wormstekigheid en lijmband

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

wormstekigheid en lijmband

Bericht door williebam »

Ik heb een paar appelbomen in onze fruittuin, waarvan zo goed als deze hele oogst aan appelen aangetast is door wormstekigheid.
Ik heb een tip gekregen om lijmband aan te brengen. Dit zou een ecologische bestrijdingswijze zijn.
Nu heb ik een beetje rondgekeken op internet en kan weinig hierover vinden, behalve van een paar producenten. En daarnaast een bericht dat ook vogels eraan zouden kunnen komen vast te zitten. Maar dit was slechts een berichtje hierover.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie ervaring met lijmband heeft, of hier meer over gehoord heeft. Ik zij het graag gebuiken. maar alleen als het middel geen erge neveneffecten heeft.

Ik hoor t graag,

William
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: wormstekigheid en lijmband

Bericht door willem »

Hoi williebam,
ik weet niet waar jij naar zoek maar als ik Google op lijmband gaat
bij mij de halve wereld open.
Ik heb toendertijd van m'n werk vetband/densoband mee genomen voor de paal v/d
groene PTT brievenbus, twee lagen omwikkeld om de orenkruipers tegen te houden
die via het afwaterings gaatje aan de onderkant de bus in gingen en zo via de krant s'ochtends
om 6-uur over tafel kropen. Nu zat het vetband vol en afentoe verversen.
Maar ik lees dat een motje hun eitjes leggen op het jonge blad en het rupsje z'n weg zoekt naar
de vrucht. Alles is minuscuul klein, wil jij al die takken en takjes omwinden met lijmband?????
Lijmband wikkel je om de stam om kruipspul vanaf het maaiveld tegen te houden, het fruitmotje
werkt van boven af wat ik zo lees.
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: wormstekigheid en lijmband

Bericht door williebam »

Nou, ik heb gewoon gegoogled o.a. op lijmband en voor- en nadelen lijmband.
Ik krijg 80% link naar bedrijven en verder een beschrijving van vogels die kan blijven zitten aan de lijmband:
https://www.lc.nl/friesland/Lijmband-va ... kgo.com%2F

En nee ik was niet van plan alle takken met lijmband om te wikkelen. Waar heb je gelezen dat dat moet? anders moet je die links even doorsturen. Ik lees alleen dat het op de stam moet, voor om de omhoog klimmende vlinders tegen te houden.
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: wormstekigheid en lijmband

Bericht door williebam »

In die links lees ik dezelfde info die ik al had. Bestrijding door lijmband op de stam te doen (niet alle verspreiding gaat via de blaadjes). En geen info over de schadelijke neveneffecten.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: wormstekigheid en lijmband

Bericht door Roelie »

Ik gebruik een spuitmiddel met de naam Granupom.
Een virus dat wel raad weet met het fuitmotje.
Plaats reactie