Hagen vlechten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Hagen vlechten

Bericht door Gargouille »

Projectje voor het najaar.

Als iemand ervaring heeft met "hagen vlechten", hedge laying of kortweg "hedging" dan hoor ik het graag.

Er bestaat ook een "Nederlandse stijl".

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hagen vlechten

Bericht door alefarendsen »

Mooi! Helaas geen ervaring (nog). De West-Nederlandse polderpolitue laat weinig ruimte voor dit soort zaken... Hier in West Normandië gaat het er wellicht wel van komen.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hagen vlechten

Bericht door Gargouille »

Meen je dat letterlijk dat het verboden zou zijn in West NL ?
Het is namelijk immaterieel cultureel erfgoed. Het aloude systeem dat overal gebruikt werd voor er prikkeldraad beschikbaar was .

Of misschien juist niet in W-NL omdat ze daar sloten en kanalen gebruikten ipv heggen.

Ben er ook achter dat het in NL "heggen vlechten'" genoemd wordt.
Het is een beetje aan en revival bezig.

Deze stichting houdt er zich mee bezig:
https://www.hegenlandschap.nl/

@Ernest Dubois : Welk type bijl zien we op de homepage van https://www.hegenlandschap.nl/ ?
En waar vind ik zo'n bijl ?
Kan je aub ook je licht eens laten schijnen over de diverse Engelse Billhooks die er gebruikt worden bij het Hedgen ?
(En neen, niet die voor de kl#%#n van de hedgefundsmanager ... , maar die voor het ambacht van 'Hedge Laying'' )

Welke moet ik hebben ? Welke is de beste ? Een oude, handgesmede neem ik aan ? Hoe herken ik een goede ?

G
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hagen vlechten

Bericht door Orbiter »

In het algemeen is er geen voordeel of nadeel om 'oud' staal te gebruiken vergeleken met hedendaagse legeringen.
Het is vooral de gebruikte legering die maakt dat het spul goed is voor die specifieke taak. En dan ook de persoonlijke voorkeur. De ene wil een zeer hoge standtijd van het mes, de andere wilt het zeer snel kunnen slijpen uit de hand met een steen. En dit is maar één variabele. Ieder heeft er wel zijn gedacht over wat beter is of niet goed.

Haarscherp moet het zijn dat is duidelijk te zien in de video.

De vorm lijkt wel op een beenhoudersbijl met een extra 'haak' boven vooraan voor een specifieke optimalisatie bij het werken. Als je geen origineel exemplaar kan vinden zal je bij een smidse moeten langsgaan.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hagen vlechten

Bericht door Ernest Dubois »

Vrijdag ochtend was Paul Borghaerts hier bij mij om de bint in mijn blokschuur te dateren. Ik vroeg aan hem wat voor dak bedekking geschikt zou zijn als ik dat dak in de oude schuur gaat vervangen. Ik dacht altijd een mooi rieten dak zou zo fijn zijn en Paul moet het goed weten of het daarbij past gezien hij een boek over blokschuuren aan het schrijven is. Een rieten dak zou een soort herschrijven van de geschiedenis zijn zegt hij want dat type schuur was nooit met riet bedekt. Dat is het zelfde met die bijl. Hij staat daar doordat het een oude bijl is maar het heeft niets te maken met heggen vlechten. Van die foto is niet zo veel te verleiden over die bijl. Het is in het algemeen een soort met Engelse wortel maar zoals het nu in elkaar zit is het een complete rommel met dat Amerikaanse steel daarop. Dat wil niet zeggen het ongeschikt is voor het vlechten van je heggen. Zelf gebruik ik een of andere bijl voor zulke werk ook maar zoals je het vermoeden is een kapbijl* eigenlijk meer toepasselijk.
Zulke kaapbijlen komen voor in veel verschillende uitvoeringen maar hebben meestal een haak aan de uitend gemeen en dat lijkt mij het meeste handig ook maar volgens mij de verschillen komt hoofdzakelijk uit plaatselijk gewoonten en niet een materiaal superioriteit van die ene vorm boven die andere. Misschien is dit iets wat kan betekenis voor jouw hebben, Hagen met knoteiken in historisch -ecologisch perspectief' ISBN 978-90-74508-12-4
Mijn ervaring met een beter gereedschap is dat als regel nieuwe betekent troep bedoelde om snel in de vuilnishoop te belanden behalve als je voorbereid ben de juist bedrag te betalen. Wat O zegt is zeker waar maar niet complete want niet alleen de opbouw van de staal heeft invloeide maar manier van warmte behandeling dwz de bewerking van de smid heeft net zo veel invloed. De eenvoudig waarheid is dat in het verleden men was simpelweg meer afhankelijk aan zijn gereedschap en dus meer waardering hecht aan de deugdelijkheid en dit conditie was weerspiegeld in de productie, en verhandel van in het bijzonder snijgereedschappen.

* Beter gezegd "hiep" volgens https://www.billhooks.co.uk/hiep-nl-b-new/
Werken, das leuk.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hagen vlechten

Bericht door remco d »

Hier in de maasheggen gebeurt iets soortgelijks. Regio Oeffelt, Boxmeer. Wordt zelfs jaarlijks een wedstrijd georganiseerd. Wel iets anders dan op de video. Voornamelijk met meidoorn.

Mvg Remco
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hagen vlechten

Bericht door LeaD »

Meidoorn en perevuur, bestaat dat nog ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hagen vlechten

Bericht door Gargouille »

Ernest,

Bedankt voor de uitleg.
Ernest Dubois schreef: 12 jul 2020, 12:28Het is in het algemeen een soort met Engelse wortel maar zoals het nu in elkaar zit is het een complete rommel met dat Amerikaanse steel daarop. Dat wil niet zeggen het ongeschikt is voor het vlechten van je heggen.
Aha, maar ik denk dat het beeld komt van de bijlen die daar in het graafschap Kent voor gebruikt werden. "Kent pattern Axe" . Het brede blad helpt denk ik wel als je dikke stammen moet neerleggen en daar nog een draai/wrong aan geven. Het bijl wordt dan een beetje hefboom.
Maar inderdaad, elke streek had zijn eigen gebruiken, vlechtstijl en gereedschap.

Nog een mooi fimpje van Billhooks (inderdaad, de 'hiep' bij ons).

LeaD schreef: 13 jul 2020, 09:38 Meidoorn en perevuur, bestaat dat nog ?
Bacterievuur bestaat nog. Maar meidoorn heeft daar onterecht de schuld van gekregen.
Meidoorn was nooit de oorzaak van de ziekte bij het fruit (peren), maar net andersom.
Wellicht had de agro-industrie ook niet veel bewijs nodig om snel alle meidoornheggen te verwijderen. Die waren sowieso niet erg handig met de steeds groter wordende Machines.

G
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hagen vlechten

Bericht door remco d »

G,

Heb je daar een bron van? Mij is recent nog wijsgemaakt dat bacterievuur wel degelijk vaak aan meidoorn te herleiden is. Maar ik weet verder niet van de hoed en de rand
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hagen vlechten

Bericht door Gargouille »

Dat had ik vroeger al ergens gelezen.
Recent terug opgezocht omdat een deel van de heg die ik ga 'vlechten' ook meidoorn is.
En ik heb er ook appel en peer naast geplant ....

Daarom had ik het opgezocht en dit gevonden:
https://annetanne.be/kruidenklets/2008/ ... perenvuur/

Maar nu ik er nog eens terug naar kijk , vind ik toch ook wel verontrustend veel bronnen die het omgekeerde zeggen.

Ik begin te twijfelen en ga proberen er een degelijk onderzoek van terug te vinden.
Kom er op terug.

G
Plaats reactie