Compost erg drassig

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nederlandstop
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 17:55

Compost erg drassig

Bericht door Nederlandstop »

Hallo,

Ik heb nu ongeveer 1,5 maand een kleine compostbak. Ik weet dat een grote bak beter is, maar die heb ik eenmaal niet tot beschikking. In de bak heb ik zoal grasmaaisel, onkruiden, fruit, twijgjes en enkele groenten toegevoegd. Dit materiaal is na 1,5 maand vrijwel allemaal bruin tot zwart (wat mij een goed teken lijkt). Echter is het erg sompig en heb ik het idee dat het veel beter en sneller kan. Ik heb wat foto's toegevoegd hoe het er nu uitziet. Hebben jullie tips voor mij?

PS: Sinds een week zitten er ook heel veel kleine witte beestjes in de bak (ik denk mijten?). Is dit goed?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Compost erg drassig

Bericht door Wouter Gillis »

Compost best afdekken bij veel regen enerzijds omdat die anders te nat wordt, anderzijds omdat voedingsstoffen eruit spoelen. Bij droge periodes de bak bevochtigen.

Groet
Wouter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost erg drassig

Bericht door alefarendsen »

Idealiter zou je compost idd wel een stukje droger mogen zijn. Het lijkt er ook op alsof je compost te weinig C bevat en teveel N. Materiaal wat veel C bevat zijn onder andere droog hooi, houtsnippers, stro, droge bladeren. Materiaal met veel N zijn verse mest, groenteafval, vers maaisel. Als je die in een goede verhouding brengt (30 C versus 1 N) dan heb je een goede mix waar compostering het snelst bij gaat. Je zult dan merken dat als je dit goed genoeg door elkaar mix en zorgt dat er voldoende zuurstof bij komt, het snel warm wordt. Dat is het teken dat compostering goed en snel verloopt.

Op basis van je plaatjes zou ik stro toevoegen, of iets anders met een hoge C waarde. En ik zou ervoor zorgen dat het wat droger wordt. Dan eens kijken wat er gebeurt.

gr.,
Alef
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door Orbiter »

Paar gaten (1 à 2 cm diameter) onderaan die bak maken. Dan kan het overtollige water weg. Nog beter is om dat water op te vangen in een andere pot er onder want dit 'sap' zit vol met lekkers voor de planten (meststoffen, verdund gebruiken 10 water op 1 'sap'). En helemaal ideaal is totaal geen bodem meer, enkel 'muren' dus. Het direct contact met de 'grond' zorgt voor een betere uitwisseling van het ondergronds leven.

Afdekken zoals Wouter aangeeft is ook een idee om te veel aan regen weg te houden, maar zeker niet helemaal dicht doen, er moet verse lucht aankunnen.

Beestjes, witte of iets anders, zijn in het algemeen een goed teken. Pieren nog beter.

Heb je een kat thuis met een kattenbak? Wij gebruiken pellets als vulling voor die bak. Ja, dezelfde als in de pelletskachel :D Geen stank en ook zeker niet duurder als al die andere spullen. Zit ook veel C (carbon) in, dus perfect voor jouw composthoop. Anders helpt het ook om karton toe te voegen. Zorg wel dat het van Europese afkomst is en liefst zonder prints erop.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door willem »

Stro vond ik altijd maar niks, wil heel slecht verteren, had met fijn gehakseld takken beter resultaat.
De hoop keren en na iedere 20cm een paar handen kalk-poeder erop, paardenmest werkt ook super.
Regelmatig keren is mengen en zuurstof inbrengen is waar een composthoop om vraagt.

Orbiter, wat is bij jullie (België) carbon, hier zijn dat hengels en kunststof fietsen etc alles wat
taaier en sterker en duurder moet zijn dan staal.
Nederlandstop
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 17:55

Re: Compost erg drassig

Bericht door Nederlandstop »

dankjulliewel! Ik ga jullie tips de komende tijd toepassen!

Nog een laatste vraag: zijn 'verse' bladeren, dus gewoon van boompjes in de zomer ook C-rijk? En dus bruin materiaal? Of is dit vanwege de 'versheid' groen materiaal met veel N?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door willem »

Nooit getest maar ga er van uit veel N, net als vers gemaaid gras.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door Orbiter »

willem schreef: 09 jun 2020, 00:01Orbiter, wat is bij jullie (België) carbon, hier zijn dat hengels en kunststof fietsen etc alles wat taaier en sterker en duurder moet zijn dan staal.
Ach ja, ik gebruik soms ietwat lokale woorden, Algemeen Beschaafd Nederlands is een afwijking van mijn moedertaal zeg maar en ik moest zelfs redelijk wat nadenken over je vraag want kon niet thuis brengen wat je nu bedoelde :lol: . In het Schoon Vlaams, zoals m'n dat hier noemt, is het de 'C' van 'Koolstof'. Zelfde chemisch element als in die fietsen, lichtjes anders toegepast in de composthoop.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door willem »

Duidelijk.

even iets anders:
Hoeveel oorlogen zouden er ontstaan zijn door een taalbarrière?????
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Compost erg drassig

Bericht door Route66 »

Hier staan ook nog de nodige tips en wat uitleg links en rechts over het composteren.
https://www.milieucentraal.nl/in-en-om- ... mposteren/
Nederlandstop
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 17:55

Re: Compost erg drassig

Bericht door Nederlandstop »

Sinds kort zitten er ook kleine witte beestjes van ca. 1mm met een rode stip op hun rug in het compost. Volgensmij zijn die geen mijten, maar wat het wel is kan ik nergens achterhalen. Weet iemand wat voor beestjes dit zijn? Het zijn als het ware hele kleine witte bolletjes met een lichtrode waas op de rug. De poten zijn amper zichtbaar.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door Orbiter »

Het leeft :) dat is al goed teken.
Heb je soms een fototje van die beestjes?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Compost erg drassig

Bericht door willem »

Je heb een natte bak hé, dan zijn het waarschijnlijk springstaartjes.
https://www.moestuinforum.nl/topic/2247 ... wormenbak/
https://www.moestuinforum.nl/topic/1838 ... compstbak/
Plaats reactie