na-isoleren van buitengevel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sonja
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:35

na-isoleren van buitengevel

Bericht door Sonja »

Dag allemaal

wij wonen in een huis dat dateert van begin 1900, anderhalve steen dik, redelijk poreuze steen waarbij de voegen op sommige plaatsen al behoorlijk zijn aangetast (vochtig huis). Dringend tijd dus voor een een grondige aanpak.
Wij zouden onze buitengevels willen aanpakken met een isostuc, dus (redelijk zwaar) isoleren en daarna een bepleistering erop. Liefst met bio-ecologisch materiaal.
Zelf hadden we gedacht aan Multipor, een product van Xella, maar dit werd ons afgeraden door de winkel aangezien dit in België niet gebruikt werd voor isolatie aan buitenzijde.
Zij stellen nu Pavatex voor.
Heeft iemand van jullie ervaring met één van deze producten? Of met andere bio-ecologische isolatiematerialen die geschikt zijn voor onze situatie?
Misschien een niet onbelangrijk detail, ons huis heeft geen deftige fundering (steen is gewoon 60 cm in de grond gemetst), ik weet niet of dit belangrijk is voor de draagkracht.

Wij kijken uit naar reacties!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Pigion »

Ik heb geen ervaring met één van beide producten doch zou alleen willen opbrengen:
Doe geen experimenten aan de buitenzijde. De afwerklaag wordt blootgesteld aan weer en wind en de isolatie eronder moet niet kunnen rotten of schimmelen, ongevoelig voor muizemvraat en ander dierlijk gespuis.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door JantjeV8 »

Voor dergelijke gevels moet je gaan zoeken aan de bron waar het vaak met succes wordt toegepast: In die Heimat bij de Oosterburen. De kosten van zo'n aanpak zijn niet gering, als een experiment over 2 jaar niet het gewenste effect sorteert ben je de klos.
Overigens met je opmerking tot vocht:
Weet je zeker dat je muren niet vanuit de grond het vocht optrekken? Want dan ga je geheid problemen krijgen!
Je gaat aand e buitenzijde dik isoleren en dus afsluiten terwijl je muren met de voeten in het water blijven staan. De muren zuigen het vocht omhoog, de ventilatie van de oorspronkelijk buitensituatie bestaat niet meer en je huis blijft dus vochtig van binnen met alle gevolgen van dien.
Ik zeg niet dat het zo is, maar neem het in je overweging wel mee en probeer eens uit te zoeken of het probleem er is/kan ontstaan ja of nee.
Sonja
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:35

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Sonja »

Dag,

wij hebben twee jaar geleden ons huis reeds laten onderkappen. Dus dit zou opstijgend vocht vanuit de grond toch moeten uitsluiten.

groetjes
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Albert van WdJ »

@sonja,

Hoe werkt dat onderkappen?
Wat doen ze dan met bijv. de fundering, welke stoffen of materialen?

Ik weet wel dat men o.a waterglasverbindingen injecteerd tegen optrekkend vocht bij bijv. kelders.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Atlas »

@ Sonja,

Inderdaad wat is dat
ons huis reeds laten onderkappen
.
Over vochtoptrekken via de fundering:
Wil je dit afdoende en voor eens en altijd kwijt dan heb je bouwkundig gezien 2 mogelijkheden is mij verteld;
1. de onderste lagen, net onder vloerniveau wegkappen, daar een strook lood neer leggen en vervolgens de muur weer ondermetselen. Natuurlijk kun je niet de hele muur in een keer doen dan zou die gaan scheuren. Eerst dus een 75-100 cm weg halen dan brug laten staan van 75 cm vervolgens weer een stuk wegkappen van 75-100 cm etc etc. Heb je het lood gelegd en de zaak weer ondermetseld dan de bruggen wegkappen en die vervolgens net zo behandelen. daarbij niet uit het oog verliezen dat het lood een goed overlap moet hebben. Van een kennis horde ik dat dit veel werk is maar ook zeer effectief.

2. Er schijnen patronen in de handel te zijn die, nadat ze kapot geslagen zijn zich door een chemische reactie verspreiden in de muur en deze vervolgens waterdicht afsluiten. Gehoord (maar ik weet helaas niet precies waar hier de "klepel hangt") dat hiervoor gaten om de 15 cm geboord moeten worden om een muur waterdicht te maken. Ze worden ook in de kelder en restauratiewereld gebruikt. Bij een buurman van mij hebben ze zo de wanden van zijn verdiepte kamer in zijn oude boerderij waterdicht gekregen. Helaas was hij er niet bij toen de klus uitgevoerd is en kon hij mij niet het precieze vertellen.

Zelf hebben we ook een probleem met uittredend vocht in mijn oude boerderij wanden.
vocht in muur jpg.jpg
op de foto's is goed te zien dat dit gebeurd op ruim een meter van de grond. Dit uittreden gebeurd op alle (oude) muren.
vocht in muur bij trap jpg.jpg
Eerst dachten we dat het lag aan het stucwerk en het niet goed ventileren door de vorige bewoner.
Ook de visie van een paar restauratie-stucadoors-bedrijven op de restauratiebeurs in Den Bosch klopt ons inziens niet: er moesten koeien tegen de muur aan hebben gestaan en de zuren van de urine zouden de verbinding op termijn afbreken. Mocht dit niet het geval zijn dan had op zijn minst een bouwvakker wel tegen de stapel stenen staan plassen en waren deze stenen in de muur vermetseld.

Zelf denk ik nu dat het uittredend vocht is wat uit de fundering komt (we hebben kunnen constateren bij de verbouw van de kamer dat deze wel erg nat waren). Door de capillaire werking wordt dit opgezogen en op ca 1- 1,5 meter verdampt dit naar buiten toe. Met een vochtmeter is ook duidelijk te meten dat de muren daar het natst zijn (ca 35-40 %)
Mijn theorie is nu dat het net werkt als bij een boom; Door verdamping aan de bovenkant van de boom (de bladeren) wordt het vocht van beneden opgezogen in de wortels en wordt er een stroming op gang gebracht. Hetzelfde bij ons in de muur: verdampend op ca 1 meter hoogte maakt dat het vocht vanuit de al vochtige fundering opgezogen wordt.

Behalve de boven 2 omschreven manieren om dit probleem te tackelen denken we er aan de muur te bekleden met een voorzetwandje van multiplex oid. Deze dan geplaats op tengels van ca 1 cm dikte en met een kiertje van 1 cm aan plafond en vloerkant. Dit zodat er steeds een luchtstroming is en het uittredende vocht afgevoerd kan worden.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Chicken Power »

Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door JantjeV8 »

Zoals je beschreef is optie 1 de beste methode om optrekkend vocht te blokkeren. Die van die patronen ken ik niet, koeiepis of wat dan ook heb ik nog nooit gehoord.
Het is een heidens karwei om dat lood op die wijze aan te brengen, mag overigens ook een strook dpc of epdm zijn. De stroken van een meter lang moet je kops overlappen en dubbelvouwen zodat ze in elkaar haken, dan keer je optrekkend vocht.
Die binnenmuren die je op de foto hebt gezet verraden inderdaad vocht vanuit de bodem.
Impregneren heeft geen zin, hier houdt helemaal niets op.

Je optie om die bekleding met een ventilerende luchtspouw aan te brengen zou ik niet doen. In huis heb je maar weinig ventilatie omdat de temperatuur redelijk constant is en er geen winddruk aanwezig is. Tevens levert dergelijk vochtproblemen een ongezond binnenklimaat, zo'n natte muur barst van de schimmels en kan behoorlijk muf gaan ruiken.
Span je over je rachels een folie en dan die multiplex er tegen, dan trekt die weer krom omdat je aan 1 zijde van het hout z'n dampspanning geblokkeerd wordt.
Een droge ondergrond is het beste...
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door walter vaes »

diffutherm van pavatex is OK voor de buitenmuur te isoleren.
Kijk eens op http://ecobouwers.be hun forum.

Wijzelf hebben de binnenkant van ons huis geisoleerd met pavatherm van pavatex.

Zie mijn fotowebsite.

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... Muggenberg#
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Atlas »

@ Jantje v8,

Bedankt voor je antwoord.
Dat van die urine is waar; ik heb het van een bouwvakker zelf gehoord dat hem door zijn baas verboden werd om tegen een stapel stenen aan te p...... Ook op de restauratiebeurs gehoord dus het zal wel waar zijn dat de stenen waar tegen aan gep... is later het stucwerk loslaten.

Van het lood wist ik dan weer niet dat men deze in elkaar moest laten vallen...logisch, dat wel.
Span je over je rachels een folie en dan die multiplex er tegen, dan trekt die weer krom omdat je aan 1 zijde van het hout z'n dampspanning geblokkeerd wordt.
Heb vorig jaar al een stuk op die manier gedaan. Geen geur en geen kromtrekken. Ik had ook mijn twijfels destijds maar het gaat toch goed. ik denk dat ik geluk heb en de hoeveelheid uittreding van het vocht die hoeveelheid is dat het net afgevoerd wordt door de tocht die er achter langs kan.

atlas
Sonja
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:35

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door Sonja »

Dag,

het onderkappen zoals ik dat noemde is inderdaad optie die genoemd werd waarbij de de muur om de meter wordt weggebroken, lood wordt gelegd en dan weer ondermetseld wordt. Dat is een behoorlijk intensieve job, maar het zou inderdaad wel effectief werken.
Ons vocht in de muren is dus niet meer vanuit de grond, maar wel door regeninslag. Heeft er niemand ervaring met Multipor avn Xella als isolatie?
groetjes,
Sonja
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: na-isoleren van buitengevel

Bericht door walter vaes »

Waarom neem je niet de diffutherm van pavatex.
Waarom beter dan multipor:

Diffutherm isoleerd beter.
Kan je zelf gemakkelijk plaatsen.
Kan sneller geplaatst worden.
Is ecologischer.
Plaats reactie