Hoe stook jij ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:als ik mijn aslade openzet op een bepaalde grote, hoor ik een huilend geluid van de wind. (zoals in de griezelfilms :-) )
Grappig dat je dit punt noemt, Walter. Het schijnt iets te zijn in het deurstel van deze kachel, en dan met name de onderbeluchting. Ik heb hetzelfde bij het rocket/bell project want daarbij gebruik ik hetzelfde systeem. Merkwaardig is dat hierbij diezelfde stand van de aslade de ideale situatie het dichtst benadert. Een van de instellingen die ik heb geprobeerd was de onderbeluchting vrijwel afsluiten en toen was er geen sprake van geluid.

Dat het bij Gerard geen gierend maar een zacht brommend geluid is kan te maken hebben met het feit dat zijn kozijn iets te laag staat ten opzichte van de aslade. Daardoor is de onderbeluchting mogelijk wat aan de magere kant en produceert het ding een andere toonhoogte. Dus Gerard, maak de sleuven in de bodem maar vrij, kennelijk wordt er via die weg toch wel lucht aangezogen. Sorry voor de late reactie, maar ik denk nu te begrijpen wat er gebeurt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Peter schrijft:
Dat het bij Gerard geen gierend maar een zacht brommend geluid is kan te maken hebben met het feit dat zijn kozijn iets te laag staat ten opzichte van de aslade. Daardoor is de onderbeluchting mogelijk wat aan de magere kant en produceert het ding een andere toonhoogte. Dus Gerard, maak de sleuven in de bodem maar vrij, kennelijk wordt er via die weg toch wel lucht aangezogen.

Peter.
De asla schuift over de voet. Onderkant voorplaat asla is 3 mm hoger dan stijl van de deur. Ik kan de asla nauwelijks omhoogtillen.
Ik denk dus dat "te laag" niet het geval is.
Overigens vinden we het een gezellig geluid.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

Blijfhopen schreef:De asla schuift over de voet. Onderkant voorplaat asla is 3 mm hoger dan stijl van de deur. Ik kan de asla nauwelijks omhoogtillen.
Ik denk dus dat "te laag" niet het geval is.
Overigens vinden we het een gezellig geluid.
Gerard, normaal gesproken staan de stijlen van het deurkozijn op dezelfde hoogte als de onderkant van de aslade. De lade staat wel op de voet, maar het kozijn staat op de buitenmantel. Die is dus daar ter plekke 3 mm lager dan de voet.
Je zou ook kunnen zeggen dat de asla 3 mm te hoog staat. (t.o.v. het deurkozijn).

Maakt niet uit, het enige wat er kan gebeuren is dat de lade vastloopt als-ie erg heet wordt. De speling is normaal 5 mm, daar is nu dus 2 mm van over. En het positieve is, dat je geen gejammer hebt, maar een aangenamer geluid. :)
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Peter,
Klopt. Bij grote hitteis de la geblokkeerd.
Wat zie je dat toch goed op die afstand. :)
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door willem »

Blijfhopen;

Als je nog zoekende bent naar een aszuiger, vandaag een advertentie in de krant van één van de twee
Duitse supermarkten voor € 24,zoveel.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Willem,
Bedankt voor de tip. Woensdag dat ding gekocht. Bij de firma L. waren ze nog in voorraad. In tegenstelling tot de firma G., waar ze overal in no time waren uitverkocht.
Gaat veel ronddwarrelende as tegen.

Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door gdelea »

het probleem met het stoken , is dat de meeste mensen een te grote kachel hebben .wat doe je als de kachel de boel op temperatuur heeft ,dan wordt dus meestal geknepen met de lucht toevoer.wat dus leid tot onvolledige verbranding de meeste mensen gaan uit van de wattage van bv cv. als je dan naar een doe het zelf zaak een folder pakt over radiators heb je +-93 watt per m3 nodig .als je met een houtkachel de boel op temperatuur wil houden zou je aan ongeveer 50 watt per m3 al haast genoeg moeten hebben.als je dan ook nog een keer nat hout hebt moet je ook nog extra gas geven om je water te verdampen wat weer onnodig houtverbruik tot gevolg heeft+dat de capaciteit van nat hout ook veel minder is.als je dan rechtstreeks je schoorsteen warm kan stoken gaat het nog ,maar als je normaal al problemen hebt om je schoorsteen temperatuur hoog genoeg te houden. heb je dan in het ergste geval dat het roetwater er uitloopt .en een te koude schoorsteen heeft ook weer invloed op het verbrandings proces. ik stook zelf eerst de schoorsteen op temperatuur tussen de 200 en 250 graden dan gaat de klep dicht dan kan ik de kachel [speksteen] hangt van het hout af in ongeveer een uur op zijn max temperatuur krijgen op het moment dat de 2 meters[ ook een op de kachel ]bij elkaar in de buurt komen ga ik spelen met de luchtschuif dan regel ik hem zo terug dat de schoorsteen temperatuur op ongeveer 130 graden blijft .de kachel kan ik als dat nodig is op wel 270 graden houden.omdat er in de kachel dubbel glas zit hou je dus de temperatuur in de kachel ook hoog ,ook de lucht die bij het vuur komt wordt voorverwarmd ,en komt van boven bij het vuur
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Weet iemand welke maximale temperatuur je in een houtvuur kunt bereiken.
Dus geen naverbranding o.i.d. Hang wel wat af van de houtsoort denk ik. Het gaat ,mij om het ongeveer.
GdeJ denkt met u mee.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door mark »

In Finnish fireplaces van albert bradn en Heikki Hyytiäinen(uit 1993) staat een schema waarbij temperaturen van 1000 graden en meer worden aangeven. Ze geven geen bovengrens aan.Maar als je het schema verder uit een zet kom je tot max 1300 graden. Ik weet wel als ik mijn stookkamer afvul met alleen hardhout dat mijn vuurbeton rooster stenen de vorm van champignons krijgen. Of het vuurbeton smelt lijkt het wel. Of dit kan weet ik niet maar vuurbeton kan als ik het goed heb temperaturen rond 1350 graden hebben.

groet mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Hoi Mark,
Het is toch wel te hopen dat de stenen weer de oorspronkelijke vorm krijgen.
Zoals ik het lees veranderen ze echt van vorm, maar dat kan toch niet waar zijn ?
Groeten,
gerard de jonge
GdeJ denkt met u mee.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Pigion »

Met hout kan je hoge temeperaturen bereiken. Ik was eens in de Jura (Fr) op vacantie en heb toen een glasfabriek bezocht, helaas niet meer in productie. De ovens (smeltkroezen) werden gestookt met beukehout van de bossen in de directe omgeving.
Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door mark »

En keer herhaald of het echt aan het volladen met hardhout(azobe) lag. Ongelooflijke hitte deurhendel niet meer aan te raken laat staan voor de stookdeur te staan. Sindsdien azobe onder op in verhouding met 1 op 3 met lichtere houtsoorten. Dit gaat prima. Ik geloof dat een van onze forum leden met houtvergassers ook vervormen van vuurbeteon kent.
Maar je moet wel erg ver gaan om dit te realiseren. Het advies voor een 4d geldt 6kg hout. Doe dit met azobe of ander hardhout dan is de stookkamer een stuk minder vol dan met licht hout. Dan kun je wel nagaan hoeveel kilo hout in de stookkamer zit als hij vol hardhout. Dit is echt teveel voor de 4d. Rookgas temperaturen lopen bij ons dan snel voorbij de 250++ graden.Dan staat je voor de vogels de stoken en de warmtewisselaar. De temperaturen in het buffervat lopen er snel door op.

De rooster stenen gaan x aantal stookbeurten mee. De eerste bij ons bijna 8 jaar.Nieuwe thuigestuurd gekregen vrij snel. De eerste set heeft wel erg op hun donder gehad. Heeft ook antraciet kolen op gelegen. Bij tigchelaar zeiden ze bij de kopen dat de kachel dit aan kon. Even testen niet erg ecologisch maar wel even proberen. De huidige stenen houden zich nu goed.

groet Mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door mark »

Oja ook opmerkelijk dat de warmtewisselaar veel meer verwarmt word door lichter hout soorten dan de zwaardere.Het zal er wel aan liggen dat er lichtere hout soorten meer gas zit dan de zwaarde zoals Pigion al eens opmerkte. Maar vuur met lange vuurtongen(meer gas?) reageert de warmtewisselaar wel beter.

groet Mark
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou best wel eens kunnen.
Als ik de kachel vol licht hout stop, loopt de boiler temperatuur doorgaans een graad of 5 hoger op tijdens de stook dan dat ik de kachel met zwaar hout vol gooi.
Maar per saldo zal het niet zo veel maken. Het lichte hout brand aanzienlijk korter dan het zware. Uiteindelijk heeft het denk ik ongeveer net zoveel liters water warm gemaakt.

Dat zou ik wel eens willen meten, het aantal liters per tijd wat door de pomp naar het buffer gestuwd word. IN de thermomixer zit wel een flow-metertje, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat af moet lezen, ik heb daar nog nooit verschil in gezien.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Atlas »

@ Jantjev8,
IN de thermomixer zit wel een flow-metertje
Dat is interessant. nooit gezien, welk merk heeft dat? ; heb je hiervan een linkje of misschien zelf een foto?

Atlas
Plaats reactie