Zeis handgrepen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Corzs
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2020, 08:05

Zeis handgrepen

Bericht door Corzs »

Hallo allemaal,
Ik heb nog maar net de zeis ontdekt ( wist natuurlijk wel van z’n bestaan af) en ben allerlei informatie aan het bestuderen. Ik heb nu een tweedehands slootzeis van metaal en een standaard nieuwe van de Hornbach van een metaal dat op aluminium. Op die van de hornbach zit geen ring. De zeis zit er gewoon direct opgeschroefd. Wat me opvalt is dat er veel verschillende informatie is over de plaats van de handgrepen. Links, rechts, dwars....allerlei combinaties. Ook de grote handgreep wordt bij de 1 boven geplaatst en bij de andere onder. Soms evenwijdig aan de zeis, soms 90 graden op de zeis.

Wat is nu precies de juiste plek van de handgrepen en hoe bepaal ik dat? Kan iemand mij hierbij helpen?

Groeten Corzs
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeis handgrepen

Bericht door benthuis »

Corzas, ik kan je met de handgrepen niet helpen.
Wel is er erg veel verschil in de types boom en is het zeer persoonlijk wat je als prettig ervaart. Een goede stand van het blad ten opzichte van je houding/lengte maakt of je makkelijk maait.

Ook heel belangrijk dat je de zeis echt scherp hebt. Strekel of aanzet steen is nodig. Maar het blad moet ook gehaard zijn (dun geslagen).

Ik kan je aanraden andere zeisers te zoeken op bijvoorbeeld een regionale zeis dag van een natuur organisatie dan kan je mooi materiaal vergelijken.

Succes en heel veel plezier!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Corzs
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2020, 08:05

Re: Zeis handgrepen

Bericht door Corzs »

Dank u wel meneer Benthuis! Ik ga het zeisblad van m’n slootzeis vervangen met een maai blad en dan kijken waar de handgrepen het beste zitten voor een goede maaibeweging. Groeten Corzas
Plaats reactie