UBN

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

UBN

Bericht door JantjeV8 »

Zojuist een UBN aangevraagd via de site RVO, althans dat denk ik dat ik dat gedaan heb. Je zou een bevestigingsmail o.i.d. verwachten, maar dat krijg je niet wel een overzicht met een logootje: "pagina afdrukken". Als je dat overslaat en even later daarna terug wilt is dat printer logo niet meer te vinden.
Wil je een UBN voor varkens, moet je aanvinken of je "bedrijf A" of B t/mG bent. Nergens te vinden wat die letters inhouden.

Op een gegeven moment las ik dat je 4 oormerken thuis gestuurd krijgt, ook dat zou je in een bevestiging terug willen vinden. Naderhand kreeg ik die tekst nergens meer gevonden. Moet ik nu nog apart die rommel bestellen, of komt dat alsnog?

Wat een KAAA UUUUU TEEEE site. Dat krijgt geen boer fatsoenlijk ingevuld.

Omdat we toch onder de parasol zitten maar eens zo'n officiele oormerkenverkoopsite gezocht. Worden door het RVO voor geschreven. Ook dan weet je niet wanneer je het goed doet. Het RVO schrijft voor geiten groene oormerken voor. Op die officiele verkoper vindt je ze in alle kleuren. Kunt gewoon kiezen.

Hoe weet je nou wanneer je het goed doet. De beschrijvingen zijn niet zo moeilijk, ga je er dieper in verlies je de omschrijving helemaal uit het oog.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: UBN

Bericht door remco d »

Welkom bij de club. Ook lang mee zitten prutsen, kan je zo niet meer helpen want ik weet echt niet meer hoe ik het gedaan heb. Oorbellen thuisgestuurd zegt mij niets, heb ik elders moeten bestellen. Bij een hobbyboer in de buurt heb ik uiteindelijk hulp gevraagd. Nummers gaan bij de meeste leveranciers per 100. Ik snap de vele hobbyisten wel die het zonder ubn nr doen. De wil om het netjes te doen is er, de kosten zijn ook niet hoog, maar voordat je snapt hoe het werkt ben je uren rondklikken verder en twijfel je nog of het goed is gedaan. Verschrikkelijk omslachtige bedoening,

Zo, aan deze reactie heb je ook precies niks maar gedeelde smart is halve smart. Ik heb 4 ouessant ooitjes, en al twee jaar geen grasmaaier aangeraakt. Wel elzen en fruitbomen afgeschreven maar kleinigheidjes hou je toch. De schik van mijn zoontjes van 3 en 1 jaar als ze wat broodkorstjes voeren is onbetaalbaar!

Gr Remco
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: UBN

Bericht door jwardenier »

Als je op de stite van levende have kijkt en dan op bv varkens klikt kun je door klikken naar regelgeving ,daar wordt uitgelegd hoe de regelgeving in elkaar zit .zelfde voor runderen ,schapen of andere dier soorten .
De site van rvo ,ja daar moet je hoge school voor gehad hebben en dan gooi je de laptop na een half uur zweten alsnog door het raam .
Oor nummers bestel ik bij Hut of Beljaars .
Varkens ,je zal je ook nog moeten registreren bij varkenspost ,anders kom je met aan en afvoer in de problemen .
Dieren houden zonder ubn ,staat nu een erg hoge boete op ,te laat af of aanmelden kost je ook geld en als je echt iets wil weten moet je bij het rvo wel heel veel geduld hebben en goed in de hoekjes en gaten zoeken ,het lijkt of ze dit bewust doen ,zo had ik elk jaar een vergunning om bovengronds breedwerpig drijfmest uit te rijden ,veranderen zij de aanvraag datem zonder dit te melden ,stront zit nog in de put .
Zo staat er ergens in een hoekje ook dat je zelf mag slachten ,bijna onvindbaar .
Waar je moet betalen ,dat is wel goed zichtbaar .
Als je meer dan 2 ha grond gebruikt heb je ook nog een de kans dat je de gecombineerde opgave mag invullen ,geef je daar netjes op wat je verbouwd word je ook aangeslagen als fruit teler ,met een dik pak informatie en regelgeving ,akkerbouw regelgeving krijg je dan ook toegestuurd .
Alleen voor de varkens bestaat er een recreanten status ,deze maakt de kosten voor het ubn ook iets minder ,maar heb je meer diersoorten betaal je voor elk soort een ubn ,ook al is dit het zelfde nummer .
Het platvorm kleinschalige hobby dierhouderij, zoek deze ook nog even op ,als je je hier registreert worden je varkentjes bij een dierziekte niet geruimd
Even in het kort a b c en d status is voor bedrijven ,rc status is hobby met minder dan 5 varkens ,b status kan ook voor hobby als je iets meer varkens houd dan 5 en bv fokt , biggen t/m 23 kg tellen niet mee bij deze telling ,vanaf 23 kg dus wel en kom je in de problemen bij controle ,vrijdag middag is favoriet bij deze om dan nog even een klein bedrijfje te controleren .Heb je de boel niet op orde kun je verwachten dat naast de aid ook de gemeente en het waterschap komen en het gedonder kan al beginnen om een geit zonder oornummers
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: UBN

Bericht door jwardenier »

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: UBN

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad. GEdeelde smart halve smart. Al lucht het maar een beetje op.

Ik had een mail gestuurd naar Schippers Bladel. Die hebben keurig netjes geantwoord welke labels ik zou moeten hebben. Wel per 50. Wil je ze per stuk, verwijzen ze me door naar Elba.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: UBN

Bericht door JantjeV8 »

Leuke informatie JWardenier. Kwam jouw naam al regelmatig op die website tegen.
Of ik er een varken bij zet weet ik nog niet. Eerst maar eens met wat geitjes en kippen aan de gang.
Plaats reactie