weckken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

weckmicrobe
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010, 02:04

Re: weckken

Bericht door weckmicrobe »

Beste Albert van wdj ik ben weckmicrobe en pas nieuw op het forum .Ik heb onlangs een microbe opgelopen namelijk #WECKEN# vandaar mijn naam .IK heb nog niet zoveel ervaring en daarom wouw ik van U eens horen als ervaren wecker , hoe ik het beste tomaten kan inmaken in sapflessen van 1L met schroefdeksel(Twist-off deksels) . Heb al enkele sapflessen gevuld en ben hierbij als volgt te werk gegaan : tomaten verwarmd (enkele seconden) en gepeld ,dan gekookt in ketel tot moes en vervolgens gezeefd , het over gebleven sap in de flessen gedaan tot boven aan de rand en deze dadelijk dicht gedaan met de metalen deksel , maar ik ben niet zeker of ik dit op de juiste manier gedaan heb . Moest ik ze ook niet nog eens in de weckketel koken .Als jij , een ervaren wecker mij kan helpen dan hoor ik het graag .gr WECKMICROBE . PS : Ik ZOU niet ECHT een microbe willen oplopen .
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

weckmicrobe schreef:Hoe ik het beste tomaten kan inmaken in sapflessen van 1L met schroefdeksel(Twist-off deksels).
Weckmicrobe, welkom op het forum.

Ik heb je tekst in bovenstaande quote iets aangepast zodat het een vraag wordt.

Dat inmaken van tomatensap kan eenvoudiger.
Zeker wanneer je zelf gekweekte tomaten hebt. Dan weet je zeker dat er geen bestrijdingsmiddel op zit. Kun je het vel gewoon laten zitten.

Hoewel ik zelf geen tomatensap weck (maar invries) heb ik wel een recept er van uit een oud kookboek.

Op de volgende wijze:
Tomaten wassen en in twee of vier parten snijden (dus niet pellen).
Op 5 kg tomaten 1 dl water gebruiken en hierin 15 minuten koken.
De tomaten door een zeef doen, waar de pitjes niet doorheen gaan.
Puree wat inkoken tot ze dik-vloeibaar wordt.
Flessen vullen met de puree en 20 minuten op 70 ̊C verwarmen in de weckketel.
Klaar, wel wegzetten op een koele plaats.

Als je de twist-off deksel niet te vast draait, kan er evt. wat damp ontwijken.
Zelf zet ik de watertemperatuur bij pasteuriseren vaak wat hoger. (80 ̊C)
Maar of dat verschil maakt?

Vroeger deed men dikke puree wel direct kokendheet in flessen met kurken. (zonder pasteuriseren)
Flessen werden dan tot bovenaan vol gedaan, zodat er praktisch geen lucht meer onder de kurk zit.
Na afkoelen drukte men de kurk dieper in, en vulde de bovenkant op met paraffine of lak.

Voor paraffine zou je ook een goede kwaliteit kaarsvet kunnen gebruiken.

Succes,

Albert
Change, before you have to.
weckmicrobe
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010, 02:04

Re: weckken

Bericht door weckmicrobe »

Bedankt albert voor de goede raad , ik ga het de volgende keer zo eens proberen gr. PS Hallo weet er iemand onder de weck fanaten een goede methode om lege weck potten en weck sapflessen op te bergen ik hoor het graag gr. aan iedereen , weckmicrobe
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: weckken

Bericht door Dutch John »

Nou, misschien gewoon in dozen? Echt schoonmaken kun je ze toch pas minuten voor het vullen.

Bij twist-off deksels altijd controleren of deze naar binnen klikken en daar blijven staan, na afkoeling. Zodat je weet dat er een vacuum heerst en blijft in de pot.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
spiessens
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:23

Re: weckken

Bericht door spiessens »

Jos schreef:Mooi, mooi, mooi :) .

Hallo allen,


Ik weck al zowat mijn ganse leven, weliswaar met onderbrekingen. Dit jaar "heb ik er weer goed van": Vandaag moeten 20 kg appelmoes, wat rabarber en een tiental rode kolen in potten.

In tegenstelling tot de meeste andere "weckers" maak ik ook vlees in. Ik gebruik daarvoor een grote snelkookpan, waarin ik tegelijkertijd zo'n 20 bokalen van 0,5l kan steriliseren. Dergelijke pannen zijn hier niet te vinden, maar in de VS zijn ze makkelijk te krijgen en spotgoedkoop. Reken op de prijs van een gewone snelkookpan van een goed merk hier. Bekende merken van dergelijke amerikaanse "Canners" zijn American Canner, Festo en Mirro.

Wie daarin geïnteresseerd is doet er goed aan eens op Ebay te zoeken: tweedehandswaar uit de VS is vrijgesteld van invoerrechten...

Het inmaken van vlees gebeurt bij 116°C of 121°C.

Voor fruit weck ik nog in een gewoon heetwaterbad, pasteurisatie bij zo'n 80°c-90°C, maar groente -en zeker weinig zure groente- weck ik onder druk i.v.m. het gevaar voor botulisme.

Nadeel: groente wordt zo wel erg slap en ik denk er dan ook aan om met het wecken van bepaalde zaken (bonen ondermeer) te stoppen.

De foto van "Peterke", van dat fornuis, voert me meteen 40 jaar terug in de tijd: mijn grootouders, keuterboeren in Limburg, hadden er zo ook eentje. Het werd gebruikt voor de was, maar als er een varken geslacht werd, werd het uitgeschrobt en diende het voor de bereiding van hoofdvlees, paté enzomeer.

Zie een paar foto's over mijn weckactiviteit (later breng ik weleens wat meer structuur in de pagina): http://picasaweb.google.com/inmaken .
Beste Jos,

Ik overweeg ook zo een AAC te kopen.
Zou ik je eens mogen contacteren voor wat meer ervaringen ajb?
Ik woon in Melle.
Vr. Ge. Eric
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: wecken

Bericht door Gerda van den Bergh »

Tomaten inmaken kan nog eenvoudiger :D : 10 minuten in een pan goed doorkoken en heet in schone jampotjes doen. Op de kop laten afkoelen. Gaat al heel veel jaren goed. 1 op de 100 potten gaat schimmelen of wordt zuur. Als je de pot even checkt voor je de inhoud in de pan kiept, gaat er niks fout :mrgreen: . 1% mislukking vind ik acceptabel bij zo'n eenvoudige techniek.
Je kunt vellen, pitten e.d. er vooraf uithalen of bij gebruik.

Maar ik was op zoek naar info over die witte laag onderin de weckpot sperziebonen en kom dan zomaar terecht op dit forum :lol: .
Ik weck 2 uur op 100 graden, daarna kelder (11-13 graden).
Uit de dezelfde batch komen potten zonder en met zo'n witte laag. De boontjes smaken hetzelfde, we worden er niet ziek van, maar ik wil weten wat er in die laag zit :geek: .
Weet iemand hier meer van?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: weckken

Bericht door jwardenier »

Stikstof ,oorzaak mest .
Het boek Weck nalezen, opa waarschuwde me altijd geen.mest onder bonen ,ik eigenwijs omdat ze het niet goed deden heb ik ze wat bij gevoerd met gier witte laag on de potten ,smaakverandering en potten waar het lipje van o.hoog stond ,niet goed dus
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: weckken

Bericht door jwardenier »

Ik ben er een beetje van af om boontjes te werken, we doen een gedeelte in de pot met zout ,ander gedeelte in de vriezer, heb ook wat gedroogd, 24 uur weken en ze waren weer als vers ,heb een zonnedroogkast ,heb vorig.jaar 14 potten gewekt, helft kan naar de varkens .
Zie toekomst in het drogen ,aankoomend sijzoen weer proberen ,zamen.met melkzuurvergisting, kost geen.energie ,ouderwets lekker ,maar smaken.vetschillen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: weckken

Bericht door benthuis »

Drogen wordt de nieuwe mode in 2022!
Ik zie ook op grotere schaal een plekje voor droogkasten.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: wecken

Bericht door Gerda van den Bergh »

De veronderstelling dat bemesting zorgt voor potten die opengaan met stinkende bonen erin hoor ik vaker. Nou bemest ik het bonenvak niet en ook de voorvrucht (ui en prei) krijgt geen mest. Als bemesting de oorzaak is, zou je verwachten dat alle potjes dan wit onderin hebben, maar dat hebben er maar een paar.
Mijn probleem is ook niet zozeer dat potjes opengaan met stinkende inhoud. Als dat door bemesting komt ben ik nog steeds benieuwd hoe het werkt. Als de potten open gaan en de bonen vies zijn, zal er ws een (rottings?)bacterie in de pot zitten die gas produceert. N-bemesting remt de knolletjesbacteriën om N uit de lucht te binden, maar ik zie nog niet hoe dat rottingsbacteriën in de weckpot veroorzaakt.

Gelukkig is mijn probleem (dichte potten, prima boontjes maar soms een onverklaarbare witte laag onderin de pot) een stuk kleiner en eet ik prima boontjes uit de weck, het grootste probleem is mijn willen weten.

Wat de alternatieve conserveringsmethoden betreft:
- invriezen is jakkiebah. Diepgevroren boontjes kun je in kleine stukjes verstoppen in een tomatengroentesaus, dat is nèt te doen. Maar ik begin er niet meer aan.
- drogen heeft nadelen voor de vitamines, die oxideren. Nu blijven er na wecken ook niet veel vitamines over, dus drogen is het proberen waard :D .
- melkzuurgisting is echt interessant. Zuurkool bevat nog een relevant deel van de vit.C van witte kool, ik vind percentages van 40 tot 110, dat is spannend, waar komt die 10% extra vandaan :-)?
Maar dan zouden zuurbonen ms ook nog een deeltje vit. C kunnen bevatten.

John, hoe maak je die zuurbonen?
- hoe klein maak je de boontjes?
- wat voeg je toe? Melkzuurbacteriën en een beetje zout?
- hoe lang laat je ze verzuren en bij welke temperatuur?
- hoe weet je of ze goed zijn?
- hoe bewaar je de boontjes die goed verzuurd zijn?
- en hoe hou je de schimmels weg? Die vinden zuurkool lekker en ws zuurbonen ook

Zo komen we verder :-).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: weckken

Bericht door jwardenier »

Als je alleen een witte waas in de potten hebt ,heb je mischien de potten met soda ontsmet en niet goed afgespoeld? Het bemesting verhaal, je krijgt hierdoor een bacterie groei in de potten ,gisting en uiteindelijk losse potten die na verloop van tijd lekker gaar ruiken .
Melkzuur vergisting bij u thuis isbn nr 3-9800286-0-7 verslag GE.Harsch dit boekje geeft andwootd op de meeste vragen .
Dan is er nog het boekje Drogen en bewaren door Roos Van Hoof isbn nr 9789081739443
Hierin lees je met onderbouwing dat er maar een klein deel van de vitamine verloren gaat .
Het gaat wel over drogen op elektra, en die bij ons werkt op zonnewarmte, een combi zou in alle sijzoenen kunnen werken .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: weckken

Bericht door jwardenier »

Zuurkool ,we eten deze tot het voorjaar ,heb je dan nog veel over kun je het in de weck doen ,invriezen of naar de mestbeleid en volgend jaar weer nieuw .
We hebben inmaak potten met waterslot ,elke week controleren we of er nog genoeg water in zit ,bij de eerste x uit de pot eten maaken we de verzwaring steenen schoon ,veder doen we er niet zo veel aan ,wel bij de inmaak zorgen dat de boel onder water staat .
We houden ons aan de recepten.uit het boekje ,en met een beetje goede wil en grote tuinopbrengst hebben we 4 volle potten in de kelder ,eten wat de pot schaft dus
Aangevuld met wat weck ,vers of gedroogd heb je zo elke dag wat op je bord.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: wecken

Bericht door Gerda van den Bergh »

Dank, dank, dank, dit helpt :D .

Ik ga de boekjes bestellen.
Hoe groot zijn jouw potten met waterslot? Ik denk dat een halfvolle pot niet handig werkt omdat je toch een behoorlijke luchtbel onder het waterslot hebt waar rottingsbacteriën of schimmels toch stiekem wat zuurstof kunnen halen?
Lang geleden heb ik zuurkool geprobeerd in een 10 literpot met waterslot. Dat is niet goedgekomen, maar ms dat het met een goede handleiding uit jouw boekje wel lukt.
Waarmee combineer je de zuurbonen? Ik moet even wennen aan het idee maar ik zie dat ook wel goedkomen :-).

De appeltjes weten toch niet of ze in een elektrische of in een zonnewarmte droger zitten? Of komt een kwaliteitsverschil doordat de solar droger niet droogt als de zon niet schijnt en het dan langer duurt voordat e.e.a. droog is.

Het wit onderin goede bonenweckpotjes is nog niet opgelost, ik spoel serieus na en de meeste potten hebben ook geen wit. Ik ga nog wat andere lijntjes uitzetten en als daar wat uitkomt, zal ik dat melden. Alles voor de wetenschap :-).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: weckken

Bericht door jwardenier »

We hebben 3 poten van 10 l en 1 van 15 l ,halfvolle potten is nooit een probleem .
Zelfs met vullen stapelen we wel ,hou de boel onder water en alles komt goed .
Boontjes hebben een licht zoute smaak na afkoken combi met peertjes uit de weck of appelmoes ,maar ook zonder zijn ze te eten .
Zuurkool ja deze heeft een licht zure smaak ,even als wortels met uien en koolraap ,even doorbijten .
Als iets in bv zand bewaard kan worden dan niet inmaken tenzij je de smaak erg kan waarderen.
Er staan een aantal recepten in ,je hebt er zo weer een nieuwe hobby bij .

Appels drogen in de zonnedroger ,dit lukt mij nog niet ,teveel vocht te wijnig zonuren in het najaar dus deze gaan in de weck, late rassen probeer ik in kistjes te bewaren, maar goed dat we een stal vol dieren hebben en iedere keer de aangetaste weg kunnen geven .
Laatste appels heb ik vorige week opgevoerd .
We hebben nog zat in de weck en ook nog handpeertjes 30 min bij 90 gr ,pot wel goed afvullen met water om zo weinig mogelijk lucht er in te krijgen ,fruit gaat drijven en als.er boven in de pot lucht zit worden ze daar bruin
Ik heb ook kant en klare mixen voor bv op koeken
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: weckken

Bericht door LeaD »

jwardenier schreef: 18 jan 2022, 08:02 Als iets in bv zand bewaard kan worden dan niet inmaken tenzij je de smaak erg kan waderen.
Zo heb ik mijn wortelen in volle grond laten zitten, bedekt met een laag onkruid . Het is wel even zoeken, maar de wortelen komen er kraakvers uit . De spitsmuizen weten de voorraad ook wel te appreciëren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie