Stoffilter installeren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

Precies. En dan zijn die flyers ook nog eens lastig te begrijpen. In de teksten lijkt de houtstook nog een behoorlijk relevant deel aan fijnstof te leveren. In de grafiekjes is het een nauwelijks terug te vinden streepje.

En als je het dan uit gaat leggen dat het autogedeelte af zal nemen, het bij gevolg de houtstook een steeds groter deel gaat zijn. Tja, ik vind dat Haagse methoden.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Vanavond werd in het nieuws specifiek genoemd dat veel partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen het verbieden of reguleren van houtstook in hun programma hebben staan. We zijn dus behoorlijk actueel door ook van de zijde van houtstokers naar dit "probleem" te kijken en in alle objectiviteit moeten "stinkers en rook-boten" worden uitgebannen, zeker bij windstil weer. Ik weet dat bij goed stoken in een goede kachel de overlast echt niet zo groot hoeft te zijn. Er zijn echter notoire "rokers" en "stinkers" die het niet willen weten of een verouderde kachel/open haard hebben, helaas ook mijn achterbuurman. Altijd de openhaard aan en laten smeulen om even de kou te verdrijven.
Pigion
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Het zou dan ook mooi zijn als ze met ons zouden praten en niet alleen over ons .
Ik denk dat het probleem al jaren terug inzichtelijk gemaakt is , niet voor niets zijn er schone kachels ontwikkeld ,helaas zijn de ingeruilde rookpotten weer op de markt gekomen ,mijn speksteentje heeft een energieklasse 1 en een emissie klasse a ,de r b zal nog veel hoger gaan schoren en dan hebben we het over hernieuwbare energie , in mijn geval een omloop tijd van 7 jaar .
8 jaar terug heb ik een houtwal gesnoeid ,van dat hout stoken we nu nog ,voor 2 jaar weer 60 m3 geoogst dus weer 8 jaar voorraad .
Warmte pompen draaien uiteindelijk op kolenstook ,de paar % Zonne energie kun je daar afhalen natuurlijk ,vooral in de zomer .
Het gas ,dat kun je de Groningers niet meer aan doen en eens gaat ook dat vlammetje uit .
In deze omgeving wordt het afval van de riet teelt verbrand ,van nov tot april staan de wieden in de mist.
Ik ben echt geen voorstander van het vun stoken ,en al zal ik wel geen problemen met buren krijgen door houtrook ,we wonen erg landelijk ,ben ik het met Pigion eens dat de rookpotten achterhaald zijn ,wijzen naar anderen betekend overigens wel dat er nog 3 vingers naar je zelf wijzen .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pietje »

Regulering, mits goed doordacht opgesteld, kan er voor zorgen dat de Hornbach stopt met de verkoop van rookpotten, en dat notoire rokers/stinkers hun boeltje pakken. Maar... ik heb weinig vertrouwen in wat Den Haag gaat doen, hoe zou dat nou komen ;-)

Persoonlijk geloof ik dat het makkelijker is dat mensen zich meer verantwoordelijk gaan gedragen. Want de rook/stank is een rechtstreeks gevolg van onverschilligheid / onverantwoordelijkheid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Zoals het er nu voor staat, wordt het rook- en stankvarkentje gewassen door de lokale politiek. Op termijn kun je verwachten dat houtstook gereguleerd gaat worden via de APV. Nu kleur bekennen en neuzen tellen. In uitgesproken linkse gemeentes met dus een zeer sociale inslag, zie ik een algemeen verbod voor houtstook opdoemen. In andere gemeentes een zekere regulatie.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

Nu zag ik van 't weekend een of ander klusprogramma op tv. Eigen huis in puin of zoiets. Dat programma sloot af met een drankje rond een vuurschaal in de tuin en midden in een woonwijk... Het wordt gewoon door de commerciële handel gestimuleerd!! En daar is de goede stokers straks de dupe van. Fijn zo. :evil:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Erikvr »

Ach het wordt weer lente en over een paar maanden weer heeel stil rond dit onderwerp..
groet,
Erik
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

@erikvr,
Ik denk dat je het iets te gemakkelijk benaderd. De hele isue over fijn stof wordt gedreven vanuit de anti-auto lobby en onmiskenbaar zullen zij dan de hout-stokerij er bij betrekken. Dat wil niet zeggen dat het gelijk verboden wordt. Dat hangt ook van de politieke verhoudingen af...... en houtstokers zijn maar een kleine groep, dus onbelangrijk voor hen.
Pigion
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Ik denk dat u een partij vergeet ,de snippercentrales ,die willen een monopolie positie hebben op het inlands hout ,lokale politieke partijen zijn hun stro mannen .
Zoals eerder vermeld is hier in de buurt ook zo een centrale ,er moeten nog 2 of 3 politieke stromannen voor de rechter komen ,ze hebben de bevolking bedonderd en ook geld verdiend op de aandelen ,de centrale is al 3 x op de fles gegaan ,nog even en ze kunnen een beroep doen op dat het verjaard is .De houtstokertjes hebben wel het nakijken ,de gemeente laat al het hout versnipperen ,was /is ,voor 1/3 aandeelhouder .
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Gerben_nebreg »

Pietje schreef: 04 mar 2018, 11:34 Want de rook/stank is een rechtstreeks gevolg van onverschilligheid / onverantwoordelijkheid.

Wat bedoel je nou precies met stank? Persoonlijk vind ik alle houtrook geur stinken.

Als je verantwoord stook kan het dan volkomen geurloos? Hier in de woonwijken is de lucht soms zo 'dik', gewoon echt niet fijn. Zou ieder huis in de rij verantwoord kunnen stoken zonder dat het je het merkt, zowel op straat als bij het ventilatierooster van de slaapkamerramen op zolder?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door hanskraayeveld »

Okee...

Dus jij vind alle houtrookgeur stinken?

Moeten we dan alle houtkachels in de ban doen?

Ik vind namelijk ALLE autorookgeur ook stinken...
En ik denk dat er niemand is, die het als geurhanger of parfum heeft... Of het lekker vind ruiken.

Maar moeten we dan gelijk alle auto's naar de schroot brengen?

Laten we beginnen met het afschaffen van vuurwerk...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door dormos »

Wat lekker ruikt en wat niet is aangeleerd. Als lekker ruiken het criterium wordt dan moeten we bijvoorbeeld de hele veestapel afschaffen, want veel mensen vinden uitgereden mest stinken.
Ik vind sommige dames met veel parfum op stinken, moet parfum verboden worden? Idem met wasmiddel, wasverzachter, geurkaarsen, potpouri, jongetjes op de basisschool met aftershave op.
Veel mensen zijn zo ver vewijderd van wat natuurlijk is dat ze een verwrongen beeld hebben van wat lekker ruikt en wat stinkt. Eerlijk zweet stinkt, maar verhullende chemicalien uit een flesje ruiken lekker....
Ik kan mij vinden in argumenten gebaseerd op fijnstof of invloed op gezondheid van bepaalde stoffen, maar "stinken" of "lekker ruiken" zijn zo subjectief dat dat wat mij betreft nooit het criterium mag zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door kockie »

hanskraayeveld schreef: 13 mar 2018, 13:13 Laten we beginnen met het afschaffen van vuurwerk...
Dat vind ik een hele goede! Scheelt vervuiling en veel letsel en geeft de artsen/chirurgen/verpleegkundigen etc. ook eens een leuke jaarwisseling.

Voor de rest: ik denk dat dit forum een uithangbord is van verbeteren van kachels en stooktechnieken. Veelal kan er (nagenoeg) rookloos en geurloos worden gestookt. Had Ritsaert niet ooit als onderschrift " waar rook is is een prutser aan het werk". Er is nog veel te winnen bij heel veel mensen. Kijk/ruik maar eens om je heen. Of het preken tegen deze parochie helpt.... Ik betwijfel het. De notoire foutstokers zullen hier niet lezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Helaas zullen die notoire foutstokers het bederven voor de goedwillenden. We hebben dat al meer gezien.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

Gerben_nebreg schreef: 13 mar 2018, 11:21Als je verantwoord stook kan het dan volkomen geurloos? Hier in de woonwijken is de lucht soms zo 'dik', gewoon echt niet fijn. Zou ieder huis in de rij verantwoord kunnen stoken zonder dat het je het merkt, zowel op straat als bij het ventilatierooster van de slaapkamerramen op zolder?
Het is vrij normaal dat de uitlaat van mijn kachel naar natte houtskool ruikt en een enkele keer naar natte sokken. Dat sta ik met mijn hoofd in de waterdamp die er uit komt, geproduceerd door het verbrandings proces dat vergelijkbaar is met die van aardgas. Het klinkt voor jou waarschijnlijk als luchtfietserij maar het antwoord op bovenstaande vragen kan gewoon met ja worden beantwoord. Natuurlijk onder voorwaarden, dat spreekt vanzelf, maar nogmaals, het is zonder meer mogelijk.

Mijn kachel brandt nu maar een keer per dag, binnen drie kwartier is er vier of vijf kilo doorheen gejaagd. Daarna gaat het ding dicht en laat ik de twee ton aan steenachtig materiaal zijn werk doen om mijn huiskamer op temperatuur te houden. Met vorst en bewolking stook ik ook in de ochtend, zelfde recept. Het maakt niet uit wanneer ik buiten ga kijken, rook in de zin van grijze, blauwe of zwarte walm zie ik nooit. Alleen maar een pluim van witte waterdamp die binnen twee meter gewoon oplost in de lucht.

Zoals je kunt begrijpen krijg ik nooit klachten. Er is een groot verschil met gietijzeren kacheltjes die zachtjes urenlang doorsmeulen en de hele buurt vergiftigen. In de uitlaatgassen daarvan zitten veel onverbrande koolwaterstoffen die inderdaad carcinogene eigenschappen hebben. Als die koolwaterstoffen wel zijn omgezet in water, CO² en warmte blijven er alleen nog de zouten en andere mineralen over die de boom uit de bodem heeft opgenomen. Verder is een bell systeem, het soort constructie waar ik een fervent voorstander van ben zodanig van constructie dat de vliegas voor het grootste deel neerdaalt binnen in de kachel omdat de lucht snelheid drastisch wordt terug gebracht. Dus fijnstof produceert het ding ook maar zeer beperkt.

Ik heb kort geleden de hand kunnen leggen op een meetrapport dat is uitgevoerd door SGS in Arnhem, wat vroeger de KIWA was. Het gaat over een soortgelijke constructie, met een verbrandings kamer die rechtstreeks is overgenomen van mijn ontwikkelings werk met wat aanpassingen die het gebruik eenvoudiger maakt voor de doorsnee consument. Met dit rapport kan die kachel ruimschoots voldoen aan de Oostenrijkse normen, de strengste ter wereld.

SGS-rapport.jpg
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie