bodemonderzoek naar te veel water ...

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tikra
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 13:50

bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door tikra »

Hi, wij zoeken twee tips/adressen/adviezen:
1.) we zouden graag en bodemonderzoek willen hebben naar de kwaliteit van de grond (hoe en door wie kunnen wij dat laten doen) en
2.) wij willen graag een onderzoek naar de vochtigheid van de bodem.

Wij hebben last van schimmels op fruitbomen .. kan te natte grond een reden hiervoor zijn?

Situatie: Dijkhuis - grond achter het huis is ca. 90 cm lager dan straat niveau. Grondwater kan hier soms op 70 cm onder maaiveld komen ... (schatting)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door benthuis »

Ik weet van school uit alleen de naam Eurofins Agro nog.

Als je lid bent van Velt krijg je korting op dit soort onderzoek (https://www.velt.nu/bodemanalyse). Velt en hun boeken zijn echt de moeite waard. De Velt "bijbel" is echt zeer uitgebreid en praktisch.

De hier vermelde Gaia zou mijn persoonlijke voorkeur hebben omdat ze niet alleen naar het puur chemische kijken. Maar ik ben geen expert.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door remco d »

Schimmels op fruitbomen link ik niet direct aan te hoog grondwater. Indirect zou wel kunnen. (Boom groeit niet optimaal wegens te natte voeten en is zo bevattelijker voor alles wat schadelijk kan zijn voor een boom). Maar ik ben geen expert dus kan ernaast zitten.

Heb je foto's van de bomen toevallig?

Gr Remco
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door Pietje »

Je kan zelf beginnen met een grondboor om een idee te krijgen van het profiel. Hoe diep zit het grondwater, zomer- en winterstand, samenstelling, wortels etc.
Het tweede dat belangrijk is, en dat je zelf kan meten is de verdichting. Pak een staf ijzer van 10mm, haaks afgezaagd, en druk die de grond in. Als je meer dan 30kg moet drukken, is je bodem erg verdicht. Dan loopt regenwater niet makkelijk weg en kan er niet genoeg zuurstof de bodem in.

Deze twee metingen zijn voor bomen veel belangrijker dan de chemische samenstelling.

O, en wat ook belangrijk is, is de begroeiing rond de boom. Staat 'ie in het gras? Gras is bacterie-dominant, en bomen willen schimmeldominantie. Dus (verteerde) houtsnippers onder de boom, evenals meerjarige planten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tikra
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 13:50

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door tikra »

remco d schreef: 02 jun 2021, 07:51 Schimmels op fruitbomen link ik niet direct aan te hoog grondwater. Indirect zou wel kunnen. (Boom groeit niet optimaal wegens te natte voeten en is zo bevattelijker voor alles wat schadelijk kan zijn voor een boom). Maar ik ben geen expert dus kan ernaast zitten.

Heb je foto's van de bomen toevallig?

Gr Remco
ik heb de de boom inmiddels verwijderd (hij was 30+ jaar oud - een zierkers Prunus Malus dacht ik) .. grond verbetert en een nieuwe boom geplant.
tikra
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 13:50

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door tikra »

Pietje schreef: 03 jun 2021, 22:44 Je kan zelf beginnen met een grondboor om een idee te krijgen van het profiel. Hoe diep zit het grondwater, zomer- en winterstand, samenstelling, wortels etc.
Het tweede dat belangrijk is, en dat je zelf kan meten is de verdichting. Pak een staf ijzer van 10mm, haaks afgezaagd, en druk die de grond in. Als je meer dan 30kg moet drukken, is je bodem erg verdicht. Dan loopt regenwater niet makkelijk weg en kan er niet genoeg zuurstof de bodem in.

Deze twee metingen zijn voor bomen veel belangrijker dan de chemische samenstelling.

O, en wat ook belangrijk is, is de begroeiing rond de boom. Staat 'ie in het gras? Gras is bacterie-dominant, en bomen willen schimmeldominantie. Dus (verteerde) houtsnippers onder de boom, evenals meerjarige planten.
dank voor deze tips, dat ga ik proberen. om de boom was een kring van grind - ik heb de boom verwerkt tot vuurhout en nu een andere boom geplant. de grond om de boom groot weggegraven en het aardrijk verbeterd. zal wel de 2 aanbevolen metingen uitvoeren ... zo kan ik misschien verdere problemen voorkomen - grondwater is hier lager dan 1,2 mtr. onder maaiveld.

als ik het goed begrijp zou ik anders het gras moeten verwijderen en behoorlijk wat aarde afvoeren en betere aarde bij mengen ... dat was de boom:
41A63DF1-C134-43F8-9B37-2380F9D66DD3.jpeg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door Pietje »

Heb je ook een foto van de rest van de boom, bladzetting en zo? Dit is al een tijdje bezig...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tikra
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 13:50

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door tikra »

wij hebben de boom verwerkt tot brandhout. De aarde op de lokatie opgewaardeerd en een nieuwe boom geplant.
wij gaan op meerdere plekken monsters nemen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: bodemonderzoek naar te veel water ...

Bericht door Slooij »

hier was afgelopen weekend meer dan 35mm water gevallen dat helpt ook niet mee aan teveel water in de bodem :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie