Aluminium smeltoven

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Akkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2019, 21:13

Aluminium smeltoven

Bericht door Akkie »

Heeft iemand ervaring met het bouwen van een mini betonne gas oven om aluminium te smelten ( om later auto onderdelen zelf te gieten).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door dormos »

ecologie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door kockie »

Dat vroeg ik me ook af nadat ik het bericht had goedgekeurd.

Ooit was hier iemand op het forum die aluminium smolt met een batch-rocket.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door Paul Joosten »

Elke medaille heeft twee kanten. Hergebruik van aluminium 'afval' heeft ongetwijfeld toch ook een positieve kant? Hier een leuke website, heb er zelf echter geen ervaring mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door 12much »

Het gebruik, maar vooral het produceren van aluminium valt natuurlijk van alles over te zeggen, en het is allemaal waar. Maar over het recyclen van duurzame materialen natuurlijk net zoveel. Of dat nu goedbedoelde pogingen zijn om ecologisch verantwoord plastic (eigenlijk moet je van kunststoffen spreken:-) of aluminium is doet eigenlijk niet terzake, beide kosten een redelijke hoeveelheid energie, als elektriciteit of gas. Ook wij hebben geëxperimenteerd met een rocketstovemodel om tenminste hernieuwbare brandstof als (afval)hout te kunnen gebruiken, maar om zo'n oven te bouwen kost veel (relatief duur) materiaal en blijkt achteraf niet efficiënt genoeg om die hoge temperatuur te waarborgen, teveel inspanning om de toevoer van brandstof constant te houden (ook met automatische palletaanvoer uit een gerecyclede pellet kachel) zodat het gebruik van propaangas met elektrisch aangedreven ventilator in een goed geïsoleerde smeltoven opeens een welkome oplossing en een goed beheersbaar proces blijkt te zijn. We sparen in ons fablab al jaren aluminium frisdrankblikjes en aluminium restmaterialen van elektronica koelblokken, fiets- en auto-onderdelen, die uiteindelijk eerst in ingots en daarna in bruikbare gebruiksvoorwerpen moeten veranderen dmv oliezand mallen oid. Als Fablab proberen we hier een gevoelige snaar te raken bij onze gasten en dan blijkt dat bewustwording toch nog steeds heel belangrijk is. De kinderen die onze tot plastic reclycling omgebouwde fietsen op school gebruiken, steken hun ouders weer aan om minder plastic te gebruiken bijvoorbeeld.

Maar om de vraag te beantwoorden: We hebben een smeltoventje en een smeedoven op gas gebouwd die beide uitstekend werken. Veelal van ideeën die ruim voorhanden zijn op google of YouTube, gezond verstand en medewerking van de eigenaren van een gerenommeerde smederij in Alkmaar. Momenteel zitten we volop in de verbouwing na een verhuizing naar een andere toplocatie, maar zodra we weer open zijn (dat zal op zijn vroegst ergens in het najaar - winterperiode zijn) ben je welkom om ze uit te proberen en te brainstormen over de (on)mogelijkheden en ze zelf uit te proberen. Als je heel veel haast hebt is tussendoor ook nog wel mogelijk.
Never burn faster than your Wocket.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door JantjeV8 »

Haast? :fff Ts plaatste 1 bericht op 22-11-2019.... Nooit meer iets vanvernomen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door kockie »

Wel leuk om 12much weer eens te zien!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door rijpezweer »

Zou iemand al geprobeerd hebben om aardgas te vervangen door houtgas of (groene) waterstof ?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aluminium smeltoven

Bericht door pelletpower »

Waterstof is niet echt diy. Houtgas zou theoretisch kunnen, maar lijkt me vrij ingewikkeld vergeleken met een gas cv. En dat ben je dus echt met koolmonoxide aan t klooien binnen.
Voor een smeltoven zou houtskool wel iets zijn.
Plaats reactie