Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

In de regio waar ik woon,FR, zelfs behoorlijk lokaal nog barst het hier van de Limaces, oranje naaktslakken.

Ik heb een stukje terrein waar al in geen 12 jaar meer gif gebruikt is, en dat wil ik graag zo houden.
maar de laatste jaren word het me te gortig, dingen zoals koffiedik, koperdraad,kalk, schelpenzand,dennenappels, alles al uitgeprobeert, niets werkt, zou ik dan toch kamikaze limaces hebben?

ze vreten s'nachts alles op wat ik geplant heb, en ik kom er niet vanaf. dit jaar wilde ik zelfs het bijltje erbij neer gooien.
Ook omdat we de laatste drie jaar hier al een droogteprobleem hebben, en iets te laten groeien erg moeilijk geworden is.
Misschien ook wel omdat ik niet echt groene vingers heb, maar ja, als je niet experimenteert leer je ook niets.

alles groeit in multitudes, ronce (braamen) , brandnetels, rare gras/haver of roggesoorten die ik helemaal niet wil hebben, en dat wat ik plant, wil niet!???? behalve de aardpeer die ik afgelopen jaar plantte, die doet het best!
Grt, Bert
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door 1980 »

Je zou kippen kunnen proberen
Weet alleen niet of ze specifiek deze slak zullen eten

Anders schijnt men er bepaalde eenden voor in te schakelen
Die eten ze zeker

Gaat wel even duren natuurlijk
Maar ook de eitjes zullen ze opeten
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

Volgende vraag; de kippen of eenden, eten die ook mijn groenten op?

PS, in de buurt hebben we ook behoorlijk wat vossen, dus komt de eeuwige vraag weer op; eten of gegeten worden??? :mrgreen:
Grt, Bert
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door 1980 »

Kippen eten zeker ook de groente

Geloof dat de indische loopeend goed gaat in de groentetuin

Lees hier anders eens
https://www.moestuinforum.nl/topic/6250 ... /#comments
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door alefarendsen »

Mijn truuk tot nu toe was de kippen in de winter in de moestuin laten. Ze eten dan de eitjes op.waardoor het slakkenprobleem in het jaar daarna en stuk minder is..de jaren dat het niet deed moest ik het het voorjaar daarna bekopen.

De kippen had ik dan in de zomer op een andere plek, ver van de moestuin. Mobkele kippenren enzo.

Geen idee nog hoe ik het op m'n nieuwe plekje ga doen. Waar zit je in FR. Ik Basse Normandie (50).
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door willem »

Ook hier de zelfde ellende, oa sperziebonen binnen voor getrokken en als mooie grote plantjes
in mei uit gezet. Na een paar dagen aangevreten plantjes, potjes met bier in gegraven - scherpzand en
andere onzin, ze lachen je gewoon uit, de plantjes werden steeds kaler.
Ondanks dat je hier op een Ecologisch forum zit is vloeken in de kerk best wel eens lekker dus naar
de plaatselijke graan en meststoffen handelaar en blauwe slakkenkorrels bestand tegen regen gehaald.
Werd overgeschept uit een grote zak in een klein zakje wat nog eens de helft van de prijs was van
wat je bv bij de Welkoop haal.
Thuis komende om de gewassen een baantje strooien met als resultaat, ..... plantjes gingen weer
spontaan groeien tot volwassen aan toe en +/- 6 keer sperziebonen kunnen oogsten.
Als ik m'n kippen al die slakken zou laten opeten weet ik niet of ik die eieren nog lekker ga vinden,
Meeuwen eieren smaken ook naar vis, ik hoef niet te weten hoe zo'n snotslak smaakt.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

Precies,
Ik vind die slakken zo'n verschrikkelijk vieze beesten!
Ben aan het lezen geslagen in moestuinforum voor loopeenden, grappig, wel veel lezen, en die eenden leggen ook eieren, maar ik geloof ook niet dat ik die eens ga proberen, Bweu.
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Gargouille »

De korrels doden ook de natuurlijke vijanden. Bv Egels.
En de slakkenpopulatie kweekt daarna veel sneller dan de egelpopulatie.
En dan heb je een slakkenplaag.
En nog meer korrels ...

Slakken zijn vies? Of is metaldehyde vies?
Verkeerde aversies, vrees ik.

Stel u niet de vraag vanwaar al die slakken komen, maar stel u de vraag waarom je tegenwoordig geen egels meer ziet.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

???? Ja, ik vind slakken vies, daarvan heb ik er ook al teveel van in mijn tuin, tegen mijn wil, en ik weet zeker dat daar al in 12 jaar geen gif gebruikt is.
nl omdat ik dat niet wil op mijn terrein.

En ja, ik heb ook egels op mijn erf.
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Gargouille »

Bert353 schreef: 28 sep 2020, 15:22 ????
willem schreef: 28 sep 2020, 12:22 blauwe slakkenkorrels
Bert353 schreef: 28 sep 2020, 14:19Precies
Misschien niet zo bedoeld, maar het leek me op een consensus.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

Nee, dank je Ik moet als het effe kan niets van gif hebben!
Grt, Bert
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Kofi1 »

Je kan ook Fe(III)fosfaat korrels gebruiken.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Bert353 »

Is dat dan geen gif? Ik probeer mijn grond gifvrij te houden, en tot nu toe lukt dat best.
Grt, Bert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Pietje »

Wikipedia
IJzer(III)fosfaat wordt gebruikt als slakkendodend middel (molluscicide). Het gebruik ervan wordt door Velt sedert maart 2002 toegelaten in de biologische tuinbouw omdat het enkel giftig is voor dieren met een kropklier. Voor andere dieren als vogels of egels is deze stof ongevaarlijk.
In de zomer kun je op de wei geen stap zetten zonder op minstens 2 slakken te staan.

We hebben van alles geprobeerd, biervallen (kost veel te veel bier), slakkenkorrels (helpt, maar je blijft strooien). wat wel hielp is om groente in plastic mantels te laten groeien. Bijvoorbeeld deze https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... ingsringen

Hopen op meer groeizame jaren...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Limaces (oranje naaktslak) Hoe kom je er vanaf?

Bericht door Geertje »

Sinds ik loopeenden heb, heb ik nauwelijks meer naaktslakken.
Eerst liepen ze ín de moestuin. Maar ze zijn nogal goed in jonge plantjes plattrappen of omwoelen. En als er een slak op een blaadje sla zit, gaan ze niet heel voorzichtig de slak van de sla af peuzelen. Sowieso lusten ze wel sla. En 's winters boerenkool.
Dus nu heb ik de eenden óm de moestuin. Rond de moestuin staan twee hekken, met daartussen een 'eendenzone' van een meter of twee breed. Aan één kant van de moestuin ligt een sloot, waar 's winters water in staat en die 's zomers een jungle is. Dat was voorheen een soort slakkengenerator. Maar nu maakt die ook deel uit van de eendenzone en wordt dus dagelijks grondig uitgekamd.
's Winters gaat er een luikje in het binnenste hek open en mogen de eenden een paar maanden in de moestuin, om alle slakjes (en eitjes) die toch hun weg hebben gevonden uit de houtsnipperpaden te zeven.
Ik ben erg blij met deze oplossing. Een enkele keer kom ik nog wel een slak tegen, maar het zijn er niet zo veel meer. En de eendeneieren zijn echt prima te eten hoor ;-)
Plaats reactie