ketel + bokalen om te steriliseren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

ketel + bokalen om te steriliseren

Bericht door Orbiter »

De grotere groententuin is lekker productief. Zal dit jaar extra bokalen nodig hebben om te steriliseren. Tot nu toe hebben we grootmoeders bokalen gebruikt met een groot oranje/rood rubber onder de rand van het deksel waarop een metalen sluiting past. Ging perfect maar wordt moeilijk kwalitatieve rubbers te vinden en heb sowieso niet meer genoeg bokalen. Ik vermoed dat er toch wel wat evolutie is in de technologie ondertussen. Wil ook graag een paar verschillende formaten hebben.

Ook is de oude zinken sterilisatieketel 'op'. Ik durf hem niet meer te gebruiken. Het enige dat er voor zorgt dat hij niet lekt is de dikke laag kalk onderaan.

Welke bokalen en ketel koop ik best? En waar zijn die voor een correcte prijs te vinden?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: ketel + bokalen om te steriliseren

Bericht door benthuis »

Bij een Weck ketel, kies indien te vinden een met kraan. In Dld zijn ze te kust en te keur voor 20 euro verkrijgbaar.
De stoom opzet is handig maar ik ben niet altijd te spreken over wat er uit komt.

Bij nieuwkoop zou ik gaan voor een Amerikaanse druk ketel. (All American, Presto Ook in Europa wel te koop op eBay). Je kan dan heter en daarmee veiliger niet zure/zoete groenten verwerken.

Wil je groot dan zijn Kartoffel Dämpfer voor een prikje te krijgen. Nieuwe ook op hout...

Qua potten blijven wij toch bij gebruikte augurken en Hak potten (moeder van kennis werkt in verzorgingshuis)

Weck heb ik nooit mee gekund...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie