Mispels

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Mispels

Bericht door benthuis »

Hier om de hoek staan veel mispels.
Heb net een kilo of 20 geplukt, deze zitten nu in de ontsapper. Iemand nog andere tips voor mispels? Jam/gelei maak ik door wat sap in te dikken denk ik.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Mispels

Bericht door maarten martens »

hier in de tuin staat ook een oude mispelboom, ge-ent op een meidoorn.
vorig jaar oogst was nul !
dit jaar hangt de boom vol !!

nog even deze warme week afwachten, dan plukken en rapen !

ik snij de kroontjes eraf, wassen en ontpitten (vettig werkje)
daarna met schil en al in een grote pot op laag vuur, beetje water er bij en veel rietsuiker & laten verder pruttelen.
met een spatel uitlepelen en door de passe-vite draaien,

het geheel wordt dan een compotje met een unieke smaak !!

op bokaal trekken en smeren als broodbeleg.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mispels

Bericht door jwardenier »

Hier ook een mispel boompje ,ik weet nog niet wat ik met de vruchten ga doen ,heb wel gehoord dat er eerst een stevige nachtvorst over moet om de vruchten beter te krijgen ,ik wacht nog even met oogsten .
De vruchten die vallen worden direct opgegeten door de ganzen ,ze hebben ook al veel ander valfruit op ,o a de heerlijke perziken.
Wij eten de ganzen , dus
We hebben wel een behoorlijke hoeveelheid glazen vol perziken staan ,dit jaar zijn ze super lekker vooral bij bruine bonen met spekjes ingezuurde vruchten en stroop .
Ben ik hoop dat je je bevindingen laat weten ,ik ben benieuwd wat je er van maakt .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mispels

Bericht door benthuis »

Sap en gelei is het geworden...
Waar de gelei niet helemaal stevig is geworden. Simone heeft er veel pectine bij gedaan maar denk dat we de verkeerde variant hadden... Dus nu mooi rood stapje voor door de yoghurt en ook als siroop met water erg lekker!
Volgende keer voeg ik er wat citroen aan toe voor de frisse toevoeging.

Let op dat na nachtvoorstelling ea heel snel gaat. Ik doe volgende keer het volgende: oogsten en wassen als ze allemaal nog hard zijn. 2 dagen in de vriezer, in kratjes 2/3 dagen buiten om rijp te worden. Alle vruchten zijn dan min of meer op zelfde moment rijp en ik denk dat. Ik dat ik ze dan zonder volgende behandeling ga verwerken.
Nu was wassen en snijden van de gemixte mispels veeeeeeel werk...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mispels

Bericht door jwardenier »

Ben ,ik kwam het recept Mispel bluf 2 KG tegen : 1 kg mispels 1 grote of 2 kleine citroenen 3 kruidnagels 6 dl cider circa 1 kg bastaard suiker honing of ahornstroop naar smaak . Was de vruchten en snijd ze klein ,voeg kruidnagels en cider toe en laat het fruit zacht koken .Zeven en pulp wegen 3/4 van het gewicht ervan aan suiker toevoegen ,breng aan de kook ,doe in potten en sluit af .
Wanner de fruitpasta gebruikt wordt klop je een gedeelte met honing of ahornstroop zacht .Schep de bluf in schaaltjes en garneer hem met geslagen room en kokosmakronen . Dit lijkt mij wel wat ,lekker als na gerecht .
Ik zal de vruchten in de vriezer doen en wachten totdat de cider klaar is .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mispels

Bericht door benthuis »

Gaaf recept! Misschien kan ik nog wat maken, maar meeste zijn hier al kapot
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mispels

Bericht door jwardenier »

ja dat is balen , je kun het recept ook opdelen en bv 1 kg maken .of de buurt afstropen of er nog een boompje staat .
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Mispels

Bericht door maarten martens »

vandaag eerste oogst, siroop van gemaakt, jammie !!

hoe ontpitten jullie de mispels ?
voor of na het koken ?

ik was vergeten dat dit een zwaar en vettig werkje is ...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mispels

Bericht door benthuis »

Niet ontpit... Vond ontkomen al een boel werk... Deze keer in de stoomextractor gedaan ... Volgende keer gewoon tot snot koken denk ik en eventueel door de grove zeef voor het vangen van de pitten?

Had gisteren met kweeperen siroop wel het probleem dat de pulp erg cloudy werd... siroop van schillen en klokhuizen bleef mooi helder. Snoepjes is trouwens ook een leuk product als je teveel hebt. Koken, pureren en inkoken in braadpan met wat suiker tot het loslaat van de pan en niet meer vloeide bij roeren. Uitspreiden, afkoelen en blokjes van snijden.... (Zo lekker dat de halve batch al is opgesnoept)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie