handig als de overbevolkte planeet zich kan verwarmen met de aanwezige (oude) bomen :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door Pigion »

Wij hadden vroeger thuis een gas-pook. Deze duwde je onderin de kachel, hout/kolen erop en aansteken. Na een paar minuten de pook eruit, klaar is Kees. Ik weet niet of de pook eigenbouw was of ergens gekocht.
Pigion. Met alle regeltjes kan zo,n pook nu niet meer worden verkocht maar het werkte uitstekend.
Pigion
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: ingebouwde gasaansteker houtkachel, houtketel, ...

Bericht door ecogoeikoop »

Als je het ecologisch bekijkt is het mss wel beter dat de haard met een krachtig gasvuur aangemaakt wordt...
Plaats reactie