Geiten melken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Geiten melken

Bericht door bej »

Heeft er iemand hier ervaring met geiten melken?

Wij hebben enkele geitjes met lammetjes, de lammetjes zijn afgelopen week vertrokken naar nieuwe eigenaars. Het waren helaas bijna allemaal bokjes. Nu vroeg ik mij af of het eventueel mogelijk is om de geiten te melken zodra de lammetjes vertrekken? Dit is misschien interessant om volgend seizoen te doen bij 1 of 2 geiten. Zijn er dingen waar we op moeten letten qua ziektes?

Bedankt voor de info alvast!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Geiten melken

Bericht door jwardenier »

Ik heb wat ervaring ,heb 7 jaar een geit duur gemolken ,wat wil zeggen 1 x bij de bok ,daarna melk je door ,zorg dat het dier goed in conditie blijft .
Heb je geen gezeur met jonge dieren die je bijna weg moet geven of zelf moet op peuzelen .
Ik molk de geit 1 x daags ,maakte van de melk, boter, kaas en andere zuivel .
Bij een geit is het goed opletten dat het dier goede melk heeft ,laag cel getal ,maar ook smakelijke melk ,als je de bok terug proeft in de melk kom je er snel vanaf .
Boter maken is moelijker van geiten melk dan van koe melk ,hierom zijn wij een koe gaan melken ,ook kazen van 3 a 4 kg maak je makkelijker van koe melk ,geiten melk kun je wel invriezen en daar naderhand kaas van maken .
Een geit is niet vaak ziek ,zorg ingeval van voor eikenblad en takken en een pot oude koffie .
Wormen in de mest in de gaten houden ,tochtvrije stal ,en veel afwisseling in het voer ,hooi stro met graan er nog in takken en een uitloop met uitdagingen zal je geit gezond houden .
Ik ben begonnen te melken terwijl het jong nog bij de geit zoog ,bij melken ,na het af spenen melk je in het begin 2 x daags en wanneer de melk terug loopt naar het niveau van in het begin ,de ochtend melk ,ga je 1 x daags melken ,het liefst s ochtends steeds op de zelfde tijd .
Het melken zelf doe je op een melk bok ,waar de geit op staat terwijl jij kan zitten ,dit is wel te vinden .
Melken van 1 of 2 dieren gaat gemakkelijk met de hand ,heb je gelijk controle op het uier .
De beste melkgeit om de smaak vind ik de N L Bonte geit ,daarna de witte Zanen geit ,Toggenburger geit heeft vaak een sterkere smaak .
Ook met voer is de melksmaak te beïnvloeden ,knollen en kool proef je terug in de melk https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/geiten
Plaats reactie