Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Hallo,

Ik ben de laatste weken veel bezig met energiebesparing.
Spouwmuurisolatie gaat er binnenkort komen.
Dakisolatie gaat ook gebeuren.

Vloer is nog even lastig ivm geen kruipruimte, dus hier denk ik nog even over na.

Nu lijkt me zonnepanelen ook wel iets.
Ik heb een mooie schuur van 7x4 meter met een plat dak en maximaal in de zon dus.

In 2017 was mijn verbruik ongeveer 2100kwh
2018 is de schatting iets hoger volgens de Nuon app ongeveer 2350kwh
Sinds vorig jaar juni een zoontje, dus het verbruik zal de komende jaren nog wel een heel klein beetje stijgen denk ik.

Nu zit ik te denken om dit pakkket aan te schaffen: https://www.durasun.be/product/volledig ... len-2475w/

Maar als je deze panelen los koopt zijn ze in de aanbieding: https://www.durasun.be/product/sunrise- ... 280w-poly/

Ik kom als ik alles los bestel op ongeveer:
9 sunrise solartech 280w poly x€118 = €1062
Goodwe 2000-ns omvormer €476
Dakmontage landscape €131
Monitoring via WiFi €36
Verzendkosten €108

Totaal kom ik op €1813

Installeren ken ik wel iemand die dat voor zeer weinig wil doen

Laten we alles hoog aanhouden en zeggen dat het €2000 gaat kosten.

Dan heb ik dus een terugverdientijd van Nog minder dan 5 jaar toch?

Klopt dit een beetje? Of maak ik ergens een fout?
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door tobsie »

De terugverdientijd kun je toch vrij eenvoudig uitrekenen door de energieprijs die je nu betaald te vermenigvuldigen met het aantal KWh's. Welke hulp heb je nodig?
Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat de regelgeving vanaf 2020 aangepast gaat worden.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

tobsie schreef: 01 okt 2018, 13:09 De terugverdientijd kun je toch vrij eenvoudig uitrekenen door de energieprijs die je nu betaald te vermenigvuldigen met het aantal KWh's. Welke hulp heb je nodig?
Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat de regelgeving vanaf 2020 aangepast gaat worden.
Bedankt,

Je vraagt welke hulp heb je nodig.

Nou, ik wilde even weten of dit allemaal een beetje reëel is en dat ik het goed heb uitgerekend het aantal panelen die ik nodig heb met deze omvormer etc.

Ik las namelijk vaak een TVT van 8-10 of meer jaren.

Maar als ik het zo bereken kom ik op iets meer dan 4 jaar. Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn, dus ik denk ik vraag het even aan mensen die er een beetje meer verstand van hebben;)

Maar ook jammer dat de regelgeving vanaf 2020 (ik las ook ergens 2021?) aangepast gaat worden.
Als het 2021 wordt, dan heb ik al de helft terugverdiend ongeveer als ik ze dit jaar nog op mijn dak kan plaatsen.

Het is natuurlijk nog wat onzeker allemaal, maar dit lijkt me dan toch nog steeds een hele goede investering?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door kockie »

Om even de kat op het spek te binden: wanneer heb je voor het laatst een terugverdientijd van je nieuwe tv, auto, bank, bed, vul maar in berekend?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

kockie schreef: 02 okt 2018, 19:55 Om even de kat op het spek te binden: wanneer heb je voor het laatst een terugverdientijd van je nieuwe tv, auto, bank, bed, vul maar in berekend?
Haha, leuke vraag:)

Een bank en bed leveren nu eenmaal geen geld op ;)
Als ik een auto koop dan denk ik er ook over na hoe zuinig hij is, hoe oud, hoeveel kmstand etc. Dan probeer ik ook uit te zoeken met welke aankoop ik op langere termijn het goedkoopst uit ben.

Wat is er mis met de tvt van zonnepanelen berekenen?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

9 panelen is 2520 Wp. als je die op het zuiden legt levert dat per jaar ingeveer 2250 kWh op. Gerekend met een kWh prijs van 20 cent is dat 450 Euro per jaar, en dus is je terugverdientijd inderdaad 4 jaar.

Als je nog een oude draaischijf meter hebt dan regelt het terugleveren zich zelf, heb je een "slimme" meter dan zul je vanaf 2020 te maken krijgen met een terugleververgoeding voor het geen je aan het net teruggeleverd hebt. Zoals het er nu naar uiziet zal deze vergoeding (in ieder geval in het begin) even hoog zijn als de kWh prijs.

Alle stroom die je verbruikt terwijl je systeem opwekt gaat niet via de meter, dus daar bespaar je de volle kWh prijs mee.

Niet te lang over nadenken en gewoon snel neerleggen!

Groet,

Hans
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

dormos schreef: 03 okt 2018, 08:03 9 panelen is 2520 Wp. als je die op het zuiden legt levert dat per jaar ingeveer 2250 kWh op. Gerekend met een kWh prijs van 20 cent is dat 450 Euro per jaar, en dus is je terugverdientijd inderdaad 4 jaar.

Als je nog een oude draaischijf meter hebt dan regelt het terugleveren zich zelf, heb je een "slimme" meter dan zul je vanaf 2020 te maken krijgen met een terugleververgoeding voor het geen je aan het net teruggeleverd hebt. Zoals het er nu naar uiziet zal deze vergoeding (in ieder geval in het begin) even hoog zijn als de kWh prijs.

Alle stroom die je verbruikt terwijl je systeem opwekt gaat niet via de meter, dus daar bespaar je de volle kWh prijs mee.

Niet te lang over nadenken en gewoon snel neerleggen!

Groet,

Hans
Kijk, dat is duidelijke taal.

Bedankt Hans!
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Nog een laatste vraagje.

Omvormers begrijp ik nog niet alles van. Heb ik in mijn voorbeeld een goede gekozen? Of beter een iets duurdere?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Of beter een iets duurdere?
De economisch voordeligste...
(beste prijs/kwaliteit verhouding)

Dat zou je toch moeten weten...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

Ik zou persoonlijk voor de aangeboden Goodwe gaan; 10 jaar garantie, nieuwprijs ongveer 1 jaar opbrengst.
Als je in Belgie woont kun je kiezen voor de 2000 Watt versie. Rendement is dan goed, prosumententarief lager maar nadeel is dat de omvormer vaak op max capaciteit moet werken (thermische belasting=slijtage). Op sommige dagen zal de omvormer uitschakelen omdat het opgewekte vermogen te veel boven de 2000 Watt zit
2500 Watt zal altijd werken, wordt wat minder belast maar is in Belgie duurder.

Groet,

Hans
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Top, ik heb inmiddels een offerte aangevraagd voor het pakket, maar dan met de panelen in de aanbiedingsprijs.

Bedankt voor alle reacties!
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Ikben nog een beetje aan het "onderhandelen" over de prijs, eventuele verzendkosten etc, maar ze gaan er zeer waarschijnlijk komen binnenkort.

Nog even een vraagje.
Ik lees over BTW terugvragen over de aankoop? Ook als je geen eigen onderneming hebt?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door WilfredT2 »

De vragen die je stelt zijn wel erg economisch... En met name de laatste zeer eenvoudig te vinden op internet. Bijvoorbeeld bij de overheid. Misschien nog betrouwbaarder ook dan een forum...
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

WilfredT2 schreef: 05 okt 2018, 22:02 De vragen die je stelt zijn wel erg economisch... En met name de laatste zeer eenvoudig te vinden op internet. Bijvoorbeeld bij de overheid. Misschien nog betrouwbaarder ook dan een forum...
Wilfred,

Ja daar heb heb eigenlijk wel gelijk in. Ben erg met energie (geld) besparen bezig de laatste weken..
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door JantjeV8 »

E123 schreef: 02 okt 2018, 23:20 Als ik een auto koop dan denk ik er ook over na hoe zuinig hij is, hoe oud, hoeveel kmstand etc. Dan probeer ik ook uit te zoeken met welke aankoop ik op langere termijn het goedkoopst uit ben.
Dus je rijdt met de meest zuinige auto die er te vinden is?
Plaats reactie