Zelfstandig dier

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Zelfstandig dier

Bericht door Ernest Dubois »

Een gedomesticeerde dier die een mens wat aan heeft, in de zin van een ezel of koe bijvoorbeeld - voedsel, arbeids kracht, gezelschap enzovoorts en zovoorts... - maar geen onderhoud toeeist. Bestaat zoeits of niet of heet dat dan een wild?
Werken, das leuk.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Joepie »

Leuke vraag.

Ik denk dat het in een vrijwillige relatie tussen dier en mens om eten draait en dat alle dieren behoorlijk opportunistisch zijn. Ze blijven bij je als dat voordeel voor ze biedt. Zolang je voer geeft hoeft een dier niet zelf op zoek naar eten en het voederen draagt bij aan de acceptatie van jou of wat je van ze wil.

Sommige dieren geven enkel gezelschap en er zijn willekeurige bijkomende gunstige effecten zoals muizenjacht (kat), sommige dieren geven gezelschap en heel lichte arbeid (sledehond) en andere dieren geven beperkte gezelschap maar grotere arbeid en soms vlees (ezel, paard).

Kippen, schapen, koeien en geiten geven niets terug, die blijven voor het eten en accepteren dat je ze melkt, berooft, scheert of slacht.

Onder niet vrijwillige relatie zou ik verstaan tamme herten, zwijnen, rendieren, gnoes, elanden, buffels of olifanten. Zodra ze weg kunnen, zijn ze weg. Weinig binding met de mens. Voer is een beperkte binder. De sterkste binder is een ketting of een hek.

Ik zou niet zo snel een dier kunnen verzinnen dat al jou gewenste eigenschappen bij zich draagt én geen voer verlangt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Ernest Dubois »

Joepie schreef: 10 jan 2022, 23:08 Ik zou niet zo snel een dier kunnen verzinnen dat al jou gewenste eigenschappen bij zich draagt én geen voer verlangt.
Wat dacht je van een kat? Die kan voor zichzelf min of meer verzorgen en in plaats van aan een mens (voedselleverancier) zich verbinden aan zijn territorium verbinden. De aanwezigheid van een mens in zon geval niet bepalende.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelfstandig dier

Bericht door jwardenier »

Ik zou je een opgezette wolf kunnen adviseren hier in de buurt lopen er wel een paar .
Voordeel aaibaar ,eet niets maakt geen lawaai en ontzorgt zo ,opgezet, ons van veel problemen .
Schieten mag niet ,maar mijn zegen heb je .

Wil je iets meer en je kan de wolf uit je tuin houden neem dan een melkschap 2 is mooier ,vragen bijna geen onderhoud, eten zelfstandig gras ,en zo kun je melk ,wol en vlees terug krijgen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Ernest Dubois »

Wolven daar hou ik van maar dan het soort die kan zelfstandig zich voortbewegen. Er komt in mijn gebied straks een plan om ze te herintroduceren boven op het natuurlijk verloop van hun territoriaal uitbreiding, met alle gevolgen van dien en ik sta aan de kant van de wolf zelfs als dat tegen mijn eigen kort termijn belang in gaat.
De schaap lijkt mij een van de dieren die redelijk zelfstandig is en handig om het gras onder controle te houden. Als het kan de winter lang uithouden is de vraag.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelfstandig dier

Bericht door jwardenier »

Ik ben dus niet zo gelukig met de wolf ,paar weken terug even een ijs momentje gehad toen aan de andere kant van het raster me een wolf paseerde op nog geen 25 m afstand ,ik deed als elke morgen de schapen naar de wei ,versteende zowat toen het dier ongestoord langs de weg wandelde ,zelfs het grote landbouw verkeer stoorde hem niet ,het was in de morgen rond 9 uur .

hoeveel grond /gras je voor schapen nodig hebt ,ja als je de winter door niet wil bij voeren heel veel .
hier loopen er 7 op ong 3 ha gras ,snachts op stal om jou vriend ,en krijgen ze hooi en wat lekers zodat ze graag mee willen ,ik staat nog voldoende gras ze zouden onder vroegre omstandigheden niet bijgevoerd worden .
door het opstallen krijgen ze nu ook last van tussenkauwontsteking ,dus zogeloos zijn schapen niet meer .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Ernest Dubois »

Heh, heh, heh, met 25 ha is dat niet een probleem. :D
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelfstandig dier

Bericht door jwardenier »

Wanneer je de schapen buiten laat nee dan zal je hier minder last van hebben ,maar helaas wanneer de wolf in je omgeving is dan moet je ze naar binnen zetten .
De wolf is onderweg naar jou toe ,zat gisteren bij Sneek in de buurt waar hij ook schapen heeft dood gemaakt ,zet maar vast een bakje voer klaar .
Doen ze in deze omgeving ook ,hier voeren ze de wolven in z g kadaver putten ,hier wordt het aangereden wild in gedumpt ,het werkt tevens als lok middel ,een wolf kan heel goed ruiken ,tevens proberen ze onz zo zand in de oogen te strooien zodat wij denken dat de wolf zich mooi rustig houd en we gaan denken dat hij over is gegaan op wild ,een van de vele sprookjes van fauna beheer .
Overigens heeft de wolf het niet alleen voorzien op schapen ,varkens staan ook op zijn menu ,in België heeft een wolf een paar meisjes te paard na gezeten ,ook in deze omgeving heeft hij verschillende keren op paarden gejaagd met als resultaat uitgebroken dieren, bij Geewenbrug kwam er een op een auto terecht.
Hierom stal ik mijn dieren ,en bouw ik een wolvenraster ,zou met 25 ha financieel niet te doen zijn ,ik zit met 4,5 ha al boven de 2.5 d .
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Woz »

Kippen misschien?

Wij hebben hier 2 kleine kippen die ondertussen al bijna 7 jaar in de tuin rondlopen maar ze zien er nog steeds fantastisch uit, vliegen in de boom om te slapen,...

Eieren zijn er niet veel maar ik denk wel dat ze hun taak vervullen in de tuin.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelfstandig dier

Bericht door Ernest Dubois »

In alle eerlijkheid dit onderwerp heeft betrekking voor mij alleen in zover het gaat over mijn tweede verblijfplaats en dat is niet zo relevant voor de overgroot meerderheid die hier leest dus ik stop ermee met mijn contributies.
Werken, das leuk.
Plaats reactie