bodemkwaliteit, gif en moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

bodemkwaliteit, gif en moestuin

Bericht door fietser »

Hallo, ik heb sinds dit jaar een moestuin bij huis. Het gaat om ruwweg 40 vierkante meter, maar in de toekomst wil ik dit verder uitbreiden. (stoeptegels er uit)

Nu was ik vanochtend bij mijn moestuin bezig toen ik mijn buurman, die aan de andere kant van de straat woont en dus tegenover mijn moestuin woont, aan het spuiten met zo'n fles op zijn rug, druk sproeiend en af en toe pompend. Hij besproeide het voetpad (dat van de gemeente is) en ook zijn eigen betegelde paden en zelfs zijn reeds erg klinisch nette aarde. Deze man maakt altijd veel herrie met brandstof aangedreven tuinapparatuur zoals heggescharen en bladblazers en er staat geen enkel sprietje onkruid in zijn tuin. Ik ben nogal angstig als het om giffen gaat en koester een flinke afkeer voor het kunstmest en gifgebruik in de reguliere landbouw en hoopte door zelf een moestuin te nemen hier wat meer vrij van te komen.

Ik vroeg mijn buurman vriendelijk maar bezorgd of hij gif spoot. "Ja" was zijn antwoord. Ik vertelde hem dat ik mij zorgen maakte hier over omdat het gif via bodemwater mijn moestuin kon bereiken en zo mijn planten (eten). Zijn reactie: "er is geen enkele reden om je hier druk over te maken" en vervolgens liep hij weg.

Ik ben even later toch naar hem toe gegaan en heb heel vriendelijk uitgelegd dat ik mij zorgen maak over zijn gifspuiterij en ik heb hem gevraagd welk gif hij precies gebruikt. Hij vertelde dat hij vroeger roundup gebruikte maar dat dit nu verboden was en daarom nu formaline gebruikt. Ik hoop dat ik het goed heb verstaan, maar dit noemde hij. Volgens hem kon dit gif absoluut geen kwaad voor mijn gezondheid omdat het onkruid direct aan de oppervlakte verbrandt en het spul niet de grond in trekt.

Nu ik even op internet zoek lees ik op enkele fora dat dit spul (formaline) voor consumenten verboden zou zijn en dat het (zeer) kankerverwekkend is.

Hebben jullie enig idee hoe ongezond dit spul is? Mijn buurman vertelde dat hij dit "moest" doen en dat het totaal 10 liter spul is dat hij moet spuiten. Hij vertelde dat alternatieven zoals azijn niet voldoende hielpen tegen onkruid. Ik maak mij zorgen om de bodemkwaliteit want er zit slechts 1 straatbreedte tussen mijn moestuin en zijn spuitgebied. Wat zeggen jullie?
Laatst gewijzigd door kockie op 27 aug 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door benthuis »

Vervelend!

Gezien de manier van reageren kon een gesprek over niet gebruiken van verboden gif wel eens niet tot gedragsverandering leiden....

Boeren gebruiken het voor de hoeven van hun koeien. Kiepen dan bijvoorbeeld een jerrycan in een grote bak water en laten hier de koeien gedurende 2 dagen door lopen bij het binnen gaan van de melkstal.

Of het in deze hoeveelheden aan de andere kant van de straat nog impact heeft? Misschien eens vragen om te bewijzen dat het onschuldig is door het over z'n eigen huisdier te gieten? Of zelf wat overgoten sla te eten?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door fietser »

Dank voor je reactie! Is formaline voor prive gebruik voor onkruidbestrijding wettelijk toegestaan? Ik lees op enkele websites en in een blad van "HET COLLEGE VOOR DE TOELATING VAN
GEWASBESCHERMINGSMIDDELEN EN BIOCIDEN" het volgende:

"Toegestaan is uitsluitend het gebruik als middel ter bestrijding van bacteriën (incl. mycobacteriën,
maar excl. bacteriesporen), gisten, schimmels en virussen"

en:

"Het middel is uitsluitend bestemd voor professioneel gebruik.
Desinfectie door middel van vernevelen mag uitsluitend worden uitgevoerd door professionals, die
een opleiding voor ruimtedesinfectie hebben gevolgd. "

Het lijkt mij dus dat mijn buurman wettelijk in overtreding is. Rest de vraag wat de beste manier is om hier mee om te gaan...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door Albert van WdJ »

Dit spul wordt gebruikt in o.a. staldesinfectie en desinfectie van dierverblijven.
Dat het ook gebruikt kan worden als bestrijdingsmiddel in de tuin kan ik nergens vinden.
De werkzame stoffen verdampen (hoofdzakelijk formaldehyde en een beetje methanol). Dus waarschijnlijk vind je het niet terug in de grond.

Dat het (zeer) kankerverwekkend zou zijn is nog de vraag. Het staat bekend als mogelijk kankerverwekkend bij mensen.
Het is zeer vervelend spul voor je slijmvliezen. Vroeger gebruikte ik Koudijs rooktablet voor ontsmetten van het duivenhok. Daar was het niet in uit te houden dan. In die rook zat formaldehyde.

Maar goed, wanneer iemand het gebruikt als bestrijdingsmiddel waarvoor het niet is toegelaten, dan ben je in overtreding.
Blijft de vraag of je zoiets moet aangeven. Er over praten is beter. Beter een goede buur.
En ander bied je aan om mee te helpen het onkruid te verwijderen. Dan weet je zeker dat je serieus overkomt wat betreft dit probleem.
Change, before you have to.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door fietser »

hoi,

vandaag blijkt dat een andere buur roundup spuit op het tegelpad voor de andere zijde van ons huis. Wat leven we toch in een treurige maatschappij. Om moedeloos van te worden, de mensen om je heen. Het feit dat mensen zich erg druk over onkruid maken geeft voor mij de hopeloosheid wel aan. Ik krijg wel steeds minder zin om nog een moestuin te maken met buren die op diverse plekken rondom mijn tuin met diverse giffen spuiten. Het mag dan officieel in het geval van roundup misschien goedgekeurd zijn, maar mij geeft het een slecht gevoel.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door Loe »

Maak je toch een schutting om je moestuintje.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door fietser »

Schuttingen zijn ontzettend lelijk, blokkeren daglicht en het vuile kankerverwekkende gif gaat evengoed naar mijn tuin via het vervuilde grondwater. Het blijkt overigens dat een derde buur ook met monsanto roundup spuit.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: bodemkwaliteit, git en moestuin

Bericht door benthuis »

Albert van WdJ schreef: 25 aug 2021, 16:23Maar goed, wanneer iemand het gebruikt als bestrijdingsmiddel waarvoor het niet is toegelaten, dan ben je in overtreding.
Blijft de vraag of je zoiets moet aangeven. Er over praten is beter. Beter een goede buur.
En ander bied je aan om mee te helpen het onkruid te verwijderen. Dan weet je zeker dat je serieus overkomt wat betreft dit probleem.
Wel een hele fraaie opmerking! Hoe onmogelijk het probleem en hoe verschrikkelijk de gekozen oplossing..., het probleem is kennelijk groot genoeg in de beleving om er met een spuit op uit te trekken.

Samen met de hand werken zou wel eens heel verrassende ding kunnen opleveren!

Dank voor deze reactie Albert!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie